onbekend 2

• jaap danissen

of over

Uuno Klami

Arnold Bax

Leoninus

• henke

begin maar

en lok de discussie uit

H

• Wolferl

Ja wie zijn die componisten dan, als je er wat meer over verteld kan er mischien een leuke discussie over ontstaan, want zet je enkel 3 hele onbekende namen neer, het hadden net zo goed je buren kunnen zijn…..

Met V groeten

Mel ook wel WOlferl

• BastiaanJan van Vliet

Leoninus van Perotinus uit de middeleeuwen?

• jaap danissen

we hebben een probleem. er is een misverstand. ik weet niets van deze componisten af, ik lees hun naam wel in een radioblad, maar ze zijn mij even onbekend als voor jullie. ik lees jullie bewonderenswaardige commentaren en sta versteld van jullie kennis. ik ben nu overtuigd dat deze componisten even onbekend zijn als ik dacht. ik ga eens naar een bieb om ze op te zoeken of kijk op internet. bedankt voor jullie goede bedoelingen en jullie uitdaging.

vriendelijke groet

jaap

• Wolferl

Wacht even, is dit provocerend bedoeld?

Jij komt met volstrekt onbekende namen, en verder vermeld je helemaal niets, en jij verwacht van ons dat wij alle biografieen van die onbekende namen moeten oplezen?

Nou het zal wel, ik wil best voor jou uitzoeken wie het zijn, dat lijkt me geen onmogelijke opdracht, maar vraagd dat dan ook normaal…

mvg

Melvin ook wel Wolferl

• Wolferl

(Sir) Arnold Edward Trevor Bax

Streatham, Londen 1883 – Cork 1953

Brits componist

Studeerde piano aan de Royal Academy of Music in Londen.

Gedurende een verblijf in Rusland (1910) onderging hij invloed van de Russische muziek, maar zijn inspiratie vond hij vooral in Ierland. Aan zijn kleurrijk georkestreerde muziek ligt vaak een impressie uit de natuur of een verhaal ten grondslag. Daarvan getuigen titels van zijn symfonische gedichten, zoals In the Faery Hills en The Garden of Fand. In 1942 werd Bax benoemd tot Master of the King's Music. Onder het pseudoniem Dermot O'Byrne was hij ook als schrijver actief. Hij publiceerde gedichten, verhalen en toneelstukken waarin hij zich bediende van een Iers-Keltisch idioom. Zie ook symfonisch gedicht.

WERK: (behalve de genoemde): Orkest: 7 symfonieën (1922–1939); The truth about Russian dancers (1920; ballet); Tintagel (1917–1919; symf. gedicht). – Kamermuziek: hobokwintet (1923); 3 strijkkwartetten. – Vocaal: liederen en koormuziek. – Geschrift: Farewell my youth (1943; autobiografie).

——————————————————————————————————————-

Over die andere twee is vrijwel niks bekends

A U happy

• henke

Uuno Klami is een Fins componist. Naast Sibelius een van de meest populaire componisten van Finland

leefde van 1900 tot 1961

en meer weet ik er niet van.

H

• Wolferl

Ja die naam klinkt ook wel als een fins iemand.

• Jesse1980

Van Arnold Bax weet ik vrij veel. Ik ken vrijwel al zijn symfonische werken. Vele van hen zijn van grootse schoonheid. Hij is een van de meest onderschatte componisten van zijn tijd. Hij vormt eigenlijk de schakel tussen Edward Elgar en Ralp Vaughan Williams.

In het begin van de 20e eeuw was hij een zeer gewardeerd componist in Engeland.

In ongeveer 20 jaar schreef hij 8 (inclusief de The Sping Fire Symfonie) zeer indrukwekkende symfonieen, Alleen de 4e wordt gezien als dissonant in het geheel.

Als componist werd/was hij vooral beinvloed door Sibelius en dat is vooral goed te horen in de prachtige donkere 5e symfonie. Toch blijft de 6e zijn meesterwerk en terecht. Overigens is ook de 7e prachtige met het verstilde einde (uniek in Bax zijn werk).

Hij schreef naast zij imposante symfonieen ook enkele zeer interresante symfonische gedichten zoals het beroemde Tintangel (zijn bekenste werk bij het gewone publiek), The garden of Fand en November Woods.

Als componist was hij geen echte vernieuwer maar hij ging uiteindelijk voor mijn gevoel wel verder dan Vaughan Williams.

Wil je meer van hem horen koop dan de cd's uit de bekroonde Naxos Serie. Je kunt natuurlijk ook de bekroonde chandos serie kopen, alleen die is een ‘tikkeltje’ duurder.

Maar ik zou zeker naar deze componist gaan luisteren. Zijn muziek zal je niet teleurstellen.