Help, Wagner!

• Ivon

Dag mensen. Kunnen jullie helpen?

Ik snap niet veel van klassieke muziek en minder van Wagner, maar ik moet een boek over hem maken voor mijn school opdracht. Ik wil niet een saai boek woorden, maar wel een boek wat de lezer interessant zou vinden. Ik wil een interactieve boek, zodat je bijna de muziek kan horen. Ik wil mijn typografie ook aanpassen aan Wagner denken, muziek en gedrag. Maar hoe doe ik dat? Voor mij Wagner is soms nerveus, soms monotoon, soms niet interessant. Maar komt dat door mijn slechte muziek kennissen? Wat denken jullie? Hoe klinkt Wagner in jullie oren? Op dezelfde manier als bij mij? Wat vinden de Wagner?s fens in Wagner om naar hem te luisteren?

Ik kan veel info vinden over hem op Wagner pagina, maar het blijft mijn mening en ik wil graag ook deze van jullie horen.

Bedankt, Ivon

• bobby

zoals debussy al zei over de cyclus de Ring: ´het idee om één drama over 4 avonden te verspreiden! Is dit wel toelaatbaar, vooral als je op die vier avonden steeds meer hetzelfde te horen krijgt?`

bobby

• henke

Beste Ivon

Ik ben een liefhebber van klassieke muziek. Ik houd van barok, kamermuziek, en ook opera. Ooit ben ik gaan houden van de italiaanse opera's. Verdi, Puccini en uiteraard ook de opera's van Mozart. Zo af en toe hoorde ik wel eens Wagner. Maar op de een of andere manier was ik er niet aan toe. Ik vond het zwaar, hoorde geen melodielijn etc etc. Maar………Ik ben eerst gaan luisteren naar zijn instrumentale muziek. Wagner is een operacomponist pur sang. Maar je moet zijn instrumentale stukken niet onderschatten. In zijn opera's komen instrumentale gedeeltes in voor die klinken als delen van symfonien.

Als je van Wagner wil gaan houden luister eerst eens naar zijn instrumentale muziek Er zijn voldoende cd's te koop die alleen instrumentale muziek bevatten van zijn opera's. En die zijn de moeite waard en je leert van zijn muziek te gaan houden. Of niet en dan moet je er ook niet mee beginnen. Zijn muzikaal stuk Siegfried idyll schreef hij toen zijn vrouw bevallen was van zijn zoon Siegfried. Een erg mooi muziekstuk.

WAgner's opera's zijn voor mij een ultieme kunstuiting. Elke hoofdpersoon heeft zijn eigen leitmotief. Bij elk persoon hoort een herkenningsmelodie. Herken je dit en vind je dat mooi dan zal de muziek je niet los laten.

Wagner was een verkeerd persoon, politiek ook niet helemaal correct maar zijn muziek is dat zeker niet.

Wat Bobby boven schrijft klopt gedeeltelijk. Het kan voorkomen dat je zijn muziek langdradig vindt maar bij mij geldt dat zeker niet. Ik denk wel eens, mensen zitten avond na avond voor de televisie, week in week uit, jaren en jaren. Diezelfde mensen zeggen dan tegen me hoe kun jij 4 uur lang naar een opera kijken of luisteren. Het is maar waar je interesse in ligt. De verfilming van Tolkiens Ring duurde toch ook ca 11 uur, daar hoor je niemand over.

Zet je mij op een onbewoond eiland dan gaat de Matthaeus passion van Bach en de Ring der Nibelungen van Richard Wagner mee. Wel graag elektriciteit met een cd speler en 100 flessen wijn.

Sucses met je boek.

Henke

• Eidur Namegah

Beste Ivon,

Wanneer ik muziek van Wagner hoor, denk ook ik: help!

Help, vanwege de bijna eeuwigdurende lengte die een bijkans onmogelijk beroep op je luisterconcentratie doet (kijken - naar een lange film b.v. - is bij lange na niet zo vermoeiend als luisteren naar langdurige muziek); help, vanwege het ondoordringbare harmonische woud dat Wagner met grootmeesterlijk genoegen door onze oren duwt; maar vooral help, vanwege het absoluut ontbreken van een soelaas biedend vermogen tot relativering en humor. Het is een voortdurende donderpreek van iemand die behept is met een vergroot ego (typerend overigens voor de 19de eeuwse kunstenaar). Zelfs de lust tot het nuttigen van een pepermuntje word je ontnomen. Niet voor niets noemt Martin van Amerongen hem `de buikspreker van God` (dit boek lijkt mij voor jouw schoolopdracht een must om te lezen!).

Overigens vind ik, ondanks mijn afkeer van Wagners muziek, dat die muziek wel geniaal is. Hier is onmiskenbaar een genie aan het werk. Onvoorstelbaar hoe een mens dit harmonisch labyrint kan bedenken, en dan nog weet te verpakken in een al even meesterlijke instrumentatie. En dan te bedenken dat Herr Richard dit grotendeels uit z'n hoofd opschreef, zonder een klankhulpmiddel als een piano. Alleen al daarom mag hij een van de grootste 19de eeuwse componisten genoemd worden.

Al met al kan ik het mij goed voorstellen dat, wanneer je niet zoveel van klassieke muziek snapt (of niet zo gewend bent om er naar te luisteren), Wagner een regelrechte ramp is! Het is dus niet zo verwonderlijk dat jij zijn muziek monotoon en nerveus vindt.

Tot slot: je had een interessante vraag omtrent de typografie die je wilde aanpassen aan 's mans denken en gedrag: gezien zijn fascinatie voor de oude Germaanse en Noorse verhalen lijkt een Gotisch lettertype mij wel wat.

Eidur

• Ivon

Bedankt Rudie, Henke en Bobby. Ik vind jullie antwoorden zeer interessant en het is zeker hulpvaardig. Ik zou blij zijn als nog iemand iets aan mij te vertellen heeft.

groetjes, Ivon

• henke

Nog een aanvulling op mijn eerdere reactie.

Omdat je schreef dat het geen saai boek mocht worden wil ik je wat kernwoorden geven die betrekking hebben op de muziek van Wagner en dan met name de Ring.

De Ring des Nibelungen:

Verraad, leugen en bedrog, reuzen, goden, toverdrankjes, liefde, moord, incest, familieruzie's, overspel,

slavenarbeid, vuurspuwende draak, pratende vogeltjes, vaderdochterliefde, onverwoestbare speren en schilden, helden, trollen, koningen, vuur, onzichtbaarheid,

geheugenverlies, duels op leven en dood,

Kortom; Wagner gaat over het leven.

Het leven en de dood.

Dit alles omgeven door de overweldigende muziek.

• Ivon

Bedankt voor je tip Henke.

groetjes, Ivon

• henke

Debussy heeft ook gezegd:

Op zo'n gewichtig werk als der ring des nibelungen past eigenlijk geen kritiek…

Het is een monumentwaarvan het lijnenspel tot in het universum reikt.

H