Jullie mooiste Opera?

  • Wolferl

    Ik ben benieuwd naar welke Opera(s) men liever luisterd.

    Is het Franse, Italiaanse of de Duits talige opera's.

    Wie zijn dan je absolute uitstekers op het gebied van opera.

    En waarom juist die opera?

    Veel vragen…

    Maar ben er heel erg nieuwsgierig naar.

    Met Vriendelijke Groet

    Melvin

  • Alexander

    Hallo Wolferl,

    Dat zijn inderdaad veel vragen! Ik heb eigenlijk opera's gekozen uit elk van de drie landen, uiteindelijk zal ik wel een voorkeur hebben voor de Duitse opera. Waarom dat het geval zou zijn, komt doordat het mensen wellicht meer tijd kost om de muziek in een Duitse opera op waarde te schatten, hoewel dit zeker niet voor iedereen geldt én niet voor elke Duitse opera. Ik heb soms het idee dat een Italiaanse opera mij eerder verveelt, voor een Duitse opera moet je vaak meer moeite doen (klinkt tegenstrijdig, maar juist door het meer verdiepen neemt de waardering toe). Wagner's Tristan is vrij weerbarstig, in ieder geval een stuk complexer dan Aïda van Verdi. Ik vind vooral die complexiteit van Tristan fascinerend, bovendien is het typisch een opera waarover je nooit uitgepraat raakt. Het zou kunnen zijn dat enkele verschillen in nationale stijlen ook voor een deel zijn terug te voeren op vooroordelen. Hier heb ik een aantal opera's opgetekend (de volgorde is willekeurig):

    - R. Strauss: Der Rosenkavalier (bij zoveel werken van Strauss dwingt de orkestratie respect af, bovendien komen in deze opera mooie weldadige melodieën voor en ook nog eens interessante harmonieën (!));

    - Wagner: Tristan und Isolde (dat dit een belangrijk werk is behoeft geen betoog);

    - Bellini: I Puritani (gezien de invloed van Bellini op Wagners lange melodieën (unendliche Melodie) in Tristan geen onlogische keuze. Dit is één van Bellini's opera's waarin opvallend veel aandacht wordt geschonken aan de instrumentatie, in ieder geval voor een Italiaan. Opvallend kenmerk is de welhaast onuitputtelijke hoeveelheid melodie);

    - Mozart: Cosi fan tutte (als je deze muziek hoort, voel je bij wijze van spreken de Italiaanse zon);

    - Mozart: Le nozze di Figaro (schitterende ensembles, waarin Mozart een meester is);

    - Rossini: Il Viaggio a Reims (één van Rossini's beste werken, ook hier mooie ensembles, met als hoogtepunt wellicht het Gran Pezzo Concertato, maar het slotstuk van het sextet mag er ook wezen);

    - Verdi: Otello (schitterend dramatisch werk, wat natuurlijk ook zeer te danken is aan Boito) en

    - Berlioz: Les Troyens (Berlioz weet zijn muziek een sober, transparant klassiek karakter te geven, geheel in de geest van het verhaal van Vergilius).

    Groeten, Alexander

  • Bronsky

    Mijn favoriet opera's is Le Domino Noir van Auber prachtig muziek en The Bohemian Girl van Balfe misschien niet echt bekende opera's maar wel mooie muziek.

  • henke

    Goede vraag

    antwoord is moeilijk, maar ik doe mijn best.

    Don Carlo - Verdi, Het duet van de vrienden in de 1e akte is van een zo'n schone melodie.

    Turandot - Puccini (slotscene 1e akte: Non piangere Liu t/m slot)

    Cosi fan tutte - Mozart (O soave)

    Le nozze Figaro - Mozart (Alleen al die allerlaatste slotscene.)

    Monteverdi - L'Orfeo

    Wagner - Parsifal

    Wagner - Der Ring (Walkure vind ik de mooiste)

    Haendel - Rinaldo

    Don Giovanni - Mozart

  • Tim de Jong

    op 1 Les Hugenots van Meyerbeer

    op 2 Orfeo van CW Gluck

    op 3 Dinorah van Meyerbeer

    op 4 Paride et Helena van CW Gluck

    op 5 Don Giovanni van WA Mozart

    op 6 Aida van Verdi

    op 7 Orfeo van C Monteverdi

    op 8 Carmen van Bizet

    op 9 Gullio cesar van Handel

    op 10 Indian Queen van Purcell]