Darius Milhaud

• Jesse

Nu ik het toch over deze componist heb gehad in het topic over variaties,

wil ik wel eens willen weten wat andere mensen vinden van deze naar mijn mening leuke componist ?

Ik ben van mening dat deze componist absoluut meer mooie muziek heeft geschreven, dan alleen het standaard werk dat regelmatig op het programma staat.

Zijn symfonieen bv. bevatte af en toe zeer ontroerende momenten.

Ik ben benieuwd.

• bronsky

Milhaud is voor mij te modern, ik heb liever de 19euwe muziek, en als ik modern muziek gaan luisteren dan ga ik voor Rachmaninov ( niet echt modern ) of R. Strauss.

• Jesse

Beste Bronsky,

Dat kan. Iedereen zijn muziek en Rachmaninof kan ook heel erg mooi zijn. Ik ben overigens niet zo'n liefhebber van Straus.

Geef mij nu juist de wat meer modernere werken vanaf het einde van de 19e eeuw (Janacek, Ives enz.) tot nu (Ligeti, Zimmermann enz)

• Bronsky

Ok Jesse

Wat vind je van Mahler en Shostakovich ?, die zijn ook modern. mijn absoluut favoriet componist is zonder twijvel Tchaikovsky door hem begin ik klassieke muziek meer te waarderen, maar die componist die heeft een verandering in mijn leven heeft gebracht is Vivaldi en in het bizonder de Cello concerto RV401 echt prachtig, Vivaldi niet de favoriet maar wel indruk op me gemaakt Wie is bij u die ene componist ?

• Jesse

Mahler en shostakovich liggen eigenlijk in een lijn. De laaste bewonderde de eerste namelijk enorm en dat is ook vaak te horen in de symfonieen. Ik vind het allebei hele bijzondere componisten, al gaat mijn voorkeur als ik moest kiezen uit naar Shostakovich. Maar ja waarom zouden we kiezen als we van allebei kunnen genieten.

Voor mij zijn dit overigens geen moderne componisten. Ze waren zeker niet vooruitstrevend voor hun tijd. Overigens hoeft dit ook niet perse. Als de muziek maar mooi en iets weet te raken bij je.

Tchaikovsky vind ik trouwens ook erg mooi, vooral de manfred symfonie en het 1e pianoconcert. Deze was trouwens voor zijn tijd wel redelijk modern.

Wie is bij mij die ene componist? Moeilijke vraag. Ik weet het niet. Ik zal er hieronder 10 noemen die ik erg waardeer. Ik kan er echter op dit moment nog niet een uitpikken waar ik van zeg: “dat is hem”.

- Bach

- Grieg

- Shostakovich

- Britten

- Lutoslawski

- Schnittke

- Ligeti

- Henze

- Aho

- Lindberg

• guido de winne VRT

JANACEK LIGETI SUK DVORAK SMETANA

ALLEMAAL ZEER MOOI

GUIDO DE WINNE AALST BELGIE

GUIDO.DEWINNE@VRT.BEJesse schreef:

>

> Beste Bronsky,

>

> Dat kan. Iedereen zijn muziek en Rachmaninof kan ook heel erg

> mooi zijn. Ik ben overigens niet zo'n liefhebber van Straus.

> Geef mij nu juist de wat meer modernere werken vanaf het

> einde van de 19e eeuw (Janacek, Ives enz.) tot nu (Ligeti,

> Zimmermann enz)