Werken voor orgel en orkest

• Jesse

Zijn er meer liefhebbers van dit Genre ?

Al vanaf dat ik klein ben koester ik een enorme liefde voor het orgel. Als klein mannetje ben ik regelmatig met mijn vader mee geweest naar concerten en verwonderde ik mij zelf altijd enorm over de enorme klankenparacht van het instrument. Toen ik op latere leeftijd weer klassieke muziek ging luisteren bleef dat een van mijn favoriete instrumenten. Vooral werken voor orkest en orgel vind ik erg interresant.

1 werk in het bijzonder boeit mij enorm en kan ik wel 10 keer op een dag draaien, de Toccata Festiva van Samuel Barber. Wat een fantastisch werk.

Zijn er nog meer mensen die mooie werken voor orgel en orkest kennen die ik misschien niet ken. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vooral geitereseerd ben in het genre na ongeveer 1850.

• Rolf

Ik neem aan dat u al bekend bent met de 3e Symphonie van C. Saint-Saëns………………….

• joop bluemink

Hallo Jesse,

Saint-Saëns schreef ook nog een ‘Cyprès et Lauriers’, for organ and orchestra, Opus 156.

Dan is ook nog het concert voor orgel, slagwerk en orkest van F. Poulenc.

mvg

Joop

• joop bluemink

Hallo Jesse,

Ik heb nog iets gevonden in mijn collectie: Sympohonie Concertante, Op. 81 voor Orgel en Orkest van Joseph Jongen (1873-1953).

mvg

Joop

• Peter

Dupré deed ook een duit in het zakje:

Concerto in E minor, Opus 31

Cortège et litanie Opus 19

Poème héroïque Opus 33

Symphony in G Minor Opus 25

Allen te vinden op Naxos 8.553922

Handel schreef 6 concerten voor orgel en orkest met als bekendste werk de ‘koekoek en de Nagtegaal’

Haydn componeerde er drie en John Stanley kwam tot zes stuks.

• Z

Jesse,

Een maand ofzo geleden uitgekomen op Naxos: de 2 orgelconcerten van Joseph Gabriel Rheinberger, absolute aanraders (Rheinberger is 1 van de grootste romantische orgelcomponisten). Ook erg mooi zijn de 2 “symfonieën” voor orgel & orkest van Alexandre Guilmant, een jaar of wat geleden uitgebracht op het label Arts (Blue Line).

Persoonlijk vind ik Händels concert op.4/V tot nader order het mooiste werk voor de combinatie orgel & orkest. Maar dat is natuurlijk wel heel erg pré-1850. ;)

Overigens, Peter, schreef Händel volgens de recentste tellingen niet 6 maar 16 orgelconcerten. Deze lagen onlangs nog als een “world premiere complete recording” bij het Kruidvat…

P.S. Ik had een “korte” vakantie genomen, ik zal proberen met terugwerkende kracht nog te reageren op een topic hier en daar… :)

• Z

…en bovendien componeerde Haydn er niet 3 maar 6 orgelconcerten: 2 grootschalige (Hob.XVIII1 & 2) en 4 bescheidener concerten (Hob.XVIII:5, 7, 8 & 10). Een prachtige complete opname is gemaakt door Ton Koopman - samen met de complete klavecimbelconcerten & -divertimenti - op Philips in een 4 cd doosje; een echte aanrader voor liefhebbers van Haydn!

Door Sony (Essential Classics) is een cd uitgebracht met de zgn. “Organ Concertos nos. 1, 2 & 3” van Haydn; afgezien van de ronduit foute telling, wordt het orkest gedirigeerd (heel capabel, trouwens) door ene André Rieu - weet iemand van jullie toevallig of dit dé André Rieu is? Dat zou me zo sterk lijken… (maar ik ben dan ook hevig bevooroordeeld) :D

• joop bluemink

Dat is zijn vader, denk ik. Heb nog een oude LP, waar zijn foto op staat; hij dirigeert o.a. Mozart's 29e symphonie.

gr

Joop

• Z

Hahahaha!

Jezus, Joop, meen je dit???

• joop bluemink

Je kunt Jezus er buiten laten. Ja, ik meen van junior zelf te hebben gehoord dat zijn vader dirigent was.

gr

Joop