Ring des Nibelungen

• Huib Schouten

Ben al geruime tijd op zoek naar een goede vertaling van Wagners Ring des Nibelungen. De Nederlandse Opera kan me niet helpen. Wie wel?

mvgr Huib Schouten

• Arjan Schepenaar

De beste uitvoering die hier van verkrijgbaar is, is niet meer bestelbaar, dit is namelijk die van het “Bayreuther Spielfeste” o.l.v. Pierre Boulez, misschien dat de losse delen her en der nog wel in de handel liggen, maar ja, dan wordt 't weer een kwestie van bij elkaar sprokkelen (tenzij je daar geen bezwaar bij hebt natuurlijk)

Maar er zijn natuurlijk ook nog andere opties! wat ook een hele goeie vertolking is, is die met de “Metropolitan Opera” o.l.v. James Levine.

Je moet maar even zien wat je het beste lijkt.

Met vriendelijke groet, Arjan.

• alexander

Hallo,

De beste uitvoering van der Ring is toch echt die van de Wiener Philharmoniker onder leiding van Georg Solti met een solistencast die sindsdien nooit meer bij elkaar gebracht is. Andere prachtige vertolkingen zijn die van de Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan, of het orkest van de Bayreuther Festspiele o.l.v. Karl Böhm. Ook het Bayerische Staatsorchester o.l.v. Wolfgang Sawallisch is het melden waard. BMG Red Seal heeft nu een prachtige Ring heruitgegeven (extra goedkoop!) met de prachtige unieke klank van Staatskapelle Dresden o.l.v. Marek Janowski. De uitvoering onder Levine is zeker niet eerste keus. Dat geldt overigens ook voor de opnames met het orkest van de Bayreuther Festspiele, dat niet het niveau heeft van de Wiener, Berliner of Staatskapelle Dresden. De Wiener Philharmoniker heeft toch eigenlijk de mooiste Wagnerklank.

Groet, Alexander

• Barbara Veenman

Beste Huib,

De Nederlandse Opera herneemt op dit moment de productie van Der Ring des Nibelungen, en hebben dus - naast een introductie- en fotoboek - ook weer de programmaboeken met vertalingen in de verkoop.

Als het je er ook om gaat om een uitvoering aan te schaffen, dan is er keus genoeg. Ik hou zelf van de grootste klank en solisten van Levine (nu ook op DVD), maar ook de Karajan is prachtig, zeer helder en transparant. Voor de echte theatersfeer en Bayreuther-akoustiek (vorig jaar heb ik daar zelf Der Ring gezien) moet je bij Böhm zijn. Verder geeft het tal van spannende historische opnamen; misschien niet zo geraffienerd in klank maar met een geweldige theatersfeer die je op het puntje van je krijgt. Als je hierover nog advies wilt, moet je het maar even laten weten.

Groetjes,

BarbaraHuib Schouten schreef:

>

> Ben al geruime tijd op zoek naar een goede vertaling van

> Wagners Ring des Nibelungen. De Nederlandse Opera kan me niet

> helpen. Wie wel?

>

>

> mvgr Huib Schouten