Bargiel

• jh

Bargiel, voornaam Woldemar, 1828-1897, halfbroer van Clara Schumann, bekende/vriend van Brahms.Tot nu toe ken ik 3 pianotrio's, pianomuziek en een oktet voor strijkers van deze componist, en ik vind het allemaal schitterend, zo dat ik mij afvraag: hoe kan het, dat ik tot voor kort nog nooit iets van deze man gehoord heb, zelfs zijn naam niet kende? Ik weet, er zijn wel meer ‘vergeten’ componisten, maar in het geval van Bargiel vind ik dit toch vreemd; ik ken vrij veel muziek, lees er ook veel over, maar nooit deze naam tegengekomen.

Zoals vermeld, vind ik zijn muziek prachtig, zijn pianotrio's bijvoorbeeld vind ik niet onderdoen voor die van Brahms. Kortom, een aanrader.

Nu mijn vraag: wie kent er orkest-muziek van hem; ik weet dat hij oa een symfonie en enkele ouvertures heeft geschreven. En bestaan daar opnames van?

Groet, jh

• Beteke

Het is idd. een onbekend componist. Vorig jaar heb ik een Divertimento uitgevoerd met mijn orkest. Idd. prachtige muziek!. Helaas hebben we toen geen opnames gemaakt

Verder heeft ie idd. een paar prachtige symfonieën geschreven in de stijl van Brahms.

groeten,

Beteke

• JH

Wat leuk, eindelijk iemand die mijn enthousiasme deelt! Ik had de hoop al opgegeven….Weet je ook of er opnames van de symfonieën bestaan? Daar ben ik wel erg benieuwd naar. Of van het Divertimento?

Groet, JH