Even een aanvulling voor Alexander

• Wolferl

Beste Alexander,

De tijd dat wij (en nog een aantal mede forumgasten) een discussie hadden over de film ‘'Amadeus" over ’Gran partita' werd er een vraag gesteld hoe dat heette (Gran Partita dus). Maar nou vertelde ik en nog iemand dat het niet slecht klonk in de film, waarop jij antwoorde dat het juist verkracht was in de film, na menig uren te hebben geluisterd naar Gran Partita moet ik je helemaal gelijk geven Alexander, Gran Partita die ruim 35 minuten duurt is een geniaal en prachtig stuk.

Bij deze even recht gezet.

Met Vriendelijke Groet

Melvin Kef

• Alexander

Hallo Wolferl,

Dat zijn niet helemaal mijn woorden, maar je treft de strekking (laten we maar zeggen). Ik bedoelde duidelijk te maken dat het stuk afgeraffeld wordt, je hoort het prachtige derde deel en dan wordt plotseling overgegaan tot de slotmaten van de Gran Partita. Dat is erg jammer, want volgens mij (ik weet het niet zeker, want het is al weer een tijdje geleden dat ik de film heb gezien) hoor je het middendeel dat in mineur staat van dit Adagio niet. Afijn, het is een film, ze kunnen moeilijk volledige stukken laten horen.

Je vindt het dus een prachtige compositie. Dat heb je te danken aan mij? Dat vind ik mooi om te horen. Je zou ook eens moeten luisteren (en misschien heb je dat al gedaan) naar de serenade in Es groot K. 375, met name het Adagio is mooi. Weliswaar niet zo mooi als het Adagio uit de Gran Partita, maar ook dit Adagio klinkt echt als een serenade.

Met vriendelijke groet,

Alexander

• fred

Dan zou ik daar nog een langzaam deel (ik meen ook een Adagio) aan willen toevoegen, maar dan pakweg 100 jaar later gecomponeerd; het langzame deel uit de Serenade voor blazers (mèt volgens mij een contrabas, net als in de Gran Partita) van Dvorak, ik meen opus 44. Valt jullie iets op?

• Alexander

Hallo,

Inderdaad de serenade in d klein, opus 44. Dvorak heeft dat pulserende ritme van het Adagio overgenomen in het begin van zijn Adagio. Het menuet heeft ook wel wat gelijkenis met dat uit de Gran Partita. Dat Adagio van Dvorak heeft toch een prachtig openingsthema voor klarinet!

Groet, Alexander

• henkie

Als we het dan over mooie langzame delen van Mozart hebben, luister dan ook eens naar het 2e deel van het sinfonia concertante kv 364 andante. Hopenlijk hebben jullie dit concert, weer even extra genieten naast de kerstboom.

HenkieAlexander schreef:

>

> Hallo Wolferl,

>

> Dat zijn niet helemaal mijn woorden, maar je treft de

> strekking (laten we maar zeggen). Ik bedoelde duidelijk te

> maken dat het stuk afgeraffeld wordt, je hoort het prachtige

> derde deel en dan wordt plotseling overgegaan tot de

> slotmaten van de Gran Partita. Dat is erg jammer, want

> volgens mij (ik weet het niet zeker, want het is al weer een

> tijdje geleden dat ik de film heb gezien) hoor je het

> middendeel dat in mineur staat van dit Adagio niet. Afijn,

> het is een film, ze kunnen moeilijk volledige stukken laten

> horen.

> Je vindt het dus een prachtige compositie. Dat heb je te

> danken aan mij? Dat vind ik mooi om te horen. Je zou ook eens

> moeten luisteren (en misschien heb je dat al gedaan) naar de

> serenade in Es groot K. 375, met name het Adagio is mooi.

> Weliswaar niet zo mooi als het Adagio uit de Gran Partita,

> maar ook dit Adagio klinkt echt als een serenade.

>

> Met vriendelijke groet,

> Alexander

• henkie

Als we het dan over mooie langzame stukken van Mozart hebben. Het 2e deel uit de sinfonia concertante voor 2 violen kv 364 is zeer de moeite waard. Hopelijk hebben jullie deze muziek, hopelijk hebben jullie dit concert, weer even extra genieten voor onder de kerstboom. Trouwens het hele concert is zeker de moeite waard.

Henkie

• prisje

Idd Henkie, ik heb de 40 tellende cd box van The masterworks: Wolfgang Amadeus Mozart, en 2et 2e deel uit de Sinfonia Concertante voor 2 violen kv 364 is zeker de moeite waard om te luisteren. Maar ik vind elke noot van Mozart al de moeite waard om te luisteren.

Met Vriendelijke Groet.

Melvin Kef

Ps: Alexander ik weet dat je dat niet letterlijk zei maar ik bedoelde te zeggen dat je het zonde vondt dat Gran Partita afgeraffeld werdt in de film. En Fred ik heb Dvorak op cd in huis gehaald en ik ga eens lekker luisteren naar wat jij vertelde, ben zeer benieuwd naar die klanken. Dvorak vind ik namelijk ook een geweldige componist, luister ook graag naar zijn piano concerten, slavonic dances en A new World Symphony.

• Wolferl

O nee, ik zie dat me zusjes naam er bij staat.

Pris is me zusje dus ik ben per ongeluk onder Pris der naam gegaan.

Escuses.

• Alexander

Hallo Wolferl,

Ik vond het al vreemd (leuke naam overigens). Verder ben ik het helemaal met je eens. Elke compositie van Mozart is de moeite waard om te beluisteren. Mozart heeft inderdaad prachtige Adagio's en Andantes gecomponeerd. Weet je wat ook mooi is, Andante-passages in zijn opera's. Soms kort, maar toch schitterend. Bijvoorbeeld in de finale van de laatste akte uit Le nozze, op de woorden ‘contessa, perdono, perdono, perdono’, daarna reageert de gravin op zijn woorden. Of uit de finale van Così fan tutte, beginnend bij Fiordiligi: ‘E nel tuo, nel mio bicchiero’. Daarna vallen één voor één Fernando, Dorabella en Gugliemo in. Ongelooflijk mooi. Interessant is, dat Rossini zich heeft laten inspireren door dit kwartet. Zijn Andante-sectie ('Non pavento alcun periglio') van het sextet uit Il viaggio a Reims is ook zo mooi. Een geheel andere melodie en dit is dan een sextet, maar het idee op zich lijkt wel een beetje op dat van Mozart.

Così fan tutte heeft misschien niet zo'n geweldig verhaal, maar ik vind de muziek zeer bijzonder. Wat ik zo ongelooflijk vind, is die onuitputtelijke stroom aan melodieën. Van een enorme lyrische kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Alexander

• henkie

Alexander

Ik ben het helemaal met je eens. Geweldig ontroerend is dat slot van Le Nozze.

Zeker bij de woorden die jij opschrijft. Perdone, perdone. Kippevel krijg ik ervan.

Cosi fan tutte is een theater van de lach story, maar de muziek is schitterend.

Ik ben opera liefhebber in de breedste zin van het woord. Maar de mooiste opera's vind ik die van Mozart. DON GIOVANNI