Mozartpagina

• henke

Beste allen

Het begint hier zo langzamerhand een Mozart pagina te worden. Het valt me op dat iedereen wel een mening heeft over Mozart. En het is niet de eerste keer dat hier eindeloos over Mozart gepraat wordt. (Nu gaan we het over een schedel hebben.)

Hoe komt het toch dat er hier helemaal niet over Ludwig van Beethoven gepraat wordt.

Spreekt de muziek van Mozart meer aan. Is zijn muziek meer toegankelijker dan bv Beethoven. Hebben jullie wel eens de strijkkwartetten van Beethoven goed beluisterd of zijn 32 pianosonate's. (sonate fur das Hammerklavier)

Mozart is prachtig maar er is meer dan Mozart

Henke

• Wolferl

Ja sorry maar ik heb hier mischien een lichte verklaring voor, mischien omdat er over elke componist zo'n beetje alles bekend is alleen rondom om de persoon Mozart nog meer te ontdekken is. Ook omdat zijn muziek langzamerhand weer gretig aftrek neem merk ik vaker op. We proberen zoveel mogelijk over elke componisten te discuseren, maar ik heb het wel eens met diverse en minder bekende geprobeerd(Aram Katchakurian ofzoiets) zijn maar paar voorbeelden, nu is het leuk omover Wagner te hebben, en Roth, Brahms, Bach, Schumann….Maar een discussie is een discussie, en dat het vaak over Mozart gaat kan niemand verhelpen..tis nou eenmaal een groot genie en een genie zoals die man vindt je nergens meer.

Mischien een idee omeen Mozart pagina aan te vragen en te beginnen….iemand suggesties?

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef

• ElisaMozart

Beste Henke

Het is de bedoeling om hier open over alles te praten,ook jij hebt het recht van zeggen en ik ga mij daar ook niet mee bemoeien,iedereen z'n eigen smaak,maar dit is tenslotte een componisten pagina hé ,dus als jij het over ludwig wilt hebben,ga je gang maar,post iets en wij zullen andwoorden

Maar als het nu over Mozart,bach of ludwig gaat,je moet aanvaarden over wie het gaat,en idd Mozart is prachtig,beethoven is ook heel erg leuk, ik kan die man niks kwalijks nemen,maar als jij er iets over kwijt wil,ga je gang maar zit niet te klagen dat het te veel over Mozart gaat,het kan nooit TE veel over iemand gaan zoals Mozart,een genie en een pracht van een componist!

groeten

Elisa

• Wolferl

Lieverd, je haalt de woorden uit me mond.

XXX-jes Melvin

Ps: Hou van je hoor..

• henke

Elisa Mozart

ik vroeg me alleen maar af hoe het komt dat Mozart steeds onderwerp is van discussie

en er zelden over andere componisten op deze site wordt geschreven. Ik klaag niet.

Ik ben het met je eens, Mozart is een genie en een prachtcomponist.

Als je zegt Beethoven is leuk dan doe je hem toch wel erg veel tekort.

Er was weinig leuks aan die man. Zijn muziek was revolutionair. Ken je de Rasumovsky kwartetten?

Henke

• Wolferl

Ja als een vrouw je wat vraagt dan geef je wel antwoord, maar zodra een man je wat vraagt zeg je niks….

• BastiaanJan van Vliet

Aan Henkie,

Uw vraag waarom het alleen over Mozart gaat kan ik wel begrijpen maar niet in deze context plaatsen. Want dit is zoals u weet een componisten pagina waar iedereen over alle componisten vragen kan stellen. Blijkens hadden wat mensen brandende vragen over Mozart, en daar word dan in grote getale op gereageerd, waaronder ik. Maar dat betekend beslist niet dat anderen ook over Mozart moeten gaan praten. Valt het u niet op dat bepaalde discussies vaak met dezelfde mensen gevoerd word? Het is dus mijns inziens geensinds de bedoeling, andere componisten buiten te sluiten als waren die minder geniaal. U begon over Beethoven. Die is meteen na Mozart het meest imposante figuur uit de muziekgeschiedenis, waar heel veel mensen fan van zijn, misschien nog wel meer dan Mozart, maar over Beethoven is gewoonweg veel meer bekend, omdat hij een niet zo n geheimzinnige plaats inneemt in de muziek als Mozart. Iedereen weet waar hij was begraven, en herbegraven, iedereen weet van zijn doofheid, iedereen weet, ja …… vul het in, teveel om op te noemen. Weet u van de tiende symfonie? Hoe zou die geklonken hebben? En de Ramufsky-kwartetten, ja die heb ik en die zijn ongelooflijk revolutionair en vernieuwend, en dat betreft ook de de Hammerklaviersonate en latere werken uit zijn derde periode. En weet u ook dat de cantate over Schillers ode an die Freude bijna niet goed is uit te voeren? Maar weet u ook dat van Beethoven zelfs in zijn laatste periode, de klassieke vorm niet om zeep heeft geholpen maar tot het aller uiterste heeft uitgebuit, waardoor de muziek enorm herkenbaar blijft met uiterste expressie en verstildheid. Hoe kunt u het feit verklaren dat de vijfde symfonie het bekendste openingsthema heeft van een symfonie, ooit geschreven? Wat werkelijk bijna ieder mens op aarde kent?

Zo, ik hoop dat er stof tot discussie is ontstaan over de grote LUDWIG VAN BEETHOVEN, de fenomenale componist die de geest van Mozart ontving uit de handen van HAYDN

Groetjes, Bastiaan Jan

• henke

mooi geschreven

en zeg maar je

henke

• henke

is Elise Mozart een vrouw??

Henke

• Wolferl

Ja Henke, Elisa Mozart is een vrouw en mijn liefste schatje.

Maargoed escuses voor mijn uitlating.

Even ontopic weer.

Beethoven heeft wel en geen saai leven gehad.

Zijn muziek is net als bij Mozart van hoog genialiteit, ik heb van Bas(nog bedankt Bas) één hele mooie stuk gehad: Mass in C, Op. 86 - Agnus Dei. Zeer mooi stuk.

Maar er zijn er veel meer die grenzen aan genialiteit, ik ga me ook meer verdiepen in het feit dat hij zijn laaste levensjaren meer vrolijkere liederen maakte(zoals: Ode an de Freude, van 9th Symphony) ben daar heel erg nieuwsgierig naar.

En het feit dat Franz Schubert in Beethoven's laaste levensjaar hem heeft ontmoet en zijn werken heeft laten zien, dat Beethoven vertelde dat Schubert een zwaar onderschatte compocnist zou geweest zijn, en dat men nog veel van hem ging horen. Je hoort daaom ook af en toe wat muziek terug van Beethoven in Schubert's werken, en het feit dat we idd veel gingen horen van Schubert is het ook zonde dat ook Schubert maar 31 werdt.

Ook de 9th Symphony vindt ik werkelijk geniaal, neem nou de Scherzo, dat is een heel mooi stuk. Wat ik ook kan aanbevelen is de: Missa Solemnis, in D major Op. 123, Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus en Agnus Dei.

Kortom er zijn tig mooie werken van Beethoven die zelfs ik nog moet luisteren(zeg ik heel eerlijk), en ook het feit dat hij een bijzonder leven heeft gehad, ik vindt dat Beethoven een embarmelijke leven heef geleden. Tegen werkende vader die zwaar alcoholist was, en zijn moeder die dacht ik vroeg stierf(op zijn 16de) broers die hem het leven zuur maakte, maar wie hij toch weer telkens in vertrouwen nam(kan je zien dat hij een grote mond had maar zeer klein hartje), ik mag met recht en feittelijk toespreken dat beethoven in vergelijking met andere componisten één van de meest zware levensjaren heeft gehad.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef