Lode Huybrechts

  • ludo geloen

    Weet er iemand iets meer over deze Vlaams-Amerikaanse organist-componist die geboren is in 1911 te Stabroek en gestorven is te Pittsburg in 1973?

    Groeten, Ludo

  • Wim Daeleman

    Deze componist wordt vermeld in “Lexicon Vlaamse componisten na 1800” van Flavie Roquet (2007) ISBN: 978 90 8679 090 6,

    pagina 401

    mvg,

    Wim Daeleman

  • René Huybrechts

    Beste,

    Lode was mijn nonkel Louis. Hij was gehuwd met Maria Stockmans uit Antwerpen. Zij hebben één zoon, Luc Huybrechts. Die woont in de USA, nl. Te Roanoke, ik meen West Virginia. Hij begon zijn carriere als eerste organist op het grote orgel van de Kristus Koning kerk te antwerpen kiel (de kerk die werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1933 dacht ik). De laatste jaren van zijn leven was hij organist/koorleider in een parochie van Pittsburg. Hij stierf daar op 3/1/1973, kort na het honderdjarig bestaan van de parochie.

    Hij componeerde moeilijk te spelen orgelmuziek; zo hoorde ik van nonkel Gust (August Huybrechts °31/08/1920 te Stabroek en nu nog wonend te Albuquerque New Mexico USA). Hij gaf een goeie 30 jaar geleden een orgelconcert op het orgel van de OLV Kathedraal te Antwerpen en speelde toen een toccata en fuga van nonkel Louis en hij verzekerde ons na afloop dat het de laatste keer was dat hij dat stuk had gespeeld.

    Groetjes, René

  • René Huybrechts

    ludo geloen Schreef:

    ——————————————————-

    > Weet er iemand iets meer over deze

    > Vlaams-Amerikaanse organist-componist die geboren

    > is in 1911 te Stabroek en gestorven is te

    > Pittsburg in 1973?

    > Groeten, Ludo

  • René Huybrechts

    Beste,

    Ga ook eens naar http://www.clpgh.org/research/music/pittsburgh/archivalmaterial/huybrechts.html.

    Daar vind je meer dan ik weet.

    Groetjes,

    René