Lieve medeforummers,
Om de laten zien dat ik écht de kwaadste niet ben, zal ik aanzet geven tot een wellicht amusante bezigheid; het benoemen van uw favoriete cellosonaten uit de Romantiek. (Je hoort het goed, lieve Mies: lijstjes! Zie ik je al watertanden?) De combinatie van piano en cello levert naar mijn mening 1 van de prachtigste klankkleuren op, en hierin sta ik vast niet alleen, getuige de legio opnamen die er van dergelijke werken zijn. Overigens kies ik de Romantiek omdat, zoals de meesten van jullie wel zullen weten, het genre duosonate met (bijna) gelijke rollen voor piano en cello pas aan het eind van de klassieke tijd ontstond, en er op muziek van de 20e eeuw nauwelijks een lijn te trekken is.
Laten we niet met een top-zoveel beginnen, maar gewoon aangeven welke werken zijn die de moeite waard zijn - waarbij het natuurlijk altijd leuk is als u uw absolute favoriet markeert! Hopelijk leren we hier iets van elkaar; ik ben alvast benieuwd naar uw tips voor mij onbekende werken!
Ik begin met het noemen van all time favorites:
Mendelssohn (nrs. 1 & 2)
Chopin (op.65)
Grieg (op.36)
Rachmaninov (op.19)
Strauss (op.6)
Heel erg interessant is de cellosonate op.47 van de pianist-componist Charles Valentin-Alkan, bijzonder knappe kamermuziek voor iemand die, evenals anderen in bovenstaand lijstje, zich vrijwel alleen op de compositie van pianomuziek toelegde. Voor geïnteresseerden in dit genre kan ik van ook harte aanraden de cellosonate op.116 van Philipp Scharwenka (ja, de broer van) op MD+G, een prachtig stuk onterecht genegeerde muziek!
Heeft iemand onder u wel eens de cellosonaten van Saint-Saëns geluisterd, en zo ja: vond u die de moeite waard? (Als in: is het iets om naar op zoek te gaan?) Hij schijnt er volgens mij wel 2 geschreven te hebben…