Ja, ik deel uw gevoel over de tweede weense school wel. Geef mij maar de eerste weense :-) Maar Schonbergs verhandelingen zijn zeker niet weerbarstig, eerder heel overzichtelijk. Je kan aan zijn schrijfstijl merken dat hij zeer op de hoogte was van alle details van de klassieke muziek en in het bijzonder de eerste Weense school. Hij haalt vooral Beethoven aan ( over weerbarstigheid gesproken). U kent ongetwijfeld het uitgevonde systeem van Schonberg, de dodecafonie. Het is voor het gehoor zeer chaotische muziek maar als je de theoretische aspecten ziet, is het ten zeerste erg geordende!! muziek. Ik vind Schonbergs muziek uit de romantische nabloeiperiode veel mooier dan zijn muziek die hij schreef vanuit expressionistische denkbeelden. Ik heb het idee dat Schonberg leed aan bipolaire stoornissen die hij zelf wilde omkaderen door zijn diepste diepten en hoogste hoogten in een systeem te brengen. Ik vind het een merkwaardig verschijnsel dat Schonberg zulke uiterst wanhopige muziek in een zo uiterst mathematisch systeem kon onderbrengen. Bij zijn “opvolgers” Webern en AlbanBerg is dit toch in zekere mate anders. Nee, ik ga niet es lekker een avondje naar Schonbergs expressionisme luisteren. Hij heeft ook een nieuwe methode uitgevonden van sprekend zingen, erg fatalistische muziek die pijn doen aan mijn oren die zo ingesteld staan op volmaaktheid alias harmonieus, melodieus georganiseerde muziek. Alhoewel, nee toch ook weer niet helemaa. Hoe vind u Stravinsky's Sacre du Printemps?