film Amadeus (Mozart)

• frits

Hallo,

Heeft iemand de film Amadeus gezien,over Mozart?

Hij dirigeert een klassiek stuk in een gebouw in de film voor een hoge meneer in een weense kathedraal.

Van te voren heeft hij onder een tafel met zijn vrouw zitten giechelen. (om het wat bekender te laten klinken vertel ik dit erbij.)

Mijn vraag is weet iemand hoe dit klassiek stuk heet?

Alvast bedankt.

Vriendelijke gr Frits.

• Peter

Misschien da je 'm hier kunt vinden?

http://www.imdb.com/title/tt0086879/

• alexander

Hallo,

Dat is het mooiste deel ‘adagio’ uit de blazersserenade ‘Gran Partita’ nr. 10 K.361.

Overigens wordt dit in de film afgeraffeld. Dus ik raad je sterk aan om het origineel te beluisteren. Zeer mooi!

Groet,

Rutger

• Joop Bluemink

Hallo,

Ik heb een leuke opname in mp3 formaat van het adagio

gemaakt. Helaas lukt het me niet het hierin te kopieren.

Als U geinteresseerd bent, stuurt U me een mailtje en ik

stuur het naar U toe.

mvg

• Frans

Een meesterwerk van mozart.

Paul Witteman heeft er laatst in zijn colomn van de zaterdagvolkskrant

over geschreven. Titel: De mooiste Mozart.

Citaat uit colom :

Een menuet, een largo, een romance, een thema met variaties, een finale. Maar liefst vijftig minuten goddelijke muziek met als hoogtepund dat onvergelijkbare adagio.

Citaat uit film Amadeus over het largo:

Salieri: “It started simply enough: just a pulse in the lowest registers-bassoons and basset horns-like a rusty squeezebox… And then suddenly, high above it, souded a single note on the oboe. My eyes clouded!.. it seemed to me i had heard a vouice of God”

Groet Frans

• alexander

Hallo!

Het komische aan dat Engelse citaat is dat er sprake is van een anachronisme. Een ‘squeezebox’ bestond in die tijd nog helemaal niet!

Maar goed, wel meer klopt er in die film niet. Wat de mooiste Mozart is, is overigens nog een hele kwestie. Vreemd genoeg wordt in de film geen enkele aandacht geschonken aan één van de mooiste Mozartopera's: Cosi fan tutte ('dat onvergelijkbare adagio', wat dacht je dan van het afscheidskwintet of dat prachtige terzetto ‘Soave sia il vento’!)

Groeten,

Alexander

• anna

Als u de film helemaal laat uitlopen inclusief de lijst van medewerkers e.d.

krijg je bijna aan het eind de copmplete opgave uit van de werken van Mozart waarvan delen van de muziek voor de film zijn gebruikt.

Met groeten.

• Johan

Beste Frans,

Bedankt voor uw goddelijke uitspraak sie antonio salieri in de film zegt.

U weet precies welk stuk muziek ik bedoel.

Weet u daar ook de naam van?

Ik ben u ontzettend dankbaar.

Mvgr,Johan.

• Wolferl

Hoe kun je zo slecht denken over de film, deze film is een pracht iets.

Ik kijk hem bijna 4 keer per week dit is namelijk de beste film ooit gemaakt.

En er wordt helemaal niets afgeraffeld want dan heb jij mischien met je oren en

ogen dicht gekeken en geluisterd. Kortom een absolute aanrader, wel of geen

klassieke muziek liefhebber.

Met Vriendelijke Groet

Melvin

• alexander

Hallo,

Als jij goed geluisterd hebt (en dus niet gedaan hebt), had je kunnen horen dat er maar een deel van dat prachtige Adagio klinkt, omdat plotseling wordt overgegaan op de slotmaten van de Gran Partita.

Bovendien heb ik niet geschreven dat Amadeus een slechte film is, ik vind het namelijk ook een mooie film om naar te kijken, maar ik heb geschreven dat veel dingen niet kloppen in de film.

Je kijkt de film bijna 4 keer week, ik zou zeggen blijkbaar niet genoeg.

Groet,

Alexander