Ja Henke, Elisa Mozart is een vrouw en mijn liefste schatje.
Maargoed escuses voor mijn uitlating.
Even ontopic weer.
Beethoven heeft wel en geen saai leven gehad.
Zijn muziek is net als bij Mozart van hoog genialiteit, ik heb van Bas(nog bedankt Bas) één hele mooie stuk gehad: Mass in C, Op. 86 - Agnus Dei. Zeer mooi stuk.
Maar er zijn er veel meer die grenzen aan genialiteit, ik ga me ook meer verdiepen in het feit dat hij zijn laaste levensjaren meer vrolijkere liederen maakte(zoals: Ode an de Freude, van 9th Symphony) ben daar heel erg nieuwsgierig naar.
En het feit dat Franz Schubert in Beethoven's laaste levensjaar hem heeft ontmoet en zijn werken heeft laten zien, dat Beethoven vertelde dat Schubert een zwaar onderschatte compocnist zou geweest zijn, en dat men nog veel van hem ging horen. Je hoort daaom ook af en toe wat muziek terug van Beethoven in Schubert's werken, en het feit dat we idd veel gingen horen van Schubert is het ook zonde dat ook Schubert maar 31 werdt.
Ook de 9th Symphony vindt ik werkelijk geniaal, neem nou de Scherzo, dat is een heel mooi stuk. Wat ik ook kan aanbevelen is de: Missa Solemnis, in D major Op. 123, Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei.
Kortom er zijn tig mooie werken van Beethoven die zelfs ik nog moet luisteren(zeg ik heel eerlijk), en ook het feit dat hij een bijzonder leven heeft gehad, ik vindt dat Beethoven een embarmelijke leven heef geleden. Tegen werkende vader die zwaar alcoholist was, en zijn moeder die dacht ik vroeg stierf(op zijn 16de) broers die hem het leven zuur maakte, maar wie hij toch weer telkens in vertrouwen nam(kan je zien dat hij een grote mond had maar zeer klein hartje), ik mag met recht en feittelijk toespreken dat beethoven in vergelijking met andere componisten één van de meest zware levensjaren heeft gehad.
Met Vriendelijke Groeten
Melvin Kef