traditionele muziek in eeuw 2100

• Freek de Graaf

Beste iedereen!

al enige tijd vraag ik me af in hoeverre er nog vraag en interesse is naar traditionele muziek, muziek uit bijv. de 19e eeuw. Ik zit op het conservatorium van amsterdam maar geef de voorkeur, niet aan moderne muziek of enig 20 of 21ste-eeuws modernisme, maar juist aan muziek uit de 19e eeuw. Te denken aan Brahms, Borodin, Bazzini, Dvorak, Paderewski, Chopin, Liszt, en dergelijke. Of begin 20ste eeuw, Faure, Rachmaninov, Myaskowski, Shostakovic, Strawinski. Op een conservatorium als het Sweelinck (wat tegenwoordig helaas CvA heet) is het noodzaak om wat was, achter ons te laten en verder en mee te gaan in de ontwikkeling(en) die nu bezig is(zijn).

Hoe zit dit? Kan er op dit moment een teruggrijp komen naar 19e eeuw, zoals bijv. Nicholas Maw dat enigszins doet in zijn neo-romanticism… Ik wil hier graag over discussieren met mensen van allerlei verschillende soort muziek in de nederlandse samenleving.

Gr., Freek

• Wolferl

Hoi Freek,

Wat leuk dat je in Amsterdam op het Conservatorium zit, ik persoonlijk ben niet echt helemaal weg van de meeste 19de eeuwse componisten. Mijn voorkeur gaat toch uit naar 17de 18de en vroeg 19de eeuw, Locatelli, Handel, Correli, Vivaldi, Lully, JsBach, JcBach, Telemann, Purcell, Monteverdi, WaMozart, FxMozart, Gluck, Rossini, Beethoven, JHaydn, Boccherini, Schubert, Mendelssohn, Dvorak, Tsjaikofksy, Mussorsky & Verdi dat zijn zo'n beetje DE componisten voor mij.

Wat vreemd dat ze het verleden achter zich willen laten en in de toekomst kijken, ok dat is dan mischien goed, maar men haalt toch de meeste inspiratie en invloed van zijn of haar favorieten componist(en) op. Dat ga ik zeker doen in ieder geval.

Met Vriendelijke Groet Melvin

• Kees weggelaar

Hoi Freek,

Ik denk, dat je nu niet zo bang hoeft te zijn voor verwaarlozing van de 19e eeuwse muziek.Zeker een internationaal gericht instituuta;s het CvA heeft heus wel een reputatie hoog te houden op 19e eeuws gebied.

Dat er ook onderwijsgebieden zijn, die bv. gaan vanaf de Renaissance t/m bv. Mozart (!!) is tegenwoordig niet meer dan normaal.V.w.b.de 20ste en 21ste muziek.

zou ik het fataal vinden, als het CvA achter zou lopen. Ze hebben niet voor niets gerenommeerde compositiedocenten lopen, en studenten, die werken van de toekomstige componisten uitvoeren.Gelukkig nu niet meer dan normaal.

Dat mag je toch van een gerenommeerd instituut verwachten;anders verkalt de boel weer.

terug naar je onderwerp: enkele jaren terug speelde Willem Brons een grote Schubertsonate op een pianoforte uitdiens tijd. Authentiek??? Romantisch?? Ach…als het maar muzikaal gebeurt, en daar stond deze hoofdleraar gelukkig borg voor.Trouwens: leg je oor ook eens letterlijk en figuurlijk te luisteren bij de coordinator van de kamermuziek:Frans van Rith, aldaar

Sterkte.Wolferl schreef:

>

> Hoi Freek,

>

> Wat leuk dat je in Amsterdam op het Conservatorium zit, ik

> persoonlijk ben niet echt helemaal weg van de meeste 19de

> eeuwse componisten. Mijn voorkeur gaat toch uit naar 17de

> 18de en vroeg 19de eeuw, Locatelli, Handel, Correli, Vivaldi,

> Lully, JsBach, JcBach, Telemann, Purcell, Monteverdi,

> WaMozart, FxMozart, Gluck, Rossini, Beethoven, JHaydn,

> Boccherini, Schubert, Mendelssohn, Dvorak, Tsjaikofksy,

> Mussorsky & Verdi dat zijn zo'n beetje DE componisten voor mij.

>

> Wat vreemd dat ze het verleden achter zich willen laten en in

> de toekomst kijken, ok dat is dan mischien goed, maar men

> haalt toch de meeste inspiratie en invloed van zijn of haar

> favorieten componist(en) op. Dat ga ik zeker doen in ieder

> geval.

>

> Met Vriendelijke Groet Melvin