Over muggen ziften gesproken
Maar dat is toch een onmogelijke vraag? Ik bedoel, het gaat toch om de muziek zelf? En om hetgeen de componist met een bepaalde bezetting doet, m.a.w. of en hoe hij /zij de mogelijkheden van een bepaalde bezetting benut? Bij het speuren naar mooie muziek laat ik mij absoluut niet leiden, of misschien beter gezegd beperken door een voorkeur voor een bepaalde combinatie van instrumenten.
Van één blokfluit tot en met giga-orkest met driedubbel koor, en alles wat daar tussen zit, wanneer de muziek goed is, ontroert zelfs een draaiorgel.
Bovendien; stel je hebt een favoriete bezetting, ik noem maar wat piano met wat strijkers en blazers (om bij het voorstel hierboven te blijven) en het werk voor deze combinatie is echt drie keer flut, ga je daar dan toch met plezier naar luisteren?
Volgens mij lopen hier nu terminologieën door elkaar heen, maar in mijn ogen (oren ) is muziek het geheel van melodieën, vorm, instrumentatie, structuur, etc.
De klagelijke hobo kan mij niet bekoren. Het hobokwartet van Mozart (om maar wat te noemen) zit vol prachtige melodieën, maar ik hoor het honderd keer liever gespeeld op de klarinet, omdat de hobo mijn instrument gewoonweg niet is.
Probeer je, Fred, soms te zeggen dat het je om de melodieën gaat? Voor mij is namelijk de instrumentatie een integraal onderdeel van de compositie, en als er geschreven wordt voor een instrument dat ik minder mooi vind, zal ik dus óók de compositie minder mooi vinden. Of die nou van Mozart of van je achterbuurman is.
Het gaat mij (ik zou bijna zeggen:natuurlijk) om de compositie als geheel, zoals ik in mijn vorige bericht al zei. Melodie is daar maar een onderdeel van.
En misschien heb ik de vraagstelling van dit item niet goed begrepen, maar het ging toch niet over favoriete instrumenten, maar om een eventuele favoriete bezetting, van een kamermuziekwerk? Voorwaar een verschil; mijn favoriete instrumenten zijn: de lage strijkers (dus vanaf altviool) plus hoorn, fagot, maar ik moet er niet aan denken om deze instrumenten bij elkaar in een kamermuziekwerk te horen, dat wordt een soort brij in de laagte
Ik hou het simpel: Schubert: Forellen-quintet; Mozart: Klarinet-quintet; Elgar: Piano-quintet.
Strikt genomen is Gounod's ‘Petite Sinfonie pour instruments a vents’ geen kamermuziek, maar voor mijn gevoel klinkt het wel intiem.
Zojuist hoorde ik op ‘Mezzo’ een ‘concert’ voor piano en strijk-kwartet van Ernest Chausson, maar ik heb maar een klein deel beluisterd.
mvg
Joop
X schreef:
>
> Wat zou/is voor jullie de ultieme bezetting (zijn) voor een
> werk met strijkers/blazers en e.v.t. een Piano en waarom?
> (kamermuziek dan)
Veel, er is heel veel mooie muziek met strijkers/blazers en piano.
Voor mij springt er een muziekstuk uit en dat is het klarinetkwintet in b op. 67 van Johannes Brahms. Daar zitten zulke prachtige passage's in met aangrijpende melodien.
Zonder blazers, maar ook schitterend vind ik de 2 strijksextetten op 18 & 36 van Brahms. Weinig uitgevoerd helaas in de concertzalen.
Het octet in f op. 166 van Schubert vind ik ook geniaal.
Een unieke muziekbezetting, voor strijkkwartet, contrabas,klarinet, fagot en hoorn.
Zondagsochtendmuziek noem ik het altijd. Waarom weet ik niet; omdat de muziek goed en juist klinkt voor op de zondagochtend??
H
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?