Opleiding compositie gezocht

• Robert Ramaker

Ik wil graag een opleiding compositie volgen aan een conservatorium in Nederland. Veel conservatoria bieden deze opleiding alleen als bovenbouw opleiding. Ik vind het vrij lastig om conservatoria te vinden waar compositie vanaf het eerste jaar wordt onderwezen. Tot nu toe heb ik gevonden dat het in Zwolle, Arnhem, Den Haag en Amsterdam kan. Misschien is het nog op meer plaatsen mogelijk. Wie heeft er tips voor mij?

Daarnaast ben ik benieuwd of er een overzicht is waar de kwaliteit van de conservatorium opleidingen met elkaar wordt vergeleken. Voor academische studies is dit overzicht er namelijk wel.

BvD voor uw reactie

• Maurice

Hallo Robert,

In Maastricht en Utrecht en Enschede kan je al compositie studeren in het eerste jaar. In Rotterdam weet ik het niet zeker, maar ik heb nergens gehoord dat het niet kan.

Ga eens kijken op de open dagen die er binnenkort zijn en ga praten met de docenten. Zo zal je merken dat het ene conservatorium je meer aanstaat dan de ander. En dat de ene docent een totaal andere benadering heeft dan de ander.

Ook heb ik gemerkt dat een aantal docenten maar weinig nieuwe studenten aanneemt en anderen weer meerdere studenten.

Stuur in ieder geval je composities naar alle conservatoria, die je aanstaan. Daarna kan je altijd nog zien, indien je wordt aangenomen.

Succes

Maurice

Student compositie Zwolle

• -

Het is wel aan te raden om in Den Haag te gaan studeren, aangezien daar (en in amsterdam) het hoogste niveau bereikt wordt (al tientallen jaren). En dus heb je het meeste kans op een carriere als componist als afgestudeerde aan een conservatorium (en leraar) van naam. Helaas zijn contacten te belangrijk in dit vak, en dan heb je aan een gerenommeerd conservatorium meer dan aan een conservatorium van een lager niveau.Maurice schreef:

• Maurice

Ten eerste: Je naam niet onder een bericht zetten geeft al aan dat je jezelf niet zo serieus neemt.

Ten tweede: kan je niet spreken van hogere en lagere niveaus, het gaat erom waar je je thuis voelt.

Sommige conservatoria presenteren zich graag als beste, of zoals je wilt, hoogste niveau. Maar of een hoog lesniveau nu bereikt wordt door alleen het inzetten van een bekende musicus/componist, is maar zeer de vraag.

Het gaat in alle gevallen om je eigen inzet.

Er zijn zeer veel verschillen te noemen tussen de concervatoria. Het gaat er om, wat jezelf met je muziek wilt en waar je je het beste thuis voelt. Dus het advies is nog steeds: ga gewoon kijken en luisteren!

Maurice

• Samuel Vriezen

Maurice heeft natuurlijk gelijk dat je moet gaan naar de plek die je het meest aanstaat. Feit is wel dat het merendeel van de componisten die naam maken in Nederland, tenminste als het over hedendaagse klassieke muziek gaat, gestudeerd hebben in Den Haag, Rotterdam of Amsterdam; Utrecht kom je ook soms tegen. Dat betekent natuurlijk nog niet dat een studie aan een van deze scholen een enkele reis richting roem en rijkdom inhoudt, noch dat je met een ander diploma - of als autodidact - geen zinvolle beroepspraktijk danwel vermaardheid kan opbouwen.

Of het curriculum op zichzelf zo veel verschilt in kwaliteit tussen de verschillende scholen betwijfel ik. Wezenlijker is het verschil in omvang en veelzijdigheid van de afdeling, de mogelijkheden die geboden wordt. Het grootste voordeel aan het Koninklijk Conservatorium heb ik b.v. gevonden dat die school erg internationaal is. Je ontmoet er nog eens iemand met een heel andere achtergrond dan gebruikelijk in Nederland.