vraag over tsjaikovski notenkraker

• viviane venneman

Geachte,

Sorry dat ik stoor. Maar ik zit in mijn laatste jaar kleuterjuf.

Ik wil graag met de kleuters iets doen rond

'de notenkraker' - chinese dans - van tsjaikovski.

Wat de uitwerking betreft heb ik wel goede ideeën, maar ik moet ook enkele theoretische vragen oplossen zoals:

hoe zit het met het ritme van dit stuk

de melodie

het tempo,

de maat

welke instrumenten worden hier gebruikt.

Ik heb geen muziekopleiding genoten en kan er dus niet op antwoorden. Kunnen julli mij helpen aub?

Het is dringend

mvg

viviane venneman

• alexander

Hallo,

Je stoort helemaal niet; waar is een forum anders voor?

Deze chinese dans is geschreven in een vierkwartsmaat, dus het ritme bestaat uit een hoofdaccent op de eerste tel en een nevenaccent op de derde tel. Het tempo luidt ‘allegro moderato’, dit wil zeggen: matig snel. Je zou ervan uit kunnen gaan dat als een vierkwartsmaat allegro zou zijn, je dan ongeveer 120 kwarten in een minuut hebt. In dit geval dus iets minder. Belangrijk is wel dat een dergelijke aanwijzing zonder metronoomaanduiding (of zelfs mét metronoomaanduiding, Beethoven bleek ook niet zo zeker van zijn zaak) subjectief is, dus vooral aanpassen aan je eigen smaak.

Het is geschreven voor orkest, dus er worden nogal wat instrumenten gebruikt: gebruikelijke blaasinstrumenten (met piccolo en basklarinet, maar geen hobo), het slaginstument glockenspiel en uiteraard de strijkers.

Wat betreft de melodie: die zit voornamelijk in de fluit (waarna de piccolo er bijkomt) . Gezien de naam van het stuk, vermoedde je misschien al dat het een quasi-chinese melodie is.

Ik weet niet precies wat je plan bent, maar er bestaan van orkestpartituren vaak piano-uittreksels of andere (kleinere) bezettingen.

Met vriendelijke groet, Alexander

• viviane venneman

Bedankt Alexander,

Kan je me ook info geven over de vorm

- hoe is het muziekfragment opgebouwd

- kan je iets zeggen over de dynamiek (de contrasten)

- men vraagt ook of het gaat op staccato of legato

- worden er in die dans stukken herhaald?

- is het ritme belangrijk of ondergeschikt?

- zou je de maat wisselend of vast noemen? (stapmaat, walsmaat, wiegende maat)

Dank u voor de hulp

viviane

• alexander

Het is een vrij kort stuk (iets langer dan een minuut). Er wordt continue een melodische frase herhaald; die is eerst stijgend, eindigt op een triller en gaat dan dalen. Dat wordt twee keer herhaald. Daarna een frase (die veel lijkt op de vorige) die eerst dalend is en dan stijgend. Daar tussen in geen triller, maar een antimetrisch figuur. Daarna wordt de eerste frase herhaald. Het korte coda bestaat uit triolen (stijgend, dalend, etc.). De melodie zelf is niet legato, maar ook niet echt staccato, zit er tussen in (wordt aangegeven met korte streepjes boven de noten, non legato. Non legato is echter iets anders dan staccato). De stijging en de daling bestaan uit antimetrische figuren (een triool is daar een voorbeeld van), namelijk septolen, kwintolen of sextolen (bestaande uit zestienden). De melodie wordt voor de helft herhaald, waarop het coda volgt.

De melodie is forte, wijzigt in het coda in mezzoforte.

Het ritme is uiteraard belangrijk, het is immers een dans. Het is een makkelijk dansbaar stuk (of zoals jij het noemt, stapmaat), het is een beetje stampend (fagotten), wordt benadrukt met staccati.

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt.

Op deze pagina, sheetmusicarchive.net, kun je de orkestpartituur van de chinese dans downloaden. Daar heb je wel acrobat reader voor nodig.

Mvg, Alexander

• BastiaanJan

Een vraag aan Alexander,

Heeft u klassieke muziek gestudeerd?

Groet, Bas

• Huub Odijk

als “uitsmijter” kun je na de behandeling van de Notenkraker een fragment draaien uit de tekenfilm Fantasia uit 1940. Onovertroffen wat Disney daar met deze muziek doet.

Huub

• viviane venneman

Bastiaan,

Elke aanvulling is uiteraard welkom. Ikzelf ben een leek in de klassieke muziek.

Dus graag alle info die mij hierover kan bezorgen is welkom!

viviane

• Alexander

Nee Bas, dat heb ik niet. Er bestaan zoveel boekjes over de basis van muziektheorie (bijvoorbeeld van H. Schouten) dat het niet moeilijk is om enige kennis op te doen. Heel diepgaande kennis van de muziektheorie heb ik dan ook niet (met name harmonieleer is lastig), maar ik heb helaas op het moment niet zoveel tijd om uitgebreide studies te doen op het gebied van muziektheorie.

Groet, Alexander

• BastiaanJan van Vliet

Dat is jammer, want er zit zovel in. Ik studeer op dit moment klassieke-muziek aan de SchumannAkandemie, wat me ten zeerste bevalt. Mijn ervaring is dat als je veel over de theoretische achtergronden te weten komt, je meer gaat horen, beter gaat spelen, e.d. Maar dat begrijpt u wel. Kent u de boeken van Arnold Schoenberg, die gaat over technische verwikkelingen van de klassieke compositie. Erg leerzaam.

Groeten, BastiaanJan

• Alexander

Het is inderdaad jammer als er niet altijd zoveel tijd is. Ik studeer psychologie aan de rijksuniversiteit van Groningen, aangezien ik met m'n laatste jaar bezig ben snapt u wel dat er dan weinig tijd over blijft naast stagewerkzaamheden en vakken die nog gedaan moeten worden. Maar je hebt volkomen gelijk: het lezen over muziektheorie laat je anders luisteren naar muziek, maar niet alleen dat; ook lezen over het leven van een componist geeft je een andere context. Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie over een muziekstuk en de desbetreffende componist te verzamelen.

Over die boeken van Schoenberg heb ik gehoord, maar ik heb ze niet gelezen. Ik hoop niet dat ze net zo weerbarstig zijn als zijn muziek. Alhoewel ik het beter verteerbaar vind dan de muziek van Webern. Sommige stukken van Webern zijn ongelooflijk interessant, bijvoorbeeld die schitterende polyfonie van de pianovariaties (ook leuk om zelf te spelen). Maar om er naar te luisteren, dat is dan een heel andere ervaring (ondanks dat ik bewondering heb voor hun visie op muziek). Daar houdt het voor mij op, het is schitterende polyfonie, maar alles is ingecalculeerd, zelfs het zogenaamde affect in hun muziek. Op de één of andere manier mis ik altijd iets in hun muziek. Webern heeft zelf een keer gezegd dat zijn pianovariaties ‘ruizen’ als Chopin, maar dan helaas zonder diens gevoel.

Groet, Alexander