Mozarts schedel

• Marcel

Vorig jaar is er opnieuw een onderzoek gestart naar de waarschijnlijke schedel van Mozart. Dit is enkele decennia geleden ook gebeurd door een Frans forensisch team om te bepalen of dit ook echt zijn schedel was. De conclusie van het team was positief, maar dit werd door het Mozart instituut te Salzburg toch niet als zodanig erkend, dus de twijfel bleef. Nu is begin dit jaar het familiegraf van Mozart (zijn vader, vrouw en nichtje) geopend om DNA materiaal te verzamelen en te vergelijken om nu 100% zekerheid te krijgen dat de schedel van Mozart is.

Weten jullie hier al meer van? ik ben namelijk heel nieuwsgierig naar de uitslag.

Ik heb trouwens een foto van zijn dodenmasker, is hier ook meer over bekend? ik kan er niks over vinden.

• BastiaanJan van Vliet

Beste Marcel,

Ik heb dit onderzoek ook gevolgd maar ik heb zoals u ook geen nieuws vernomen over de uitslag. Ik heb wel reconstructie foto's van de schedels van Mozart en Constanza. De echtheid word ook betwijfeld. Kunt u mij die foto van Mozart's dodenmasker aan mij opsturen via basvanvliet@tiscali.nl? IK stuur u, als u dat wenst de foto's van de reconstructie. Het zijn maar kleine foto's maar toch best interresant.

Met vriendelijke groet,

Bastiaan Jan van Vliet

• Wolferl

Mozart is gestorven aan: een streptococceninfectie - het Schönlein-Henoch syndroom - een nierkwaal - aderlating(en) - een hersenbloeding - terminale broncho-pheumonie

Mozart liep opnieuw een streptococcoinfectie op bij zijn bezoek aan de loge op 18 november 1791, tijdens een epidemie. Als gevolg van het Schönlein-Henoch syndroom en nierziekte, hetgeen zich uitte in koorts, polyarthritis, algehele malaise, zwelling van de ledematen, braken en huidbloedingen. De latere meer algemene zwelling was waarschijnlijk toe te schrijven aan de bijkomende zout- en vochtretentie ten gevolge van de nierstoornis. Er werden één of meerdere aderlatingen verricht en deze hebben zeker zijn nieren nog verder aangetast en bijgedragen tot zijn dood. Ten gevolge van het Schönlein-Henoch syndroom ging de bloeddruk nog verder omhoog, wat bijdroeg tot zijn nachtelijk braken en een beroerte veroorzaakte. Zijn gedeeltelijke verlamming was een hemiplegie (halfzijdige verlamming) ten gevolge van een hersenbloeding. Ongeveer twee uur voor zijn dood kreeg Mozart convulsies (stuiptrekkingen) en raakte in coma. Een uur later probeerde hij nog overeind te komen, sperde zijn ogen wijd open en viel terug met zijn hoofd naar de muur; zijn wangen waren helemaal opgeblazen. Deze symptomen duiden op een verlamming van de oog- en gezichtszenuw, samenhangend met een zware hersenbloeding. De avond voor zijn dood had Mozart liggen baden in het zweet van de koorts. Bronchopneumonie is heel vaak de onmiddelijke doodsoorzaak bij patiënten met uremie en treedt gewoonlijk op wanneer de patiënt al stervende is.

——————————————————————————–

Toen Mozart overleden was, namen ze hem de dodenmasker bij hem af, Constanza heeft het Dodenmasker laten stuk vallen.

Dat is waarschijnlijk tussen 1836 en 1840 gebeurdt.

MVG Melvin

BastiaanJan van Vliet schreef:

>

> Beste Marcel,

>

>

> Ik heb dit onderzoek ook gevolgd maar ik heb zoals u ook geen

> nieuws vernomen over de uitslag. Ik heb wel reconstructie

> foto's van de schedels van Mozart en Constanza. De echtheid

> word ook betwijfeld. Kunt u mij die foto van Mozart's

> dodenmasker aan mij opsturen via basvanvliet@tiscali.nl? IK

> stuur u, als u dat wenst de foto's van de reconstructie. Het

> zijn maar kleine foto's maar toch best interresant.

>

>

> Met vriendelijke groet,

>

>

> Bastiaan Jan van Vliet

• BastiaanJan van Vliet

Het is zoals altijd bij Mozart weer een in nevelen gehuld stukje historie over het dodenmasker. In de vriendenkring van Mozart had het best kunnen zijn dat iemand een replica heeft gemaakt van het originele dodenmasker. Het dodenmasker lijkt verdacht veel op Mozart, de kromme neus, e.d. Het is dus zoals altijd een in nevelen gehuld mysterie omdat bij Mozarts overlijden niet zorgvuldig is omgegaan met de feiten.

Groetjes BastiaanJan

• Wolferl

Heey Bas,

Ik vindt dat je volkomen gelijk heb, er hangen nog teveel mysteries rondom Mozart's dood. Ik hoop al tijden stiekem op een grootschalig documantaire over Mozart en zijn mysterie rondom zijn dood. Want als ik soms documantaires zie dan denk ik bij me eigen waar gaat dit in hemelsnaam over?

Maargoed je hebt gelijk er is teveel mysterie, en ook veel in een doofpot gestopt.

Met Vriendelijke Groet (een goede vriend en bewonderaar)

Melvin

• Marcel

Je hebt best kans dat het onderzoek wat nu gaande is, of was, volgend jaar uitgezonden wordt op Discovery channel. Dit is natuurlijk een perfect item voor deze zender. Aangezien op de internet site van Discovery dit onderzoek ook in de belangstelling staat.

Groeten Marcel

• Wolferl

Ik hoop het Marcel, ik juich het alleen maar toe.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin Kef