Rotterdams Kamerorkest speelt wereldpremières Beethoven en Hans Kox in uitverkochte Doelen
In 2003 hield het Rotterdams Kamerorkest o.l.v. Conrad van Alphen een reconstructie ten doop van het verloren hoboconcert van Beethoven. In februari j.l. haalde het orkest nog het NOS Journaal en de internationale media met de wereldpremière van het gereconstrueerde Adagio voor piano en orkest van Beethoven. Op 26 mei a.s. klinkt dit keer de wereldpremière van Beethovens Preludium en fuga voor strijkkwintet in de Doelen in Rotterdam. De tweede wereldpremière op dit programma is het vierde vioolconcert van de Nederlandse componist Hans Kox.
Het oeuvre van Hans Kox bestaat uit meer dan 160 werken in alle denkbare genres. Na de opkomst van de Notenkrakersgeneratie (Van Vlijmen, Schat, Andriessen) belandde de alleskunner Kox, ooit het zondagskind van de Nederlandse muziek, aan de zijlijn. Maar het tij is gekeerd en hij is terug op de lessenaars. Ook voor het eerst in decennia weer bij het Koninklijk Concertgebouworkest, dat hem al in 1956 onder leiding van Eduard van Beinum als jong talent lanceerde. In opdracht van De Doelen componeerde Hans Kox zijn vierde vioolconcert voor de Britse violist Daniel Hope en het Rotterdams Kamerorkest o.l.v. de uit Zuid-Afrika afkomstige Nederlandse dirigent Conrad van Alphen. Voorafgaand aan het concert vindt de officiële presentatie plaats van de biografie van Kox, geschreven door Bas van Putten, ter gelegenheid van Kox? 75ste verjaardag.
In 1817 begon Beethoven aan een nieuw strijkkwintet, maar kwam om onduidelijke redenen niet verder dan een inleiding (preludium) en een korte, complete fuga. Deze fuga in D verscheen pas in 1827 in druk met het misleidende opusnummer 137, maar de inleiding bleef manuscript. Wel gebruikt hij het hoofdthema van wat het eigenlijke eerste deel had moeten worden in de 9e Symfonie en wel in het Molto vivace. Omdat inleiding en fuga in dezelfde maand zijn ontstaan (november 1817) heeft de Nederlandse musicoloog Cees Nieuwenhuizen van beide composities één geheel gemaakt. Hij corrigeerde frasering en dynamiek, verwijderde schrijffouten, voegde een contrabaspartij toe en componeerde een stijlgetrouwe overgangspassage tussen preludium en fuga. Het stuk is in zijn geheel in Beethovens late stijl gecomponeerd en kent vele grandioze momenten met zeer scherpe en opvallende moderne klankbeelden. Volgens Nieuwenhuizen zou dit zelfs de reden kunnen zijn waarom Beethoven de compositie nooit voltooid heeft. Pas vijf jaar later zou dit klankbeeld een grote rol gaan spelen in de late strijkkwartetten.
Verder op het programma staan de Nederlandse Première van ?Plainscapes? van Peteris Vasks, uitgevoerd door het Nationaal Jeugdkoor o.l.v. Conrad van Alphen (koorleidster Wilma ten Wolde) met solisten Daniel Hope (viool) en Nina Kotova (cello) en het Strijkkwartet opus 95 (Serioso) van Beethoven.
Concert: donderdag 26 mei 2005 om 20.15 uur in de Grote zaal van de Doelen in Rotterdam. Presentatie biografie van Hans Kox om 19.00 uur.
Digitale foto?s op aanvraag beschikbaar.
Contactgegevens van het Rotterdams Kamerorkest: www.rotterdamskamerorkest.com
Tel: Conrad van Alphen +31 10 4827171 e-mail: info@rotterdamskamerorkest.com