Ik moet voor muziek een werkstuk maken over vrouwelijke componisten door de geschiedenis heen. Weet iemand nog goede site(s) waar ik hier informatie over kan vinden?
Alvast bedankt!
groetjes Ceciel
Hoi,
Er bestaat een boek onder redactie van Helen Metzelaar:
6 vrouwelijke componisten, Walburghpers Zutphen., i.s.m.Vrouw & muziek.
Ook bij Muziekgroep Nederland, het vroegere DONEMUS aan de Paulus Potterstraat 16 is veel materiaal te vinden.
Verder kijken op diverse websites onder et onderwerp:“Komponisten”
groetjes
Kees WeggelaarCeciel schreef:
>
> Ik moet voor muziek een werkstuk maken over vrouwelijke
> componisten door de geschiedenis heen. Weet iemand nog goede
> site(s) waar ik hier informatie over kan vinden?
> Alvast bedankt!
> groetjes Ceciel
als aanvulling op het componistenboek,raad ik je nog aan de componisten site
te raadplegen:“Nederlandse componisten” en “contemporary composers” dit
op de componistensite.Ceciel schreef:
>
> Ik moet voor muziek een werkstuk maken over vrouwelijke
> componisten door de geschiedenis heen. Weet iemand nog goede
> site(s) waar ik hier informatie over kan vinden?
> Alvast bedankt!
> groetjes Ceciel
Hallo Ceciel,
Ik ben zelf een vrouwelijke componist. Je kunt dus mijn site bekijken zo je wilt. Een heel interessante vrouwelijke componist is Lili Boulanger, plus haar zus Nadia, maar die was dirigent en geen componist. Je kunt informatie over hen vinden op internet. (typ hun namen in een zoekmachine)
Natuurlijk ook Alma Mahler, die al haar werken moest vernietigen, en Clara Schumann en Fanny Mendelssohn. Maar die zal je al hebben.
Annette Kruisbrink, Margriet Eshuis (ik ben niet zeker van die achternaam), Tera de Marez Oyens, Caroline Ansink. Mary Criswick, maar ik weet niet zeker of zij niet alleen lesmateriaal schreef.
Intussen zou je kunnen overwegen in je werkstuk duidelijk te maken dat zolang er nog gesproken wordt van “vrouwelijke componisten” zij als een uitzondering beschouwd worden. Dit is in wezen seksisme. Wie uit jouw jaar zou het overwegen een werkstuk te maken over “mannelijke componisten”?
groeten van
Margriet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?