Favoriete celloconcerten uit de geschiedenis

• Z

Aangezien enkele stoute forummers koppig de topicregels blijven negeren ( ;) ), hier een nieuw kopje met concerten, want ook op dit vlak zijn er vast genoeg juweeltjes te vermelden!

“Dé” concerten blijven natuurlijk:

- Barok / Klassiek:

C.Ph.E. Bach (nrs. 1 - 3)

Haydn (nrs. 1 & 2)

Boccherini (in elk van de nrs. 1 - 12 is wel iets moois te vinden, naar mijn bescheiden mening!)

- Romantiek:

Schumann (op.129)

Lalo (op.33)

Saint-Saëns (nr.1 in elk geval, maar wie is bekend met nr. 2???)

Dvorak (op.104)

20e eeuw:

Niet mijn terrein, wie schijnt hier licht? Had Sjostakovitsj er niet 2 geschreven?

Vragen: kent iemand de 2 celloconcerten van Vieuxtemps, zo ja, hoe zijn die? En, zoals ook boven gesteld, het 2de van Saint-Saëns?

Een échte aanrader, wat mij betreft kandidaat voor het beste ooit, is het helaas zeer onbekende celloconcert op.33 van Robert Volkmann, (nog steeds) verkrijgbaar op CPO. Als u die ooit tegenkomt: niet aarzelen, u krijgt er geen spijt van! Een andere aanrader is het celloconcert op.31 van Ermano Wolf-Ferrari (voor zover u bekend met met die componist).

Weer een lap tekst. Reacties! :D

• fred

Volkmann celloconcert………ik heb 't een half jaar geleden in huis gehaald (die CPO opname), met moeite twee keer beluisterd, en daarna is-ie het doosje niet meer uit geweest…. Dat zegt eigenlijk al genoeg, maar om daar nog wat aan toe te voegen (moet ik wel even uit mijn herinnering van een half jaar geleden putten);

thema's die me weinig interessant voorkwamen, een solo-partij met héél veel virtuoos “gedoe” , oftewel heel veel noten, maar vooral van het overbodige, om niet te zeggen irritante soort. Het moge duidelijk zijn: het kon me absoluut niet boeien. De opmerking in het CD-boekje, dat dit concert van het zelfde niveau zou zijn als dat van Dvorak, kwam me toen ronduit lachwekkend voor. Neem alleen al het verschil in lengte; 17 minuten (Volkmann, als ik het me tenminste goed herinner) tegenover wat zal het zijn, 40? bij Dvorak.

Maar dat was toen, na twee keer luisteren. Misschien had ik m'n dag niet. Gezien het enthousiasme van Z zal ik het binnenkort nog 's proberen.

Wel leuk om hier iets over Volkmann te vernemen. Als ik iets van deze componist zou mogen aanraden, dan zijn dat zijn pianotrio's (3 meen ik) en zijn strijkkwartetten (6), schitterende muziek, die mij naar meer deden verlangen; misschien was ik daardoor ook zo teleurgesteld door het celloconcert. Maar ik ga het nog 's proberen…

Overigens, mijn favoriete celloconcert: Schumann!!! Aan de reeks die Z hierboven geeft, zou ik Elgar nog willen toevoegen.

• Z

Jammer dat u dat vindt, maar wel begrijpelijk na slechts 2 x beluisteren; het moet echt op je groeien (bij mij, althans). Maar dan ontdek je dat Volkmann een heel vernuftig concert heeft geschreven, in wat werkelijk 1 geïntegreerd geheel is en niet zoals bij Schumann slechts een vervaging van de overgangen tussen delen - logisch ook, dat het met deze structuur kort blijft en de 40 minuten van Dvorak niet haalt. Luister er nog eens naar, zou ik zeggen! :)

Toch vind ik het 1 van de beste celloconcerten ooit, maar vergelijkbaar met Dvoraks op.104 is het totaal niet - daar hebben we een laat-romantische symfonie met obligate cellopartij van buitengewone proporties, en Volkmann geeft ons een hoogromantisch en compact meesterwerk in 1 “flow” waarbij er geen twijfel bestaat wie de hoofdrol speelt; iets wat u zeker aan moet staan als u van Schumanns celloconcert houdt. Waarbij ik overigens wil vermelden dat ik dat ook een paar keer moest luisteren alvorens ik de schoonheid van Schumanns op.129 inzag, maar nu is het dan ook mijn favoriete celloconcert.

Verder over Volkmann: van zijn 2 (vroege) pianotrio's is alleen het 2de heel bijzonder; het eerste stijgt niet boven het niveau van gezellige hausmusik uit, hoewel de finale wel 1 of 2 leuke deuntjes bevat. Van de strijkkwartetten zijn met name de late 4 inderdaad fascinerende werken, Schumann, Mendelssohn en nog veel meer hoor je erin terug, maar dan toch in een zeer eigen stijl. Ook Volkmanns liederen en werken voor piano-vierhandig en zeker ook zijn beide symfonieën (met name de 2de) en ouverturen zijn heel erg de moeite waard, en kan ik liefhebbers van Schumann van harte aanraden! Alleen zijn serenaden zijn mij wat flauwtjes, maar de tijd waarin hij die schreef is er dan ook op dat vlak weinig interessants geproduceerd.

Alles op CPO, natuurlijk.

• Z

Nog even het celloconcert van Volkmann opgezet; het begint direct met die spookachtig mooie melodie, die zo van Schumann had kunnen zijn. Prachtig!

• George

Ik vindt Cello Concerto van Elgar heel mooi en die van Sullivan ook op CPO prachtig Concerto .

• Joop Bluemink

Hallo allemaal

Behalve de hierboven reeds genoemde favorieten zoals Haydn, Boccherini, Schumann, Dvorak en Elgar zou ik er nog een willen noemen, dat van

Arthur Honneger. Ik kreeg lange tijd geleden gratis(!) een muziek-cassette toegestuurd met een cello-concert van Bortkiewicz. Kent iemand dat

concert?

Het korte ‘Silent Woods’ voor Cello en Orkest van Dvorak vind ik ook de moeite waard om te vermelden.

Britten heeft ook een sinfonie voor cello en orkest geschreven. Kent iemand dat werk?

Telt het dubbel-concert van Brahms ook?

Rococo-Variates van Tchaikowski?

gr

Joop

• Z

Welja, konzertstücke en kortere werken kunnen allemaal meedingen, zolang het cello & orkest is! Bortkievicz probeer ik allang meer opnamen van te bemachtigen - ik heb alleen nog maar zijn 1ste pianoconcert op Hyperion. Weet jij op welk label dat celloconcert is opgenomen, Joop?

En George, bedoel je toevallig Arthur Sullivan (1842 - 1900), van wie er ook een CPO-cd bestaat met zijn (Ierse) symfonie? Een celloconcert van hem ben ik ontzettend nieuwgierig naar! Kan je me de gegevens van die cd geven, zodat ik ernaar op zoek kan, want ik ben bang dat hij uit de handel is…

Alvast bedankt, allebei, zo leer je hier nog eens wat! :D

• George

Dat is hem wel maar ik heb de cd helaas ook niet, ik heb hem n keer bij viertakt de programma op radio 4 gehoort en ik moet zegen het is prachtig muziek .

• X

gehoort of gehoord?

• Z

Kom op, zeg, als je gaat muggenziften, doe het dan goed. Je ziet minstens 10 andere fouten over het hoofd! :D

Maar genoeg flauwigheid, on topic blijven geldt ook voor jou, broertje.