Allermooiste bezetting

• X

Wat zou/is voor jullie de ultieme bezetting (zijn) voor een werk met strijkers/blazers en e.v.t. een Piano en waarom? (kamermuziek dan)

• Z

Mooie insteek, broertje!

Ik opteer voor een Kwintet bestaande uit (natuurlijk) de veelzijdige piano, mijn 2 favoriete strijkers - altviool & cello - en mijn 2 favoriete blazers - klarinet & hoorn. Ik kan wel aardig beredeneren dat dat een heerlijke klankkleurcombinatie moet opleveren.

Voor zover ik weet heeft niemand ooit voor zo'n ensemble geschreven (20e eeuwse muziek niet meegerekend). Wel zijn componisten er dichtbij gekomen:

Kalkbrenner: kwintet voor piano, cello, contrabas, klarinet & hoorn

Czerny: kwartet voor piano, cello, klarinet & hoorn

Dohnányi: sextet voor piano, viool, altviool, cello, klarinet & hoorn

Maar steeds 1 instrument te weinig, teveel, of verkeerd! :(

Iemand die van het bestaan van “mijn” kwintet weet???

• Wolferl

Geef mij maar de 13 wind instrument van Mozart.

• Z

Zijn dat niet stiekem 12 blazers en een contrabas?

• Wolferl

O mijn God. O mijn god ……O mijn god……………

Jullie zijn twee broers heb ik zo juist gezien.

Dus jullie zitten de hele dag 24 uur (dus 5184000 seconden) te loeren op dit prikbord om een bericht te plaatsen net nadat iemand Uberhaupt een bericht heeft verzonden……….aaaah meen je niet. ja nu ga ik ook miereneukerig doen(same as u).

Serenade for 13 Wind Instruments in B flat major K361 ''Gran Partita".

(the masterworks mozart)

Kijk ik noem het mijn hele leven al for 13 wind instruments.

Dat de Contrabas een strijk instrument is neem ik maar voor lief.

dan moet er maar overal 12 staan i.p.v 13.

• Z

“Oh mijn god”, herr Wolferl is snel op zijn teentjes getrapt… Neem me niet kwalijk, voortaan zal ik overal een emoticon bijzetten! Ik dacht dat mijn flauwe edoch goedbedoelde humor en cynisme wel duidelijk waren, maar nog even voor de duidelijkheid: ;)

En, ja, als je een tijdje vrij hebt, wil je soms bij de computer rondhangen - niet dat ik daarvoor enige verantwoording hoef af te leggen bij u.

Maar toch nog even voor de duidelijkheid: ;)

• Wolferl

Niemand is mij een verantwoording schuldig, ook al ben je schuldig.

En het was ook van mij kant een humoristische opmerking…Mijn god Mijn god ….mij god…(3 keer is anders wel erg veel van het goede..) al bij al een leuke misvatting.

• B@rt

Oh… en even voor de goede orde…..

Het is Herrn met een N. ;)

• Z

Oh mijn god, oh mijn god! Mijn Duits, mijn Duits!

:D

• Z

Overigens lezen we in Landon's Mozart-boek dat de serenade waarschijnlijk wél voor 13 blazers gecomponeerd was, had Mozart gehoord van de contrafagot die een uitstekende vervanging had kunnen zijn voor de contrabas. Maar dit was alleen maar even om te muggenziften. ;)