Zijn er goede amateurzangers die zich aan de Liederkreis, Frauenliebe und -Leben of Dichterliebe wagen en kan Dichterliebe ook door vrouwen gezongen worden?
Er zullen ongetwijfeld amateurzangers zijn die dit kunnen zingen. Ik ben zelf een verdienstelijk amateur zanger maar om zo iets te gaan zingen vereist veel vakmanschap. Een beetje professional zal dit soort muziek nog als moeilijk ervaren. Er is zelfs een speciale opleiding in Duitsland om als “Kammer” zanger dit op professioneel niveau te kunnen uitvoeren. De valkuilen zijn evident. Iedere noot moet gezongen en gekend zijn. Daarnaast is het noodzakelijk om het geheel een eigen dynamiek te geven. Het gedicht moet als het ware tot leven worden gewekt door de spanning en dynamiek, lichaamshouding en mimiek.
Dichterliebe zou je als vrouw ook kunnen zingen, waarom niet? Maar ook hier denk ik dat je dezelfde valkuilen tegenkomt.
Wat me vooral interesseert is de interactie en emotie tussen zangers en zangeressen van verschillende niveau's in “vrouwen of mannenliederen”.
Ik ben een professionele zangeres en zangpedagoge die in Frankrijk is gaan wonen 5 jaar geleden.
In Oosterijk heb ik een ademtechniek geleerd waardoor ik naar m'n eigen bodem kan gaan, die in de stilte van het platteland en door het omgaan met de dieren steeds dieper wordt. De invloed van het les geven in andere talen, andere culturen en altijd de interactie tussen populaire en klassieke muziek hebben me nog meer gevormd tot de no-nonsens zangeres, die waanzinnig veel van muziek houdt en vooral van het LIED (in al zijn vormen).
In mei wilde ik een cursus geven met als onderwerp deze Schumannliederen.
Ten eerste, bij ALLES wat je zingt moet iedere noot gezongen worden en gekend zijn.
Wat ik bedoelde te zeggen is, lichaamstaal, mimiek, dynamiek, uitstraling moeten het gevolg zijn van die diepe innerlijke beleving van de muziek.
Natuurlijk is techniek heel belangrijk, geen enkel machine loopt goed zonder gesmeerd te zijn maar gebaseerd op die eigen innerlijke kracht die heel diep in moeder aarde geworteld is.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?