CD Haydn-mis?

• Rinus

Er is veel informatie aanwezig over Joseph Haydn.

Deze had echter nog een jongere broer Michael, die als componist van kerkmuziek een uitstekende naam had.

Vanaf 1757, Michael was toen circa 20 jaar, was hij als kerkmuzikant in dienst van verschillende bischoppen.

Als laatste tot aan zijn dood bij vorst-bischop graaf Colloredos in Salzburg.

Van hooggeplaatste personen kreeg hij veel opdrachten voor het componeren van kerkmuziek, zoals de requiemmis voor Colloredos' voorganger, aartsbisschop Sigismund en een opdracht van de spaanse koninklijke familie, waarvoor hij de Missa hispanica schreef.

Naast motetten, vespers en psalmen heeft hij ongeveer 40 gecomponeerde missen nagelaten, waarvan 32 in het latijn.

Van de 8 Deutsche Messen die hij heeft geschreven, zijn enkele zogenaamde Deutsche Singmessen, zoals het woord zegt gedacht voor de volkszang.

De meest bekende is wel de Deutsche Messe “Hier liegt vor deiner Majestät” die regelmatig wordt uitgevoerd in de Augustinerkirche (door koor en orkest van St.Augustin) in Wenen. Op zondag 4 maart jl.heb ik een uitvoering hiervan bijgewoond.

Bovenstaande informatie stond in een uitgebreidere vorm op een folder die bij de kerkingang werd uitgereikt. De folder was geschreven door Angela Wawra-Schnaitt.

Delen uit deze mis, zoals het Kyrie (Hier liegt vor deiner Majestät) en de communio spiritualis (O Herr, ich bin nicht würdig), worden veel door gemengde koren uitgevoerd.

Mijn vraag is nu of het bij U bekend is of deze mis in zijn geheel is opgenomen en uitgebracht op CD, en waar deze CD eventueel verkrijgbaar is?

Met vriendelijke groeten,

Rinus Peters

• ¿

• C.J.H. Steur

Ik las uw e-mail op Internet van maart van dit jaar. Aangezien ikzelf pas een computer heb en ook pas op Internet ben aangesloten las ik uw bericht nu pas.Ik weet niet of u inmiddels al antwoord kreeg van iemand en of uw wens dus nog aktueel is. Ik bezit op cassette verscheidene opnamen van missen van Michael Haydn doch weet niet of de mis die u zoekt erbij zit. Veel missen van Michael Haydn hebben namelijk een naam zoals de St. Gotthardmesse, Chiemsee-messe, Missa Sancta Aloysi, Missa Sancta Francesci. Buiten deze werken zijn er

nogal wat kleinere kerkelijke werken zoals offertoria, 2 requiems, het dixit dominus, Ave Regina etc. Mocht hier datgene bij zijn dat u zoekt, dan hoor ik dat wel van u. Misschien kan ik u aan het gezochte helpen.

• johan jongma

Geachte heer,

Dat is ook toevallig… Ik zoek al jaren naar een cd met bedoelde Haydn-mis. Vroeger werd die mis vaak gezongen bij uitvaarten van kinderen en ook bij eerste-communiemissen.

Hebt u intussen reacties ontvangen? Ik houd me aanbevolen voor nadere berichten.

Groeten,

Johan Jongma, Haarlem

• Wil Jongma

Mijn beste broer Johan betitelt de bedoelde gezangen als een mis. Ik betwijfel dat.

Ik heb het openingslied

'Hier ligt voor uwe majesteit

geknield de christenschaar.

even verder:

O Vader luister met geduld

vergeef ons aller zondenschuld

O God die hier nu ons voor U ziet,

verstoot ons arme zondaars niet,

verstoot ons niet,

verstoot ons zondaars niet.'

Ik heb met muzieknotatie gevonden: Die Sach' ist den, Herr Jesu Christ,

een strofelied, gecomponeerd door Josef Haydn, op (duitse) tekst van Samule Preiswerk (vers 1 en 2) en Graf F. Zaremba vers 3.

Ik denk dat andere musici of liturgisten een aantal strofeliederen bij elkaar gevoegd hebben tot een geheel, een soor Deutsche Messe.

Groeten, Wil Jongma