vrouwelijke componisten

  • Ceciel

    Ik moet voor muziek een werkstuk maken over vrouwelijke componisten door de geschiedenis heen. Weet iemand nog goede site(s) waar ik hier informatie over kan vinden?

    Alvast bedankt!

    groetjes Ceciel

  • Peter

    componisten.startpagina.nl

  • Kees Weggelaar

    Hoi,

    Er bestaat een boek onder redactie van Helen Metzelaar:

    6 vrouwelijke componisten, Walburghpers Zutphen., i.s.m.Vrouw & muziek.

    Ook bij Muziekgroep Nederland, het vroegere DONEMUS aan de Paulus Potterstraat 16 is veel materiaal te vinden.

    Verder kijken op diverse websites onder et onderwerp:“Komponisten”

    groetjes

    Kees WeggelaarCeciel schreef:

    >

    > Ik moet voor muziek een werkstuk maken over vrouwelijke

    > componisten door de geschiedenis heen. Weet iemand nog goede

    > site(s) waar ik hier informatie over kan vinden?

    > Alvast bedankt!

    > groetjes Ceciel

  • Kees Weggelaar

    als aanvulling op het componistenboek,raad ik je nog aan de componisten site

    te raadplegen:“Nederlandse componisten” en “contemporary composers” dit

    op de componistensite.Ceciel schreef:

    >

    > Ik moet voor muziek een werkstuk maken over vrouwelijke

    > componisten door de geschiedenis heen. Weet iemand nog goede

    > site(s) waar ik hier informatie over kan vinden?

    > Alvast bedankt!

    > groetjes Ceciel

  • Ceciel

    Bedankt voor al jullie tips!

  • Kees Weggelaar

    Ik kom op je onderwerp terug:Bij de kolom“componisten”van de componistenpagina vindt je: Annette Kruisbrink,Caroline Ansink,Hazel Leach,Vanessa Lann.Ga je nog meet “doordraaien”,dan zie je de kolom met

    de titel: “COMPONISTEN VROUWELIJK”.succes!Peter schreef:

    >

    > componisten.startpagina.nl

  • Kees Weggelaar

    Ik kom op je onderwerp terug:Bij de kolom“componisten”van de componistenpagina vindt je: Annette Kruisbrink,Caroline Ansink,Hazel Leach,Vanessa Lann.Ga je nog meet “doordraaien”,dan zie je de kolom met

    de titel: “COMPONISTEN VROUWELIJK”.succes!Peter schreef:

    >

    > componisten.startpagina.nl

  • Margriet Verbeek

    Hallo Ceciel,

    Ik ben zelf een vrouwelijke componist. Je kunt dus mijn site bekijken zo je wilt. Een heel interessante vrouwelijke componist is Lili Boulanger, plus haar zus Nadia, maar die was dirigent en geen componist. Je kunt informatie over hen vinden op internet. (typ hun namen in een zoekmachine)

    Natuurlijk ook Alma Mahler, die al haar werken moest vernietigen, en Clara Schumann en Fanny Mendelssohn. Maar die zal je al hebben.

    Annette Kruisbrink, Margriet Eshuis (ik ben niet zeker van die achternaam), Tera de Marez Oyens, Caroline Ansink. Mary Criswick, maar ik weet niet zeker of zij niet alleen lesmateriaal schreef.

    Intussen zou je kunnen overwegen in je werkstuk duidelijk te maken dat zolang er nog gesproken wordt van “vrouwelijke componisten” zij als een uitzondering beschouwd worden. Dit is in wezen seksisme. Wie uit jouw jaar zou het overwegen een werkstuk te maken over “mannelijke componisten”?

    groeten van

    Margriet