vraag

  • e. bos

    Uit de Auvergne stamt een laat-middeleeuwse Franse dans van opgewekt karakter, in 4/4- of 2/2-maat met een kenmerkende opmaat. Aanvankelijk was de deze dans een volksdans, maar na circa 1650 werd het ook een gezelschapsdans en een hofdans. Het tempo varieert van vrij snel tot snel. De dans bleef nog lang onderdeel van de zogenaamde Franse suites, zoals bijv. J.S. Bach die componeerde. Ook Händel paste deze dans toe in zijn Water Music.

    Hoe heet deze snelle, opgewekte dans, oorspronkelijk uit de Auvergne?

    A. Bourrée

    B. Menuet

    C. Chaconne

    D. Air

    Wie weet het goede antwoord?

    Bedankt!!

  • Kees weggelaar

    Ik gok: Bourreee. bos schreef:

    >

    > Uit de Auvergne stamt een laat-middeleeuwse Franse dans van

    > opgewekt karakter, in 4/4- of 2/2-maat met een kenmerkende

    > opmaat. Aanvankelijk was de deze dans een volksdans, maar na

    > circa 1650 werd het ook een gezelschapsdans en een hofdans.

    > Het tempo varieert van vrij snel tot snel. De dans bleef nog

    > lang onderdeel van de zogenaamde Franse suites, zoals bijv.

    > J.S. Bach die componeerde. Ook Händel paste deze dans toe in

    > zijn Water Music.

    >

    > Hoe heet deze snelle, opgewekte dans, oorspronkelijk uit de

    > Auvergne?

    >

    > A. Bourrée

    > B. Menuet

    > C. Chaconne

    > D. Air

    >

    > Wie weet het goede antwoord?

    >

    > Bedankt!!

  • *ellen*

    Wie componeerde de muziek bij Giuseppe Tornatores Cinema paradiso?

    A. Nino Rota

    B. Luis Bacalov

    C. Ennio Morricone

    D. Alessandro Alessandroni

    Wie weet het antwoord??

    Thanxx

  • *ellen*

    Componist Howard Shore geeft ieder belangrijk personage (in de ruimste zin des woords) in The Fellowship zijn eigen deuntje mee. Zo is er een mooi, lyrisch thema voor The Hobbits en een wat statiger melodie voor de Ring zelf. In programmatische muziek wordt een dergelijk karakteristiek en steeds terugkerend ‘deuntje’, dat een persoon of zaak symboliseert, aangeduid met een bepaalde term. Operacomponist Richard Wagner geldt als de uitvinder van deze techniek en de term ervoor.

    Welke term gebruikt men in de klassieke muziek voor dergelijke ‘deuntjes’ zoals ook filmcomponist Howard Shore die in The Fellowship toepast?

    A. Leidtoon

    B. Leidmotief

    C. Hoofdthema

    D. Idée fixe

    Wie kan me aan het goede antwoord helpen?

    Thanxx!!!

  • Kees weggelaar

    Bij Wagner spreken we van Leidmotief;dat betekent veel meer dan een “motiefje”;

    Een hoofvorm is de sonatevorm: twee verschillende thema's,een doorwerking(-s

    periode der versch.thema's) en de reprise.*ellen* schreef:

    >

    > Componist Howard Shore geeft ieder belangrijk personage (in

    > de ruimste zin des woords) in The Fellowship zijn eigen

    > deuntje mee. Zo is er een mooi, lyrisch thema voor The

    > Hobbits en een wat statiger melodie voor de Ring zelf. In

    > programmatische muziek wordt een dergelijk karakteristiek en

    > steeds terugkerend ‘deuntje’, dat een persoon of zaak

    > symboliseert, aangeduid met een bepaalde term. Operacomponist

    > Richard Wagner geldt als de uitvinder van deze techniek en de

    > term ervoor.

    >

    > Welke term gebruikt men in de klassieke muziek voor

    > dergelijke ‘deuntjes’ zoals ook filmcomponist Howard Shore

    > die in The Fellowship toepast?

    >

    > A. Leidtoon

    > B. Leidmotief

    > C. Hoofdthema

    > D. Idée fixe

    >

    > Wie kan me aan het goede antwoord helpen?

    >

    > Thanxx!!!