waarom schrijft niemand ooit eens over
Carl Nielsen
Leos Janacek
Erich Korngold
jaap danissen schreef:
>
> waarom schrijft niemand ooit eens over
> Carl Nielsen
> Leos Janacek
> Erich Korngold
Beste Jaap,
Daar wil ik wel wat over schrijven. Van alle drie deze componisten heb o.a. aardig wat cd's verzameld.
De eerste Carl Nielsen zoon van een huischilder, is voor mij vooral een componist die 6 zeer indrukwekkende symfonieen heeft geschreven waarvan de 5e en de Four Temperaments (de 2e) het meeste indruk op mij maken.
Hij is een van de grootste vernieuwers van zijn tijd geweest. Veel grote componisten na hem (shostakovich, Britten) zijn in zekere zin door zijn werk beinvloed.
Naast zijn symfonieeen heeft hij ook hele leuk muziek geschreven voor blazers en een veel mooie liederen.
De beste opnames van de complete symphonieen zijn die van Ole Schmidt met het London Symphony Orchestra uit begin jaren 70 te verkrijgen op Regis voor ongeveer € 20,-
Janacek is vooral de man van de Opera's (Jennuffa is een van de ‘mooiste’ opera's die ik ken)en de indrukwekkende Glagolitic Mass.
Hij schreef zijn meest persoonlijk en beste werken in het laatste gedeelte van zijn leven. Hij was eigelijk een ‘laatbloeier’. Van zijn kamermuziek vind ik zijn twee strijkkwartetten het meest indrukwekkend. Op harmonia mundi is mooie opname te verkrijgen.
Korngold is de meest toegankelijk en romatische componist van deze drie. Hij was tevens het grootste talent van alle. Op zijn 15e schreef hij al zijn sinfonietta op. 5.
Ondanks de vele utvoeringen in het begin van de 20e eeuw verdween zijn muziek eigenlijk jammer genoeg vrij snel van het toneel. Pas de laatste 10 à20 jaar is zijn nalatenschap herondekt. Hij heeft veel muziek geschreven waarvan zijn opera Die Totte Stadt het bekendst is geworden. Volgens mij is deze pas nog in Nederland uitgevoerd door Metzmacher en zijn companen.
Persoonlijk vind ik zijn pianoconcert voor de linkerhand erg mooi. Maar ok 'Viel Larm um Nichts op. 11 vind ik erg leuk / mooi (wel erg romantisch). Maar ja er is nog zoveel meer.
Beste Jaap,
Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen. Het zijn inderdaad geen erg onbekkende componisten. Misschien wel voor het ‘grote’publiek. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die interrese tonen voor deze mooie componisten.
Helaas gaan er tegenwoordig veel te veel comerciele edison cd's over de toonbank en luisteren nog maar weinig mensen naar wat anders dan de vier jaargetijden (overigens wil daar mee geen afbreuk doen aan het werk).
Als ik in een cd's zaak kom kopen de meeste mensen alleen maar de bekend grijsgedraaide dingen, jammer.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?