Christoph Graupner

  • Rob Meijer

    Al tijden probeer ik meer informatie te vinden over de componist C. Graupner (1683 - 1760), de tweede kandidaat voor het Thomascantoraat. Tot op heden kan ik ook op het internet maar bitter weinig van deze toch niet onbeduidende componist vinden. Wie kan mij in de goede richting helpen? Alvast bedankt!

  • Wolferl

    Zijn eerste muziekonderricht ontving hij van Wolfgang Mylius en Nicolaus Küster in Kirchberg en vervolgens in Leipzig bij Johann Schelle en Johann Kuhnau.

    Vluchtte naar Hamburg toen in 1706 de Zweden Saksen binnen vielen.

    Werd in 1712 kapelmeester aan het hof van Landgraaf Ernst Ludwig van Hesse-Darmstadt waar hij tot zijn dood verbleef, al werd hij in 1722 gevraagd als Thomas-cantor in Leipzig hetgeen hij afwees (functie ging toen naar J.S. Bach).

    Hij was in die tijd een hooggewaardeerd musicus en componist en schreef naast veel kerkmuziek (schreef van 1709-1754 1418 cantaten) opera's, symfonieën, ouvertures, concerten en kamermuziek.

  • Eidur Namegah

    Beste Rob,

    Inderdaad, op internet is niet zo veel te vinden over deze componist. (Al eens “klassiekemuziekgids.net” geprobeerd?). Op internet is over zeer veel niet al te veel te vinden, en over weinig zeer veel. Met zo'n relatief onbekend componist als Graupner gaat het dan ook meteen mis: minimale informatie (voor zover ik weet, tenminste…).

    Daarom bewaar ik mijn muziekboekenverzameling met de grootste zorg, want daarin kan ik veel meer vinden dan na die beroemde druk op de (internet)knop.

    Een eerste blik in het 6-delige `Mozaïk der Muziekgeschiedenis` van Otto Glastra van Loon, uitg. Bosch & Keuning N.V. Baarn in de Sesam-reeks, levert sowieso een hele pagina kleingedrukte informatie op over deze voortreffelijke componist. (Het feit alleen al dat hij direct na Telemann en nog voor J.S. Bach voor de post van Thomaskantor in aanmerking kwam, zegt wel iets over zijn kwaliteiten!).

    In deel 2 van bovengenoemde serie lees ik dat zijn complete œvre bewaard is gebleven: 1418 kerkcantates, 113 symfonieën, 87 orkestsuites, 50 concerten, 20 trio-sonates, en vergeet daarbij niet zijn vele opera's en clavecimbelwerken.

    Helaas heb ik niet veel muziek van hem gehoord, omdat er ook weinig (nog) op c.d. is verschenen, maar wat ik heb gehoord, is zonder meer van hoog niveau. Dames en heren musici: er is nog steeds werk aan de winkel!

    Hopelijk heb ik je hiermee een eindje op weg kunnen helpen.

    groet,

    Eidur

  • Rolf

    Klassiekemuziekgids.net weet Wolferl kennelijk ook te vinden. Volgende keer wel even bronvermelding erbij zetten, is wel zo netjes ;)

  • Joop Bluemink

    Vond het volgende op het internet:

    A contemporary of J.S. Bach, Christoph Graupner (Kirchberg, Saxony, January 1683-Darmstadt in Hesse, May 1st, 1760) was a composer highly thought of in his day, much like Händel or Telemann, with whom he maintained a lifetime friendship. Composers Heinichen and Fasch were also close friends of his.

    After studying at Leipzig with Kuhnau, J.S. Bach's predecessor as Cantor of St. Thomas's in Leipzig, Graupner left the city in 1705 to assume the function of harpsichordist at the Hamburg Opera Orchestra, under Reinhard Keiser. Händel, then 21, was a violinist in the same orchestra. At that time, Graupner composed several operas that received great public acclaim. He also took part in the composition of three operas in collaboration with Keiser, a key figure in the world of German opera.

    In 1709, Graupner was offered a post at the court in Hesse-Darmstadt, where he became conductor and composer (Hofkapellmeister) in 1711. On March 1723, at the request of the Landgrave, who had hired him, he turned down a prestigious position: Cantor at St. Thomas's in Leipzig. His rejection allowed Johann Sebastian Bach to be given the post on May 5th. In his letter of non-acceptance, Graupner spontaneously mentions Bach in a very positive manner. This, while being highly unusual at the time, is the mark of an individual possessing deep modesty and rigor. The thirty-eight remaining years of his life were spent at the court at Darmstadt.

    Graupner was a man of such humility that he requested all his music be destroyed by fire after his death. The inevitable legal fight that ensued, placing in opposition his heirs and the court at Darmstadt, was resolved in 1819 when the court was declared sole proprietor of the composer's works. Thus Graupner's manuscripts and autographs remained at the castle in Darmstadt and are now the property of the Hessische Landes und Hochschulbibliothek at the town's university.

    Graupner also gained notoriety for the meticulous calligraphy of his autographs and scores, the writing of which he completed with great care. On that matter, Mattheson wrote in 1740, “His manuscript scores are so beautifully written, one might think they are engravings.” In addition to a large number of autographs, there are copies in his own hand of works by some of his contemporaries: Vivaldi, Telemann, Fasch, Stamitz, Richter and others. One will find the same extraordinary attention to detail in his re-writing by hand of pieces for the harpsichord or the orchestra, which he undoubtedly meant to perform or conduct for the court. In this way, Graupner has provided a first-rate source for works of the Baroque era. We know that Bach copied the music of his predecessors as well as that of his contemporaries, but from a strictly personal and didactic perspective.

    A prolific and tireless composer, Graupner composed 113 Symphonies, 86 Overtures, 8 Operas, 1418 Cantas, 66 Trio Sonatas, 44 Concerti for one to four instruments as well as 41 Partita for Harpsichord.

    Like J.S. Bach, and in accordance with the social function assigned to composers in the eighteenth century, Graupner worked in a humble and tireless manner, without much concern for posterity.

    mvg

  • Eidur Namegah

    Beste Rob,

    Toevallig lees ik net dat er een nieuwe c.d. op de markt is met clavecimbellwerk van Graupner: Partien auf das Clavier (1718) GWV 104, 105 & 107 met Geneviève Soly aan het clavecimbel. Verschenen bij Analekta An 2 9116.

    Misschien dat in het boekje wat meer informatie staat over deze boeiende componist. Bovengenoemde claviciniste is van plan om, samen met haar ensemble `Ensemble des Idées heureuses` al het werk van Graupner op c.d. te zetten, dus misschien wordt dat wel vergezeld met veel informatie.

    succes,

    Eidur