Celloconcerten, deel II

• Z

Beste Fred, Joop, George en andere geïnteresseerden in celloconcerten uit de Romantiek,

We zijn inmiddels een tijdje verder na het vorige celloconcerten-topic, en het leek me leuk om even een update te geven. Ik heb wat research gedaan en ben tot een semi-definitief lijstje gekomen - een hoop interessante werken die de moeite van het leren kennen waard zijn!

Tot zover hadden we al:

- D'Albert

- Bortkiewicz

- Dvorak

- Elgar

- Herbert 1 & 2

- Lalo

- Offenbach

- Saint-Saëns 1 & 2

- Schumann

- Sullivan

- Vieuxtemps 1 & 2

- Volkmann

- Wolf-Ferrari

Van dit lijstje heb ik inmiddels Saint-Saëns 2 ook aangeschaft - prachtig concert! Onbegrijpelijk dat het nooit wordt gespeeld, veel introverter, maar daardoor ook diepzinniger dan zijn 1ste concert. De concerten van D'Albert, Bortkiewicz, en het 1ste van Herbert zijn helaas nog niet op cd verkrijgbaar :(, maar het 2de wel. Dit, Fred, is volgens mij het concert wat jij bedoelt - maar uitermate lastig te bemachtigen… Ik ben er nog mee bezig :)

(diep ademhalen)

Enfin, de volgende concerten moeten er nog zeker aan toegevoegd worden (commentaar heb ik er maar steeds achter gezet).

- Karl Davïdov 1 & 2; nr. 1 is helaas niet op cd verkrijgbaar, maar nr. 2 heb ik een paar weken geleden gekocht, en wat een werk! Ontzettend virtuoos, maar ook met prachtige melodieën die nog urenlang in je hoofd blijven zitten. Als cd gedelete door Chandos, maar nu wel tegen betaling als mp3 van de Chandos-site te downloaden; Niet aarzelen!

- Alexandr Glazunov; zijn “Concerto ballata” is gewoon op Chandos verkrijgbaar

- Reinhold Glière; wel op cd, maar moeilijker aan te komen. Het concert voor harp en dat voor hoorn van deze vergeten laat-romantische meester zijn i.i.g. fantastisch, dus over zijn celloconcert heb ik ook geen twijfels. Kan iemand me meer vertellen?

- Alexandr Gretsjaninov; vandaag gekocht, over toeval gesproken! Fred, dit concert heeft qua vorm en lengte affiniteit met het Volkmann-concert, maar is veel lyrischer, en hoewel de cello idiomatisch gebruikt wordt, is er weinig sprake van “virtuoos gedoe”. Op Chandos, gekoppeld aan zijn 4de symfonie en “Missa Festiva” - nog niet geluisterd, maar als ze van dezelfde hoge kwaliteit als zijn celloconcert zijn, zit ik goed ;)

- Joseph Holbrooke; schijnt ook een celloconcert geschreven te hebben…

- Julius Klengel 1 - 4; toevallig ook een paar weken geleden gekocht, op CPO: concerten nrs. 1 & 4. Ik neem aan (hoop…) dat nrs. 2 & 3 nog worden uitgebracht binnenkort, want deze concerten, die schijnbaar veel late celloconcerten als voorbeeld hebben gediend, zijn erg mooi - het vierde wil ik zelfs meesterlijk noemen (enigszins vergelijkbaar met Davïdov)

- Joachim Raff 1 & 2; op een obscuur label uitgebracht. Dit zullen ongetwijfeld structureel gezien solide concerten zijn, maar Raffs gevoel voor mooie melodie is niet altijd het mijne…

- Carl Reinecke; op de website van de Raff society staat dat dit een heel goed concert is - normaal ben ik dol op Reinecke, maar nu plaats ik er dus toch m'n vraagtekens bij :D

- Anton Rubinstein 1 & 2; zijn 1ste concert is net uitgebracht op MD+G (zijn 2de is niet verkrijgbaar), als onderdeel van een serie cd's met zijn orkestwerken, ik denk dat dit 1 van mijn komende aankopen wordt - kent iemand dit werk?

- Johan Svendsen; ik heb hier nog geen enkel fragment informatie over kunnen vinden, maar ik houd erg van deze componist, dus als iemand mij meer over zijn celloconcert (waar vind ik het?!) zou kunnen vertellen… graag!

Volgens mij zijn nu alle belangrijke celloconcerten uit de Romantiek voorbijgekomen, maar ik hoop nog altijd dat iemand met iets nieuws komt, aangezien ik de laatste tijd heb gemerkt hoezeer ik op dit gebied nog verrast kan worden!

Groeten,

Z.

• Z

Oh, en voor de muggenzifters (en muziekliefhebbers ;) ) onder u nog eventjes de kortere concertante werken voor cello & orkest uit de Romantiek:

- Bruch: Adagio “Kol Nidrei”

- Dohnányi: Konzertstück

- Dvorak: Polonaise, Rondo, “Waldesruhe”

- Fauré: Elegie

- Offenbach: Rondo

- Saint-Saëns: Allegro appassionato, Suite

- Strauss: Romance

- Tsjaikovski: Variaties “Rococo”, “Pezzo capriccioso”

- Von Weber: Potpourri

hèhè…

• Fred

Z,

het 2e concert van Victor Herbert is ooit door Yo-Yo Ma opgenomen, samen met het Dvorak concert, op CBS. Ik heb het in een ver verleden opgenomen van een LP, dus kan je er niet aan helpen (of het moet zijn door een oud cassette-bandje te copieëren..). Het lijkt me dat die opname later ook op cd is gezet, maar is nu niet meer in de reguliere handel. Ook niet bij www.jpc.de (de firma die verbonden is met het cpo-label), die toch heel wat kunnen leveren. Ik zag dat amazon wel een opname heeft van een (voor mij) onbekende franse (?) cellist; ik weet natuurlijk niet of dat wat is.

Ik zou als ik jou was proberen om alsnog die Yo-Yo - opname te bemachtigen, misschien bij een zaak met veel 2e hands waar (Concerto in A'dam bv.), want Ma zit in dat concert zo onbedaarlijk lekker en intens muziek te maken, ik kan me geen mooiere opname voorstellen. Bovendien is het, naar mijn bescheiden mening , ook nog eens een heerlijk, zeer toegankelijk en interessant concert.

Heb jij ondertussen het Sullivan-concert al in je bezit en/of beluisterd? Op jpc kun je ‘Hörproben’ beluisteren , van ieder deel de eerste minuut ongeveer, en die doen zeker naar meer verlangen.

Je noemt verder een flink aantal interessante tips, waarvan ik er zeker enkele van ga proberen.

(Zal je zien dat er straks, net als bij het Requiem-topic, iemand een link geeft naar een site met 4.689 celloconcerten uit de Romantiek……:) )

groeten, Fred

• Z

Fred,

Ik denk dat de opnamen waar jij het over hebt hier wel bij zitten:

http://www.arkivmusic.com/classical/albumList.jsp?name_id1=5306&name_role1=1&comp_id=44214&bcorder=15

klopt dat?

Mijn beleid - mede doordat ik geen creditcard heb, maar vooral omdat ik ouderwets slecht van vertrouwen ben - is geen cd's via internet te bestellen. Zolang ik nog zo'n mooi ov-jaarkaart heb is dat gelukkig ook niet zo nodig. Hopelijk kom ik hem dus nog een keertje tegen…

Eigenlijk - maar wat dit betreft verwacht ik waarschijnlijk echt te veel - zou ik graag zien dat Herberts 1ste concert, wat n.b. nog nooit is opgenomen (!), samen met zijn 2de eens op cd wordt gezet door een vooruitstrevende cd-maatschappij. Helaas is het zo dat het vrijwel alleen loont om avontuurlijk te zijn in het populaire genre van de pianoconcerten (ook niks mis mee, trouwens), en dat concertante werken voor andere soorten solisten nog altijd genegeerd worden.

Die cd met Gulda's celloconcert lijkt me eerlijkgezegd 3 x niks, ik heb, als het om Sullivans celloconcert gaat, veel liever de originele EMI-opname (British Composers-serie), waar ook nog eens zijn symfonie op staat. Hoewel die ook al lang en breed uit de handel is, verwacht ik half zo'n cd nog wel tegen te komen bij een tweedehandswinkel…

Overigens is die celloconcerten-link welkom! :D

Groeten.

P.S. Laat me eens weten achter welke tips je aangaat, misschien kan ik je nog wel handige informatie verschaffen of helpen daar waar cd's uit de handel zijn!

• God

Nog een toevoeging!

“Nederlander” Julius Röntgen schreef een aantal celloconcerten en aanverwante werken - helaas is niets hiervan ooit opgenomen… Edoch, misschien breng ik toevallig een cellist op een idee:

- Celloconcert nr. 1 in e (1893/94)

- Celloconcert nr. 2 in g (1909)

- Celloconcert nr. 3 in fis (1928)

- Fantasie (oorspr. voor piano & cello)

- Ierse volksmelodieën voor cello & orkest (1912)

Ook zocht ik of Max Reger nog iets voor cello & orkest heeft geschreven, maar dit is (helaas…) niet het geval. Een leuke opmerking die ik bij die zoektocht tegenkwam wil ik jullie toch niet onthouden:

Reger is also known for his letter to a newspaper critic who had reviewed his work negatively: “I am sitting in the smallest room in my house. Your review is before me. Soon it will be behind me.”

:D

• Z

Oei, ik stond nog in de God-Modus… :D:D:D

• Fred

Ja dat zijn ze inderdaad, de opnames van Herbert 2e celloconcert die ik bedoelde, inclusief één door ene James Kreger die ik ook al eerder ben tegengekomen. Wat een gigantisch cd-pahhuis trouwens, dat Arkivmusic, zo veel als die in huis hebben. Ik ga daar binnenkort maar eens uitgebreid shoppen. Waar ik in geinteresseerd ben (wat celloconcerten betreft) zijn met name;

Bortkiewicz, Saint-Saëns 2, Wolf-Ferrari, Glière en Gretsjaninov. En natuurlijk Sullivan, maar dan inderdaad liever niet die opname waar ook het concert van Gulda op staat; ik hoorde dat laatst op de radio….een onsamenhangend geheel van matige popmuziek en vrolijke Tiroler deuntjes….. Een uitvoering door Julian L. Webber is verkrijgbaar, maar dan wel als onderdeel van een 16-delige box (met zo'n beetje alle operettes) voor slechts 104 dollar…..

Overigens zag ik dat er een opname bestaat van het tweede deel van Herberts 1e celloconcert, door Lynn Harrel, met Marriner en zijn Academy, op een cd ‘Masters of the Bow’. Zou je denken dat het hele concert toch ook te krijgen moet zijn.

We blijven zoeken.

gr. Fred

• Fred

Mijn posting is ook een onsamenhangend geheel geworden, merk ik;

de uitvoering door Julian Lloyd Webber lijkt nu betrekking te hebben op Gulda, maar betreft het 2e cello-concert van Victor Herbert.

Komt er van wanneer je tegelijkertijd tv kijkt, aan het internetten bent en dan ook nog koffie zetten…

• Z

Fred,

Dankjewel voor je idee om misschien de tape met het concert te kopiëren, maar ik kan zoiets niet van je vragen (temeer ook omdat ik een hekel heb aan analoge opnamen (veel te verwend ;) ) en omdat ikzelf geen cassettedek heb om het überhaupt op af te spelen :( ). Herberts tweede celloconcert ben ik nog nooit tegengekomen bij de concerto, en ik kijk echt goed - waar denk je dat ik eergisteren dat celloconcert van Gretsjaninov heb opgedoken? :D

Arkivmusic is een voor Noord-Amerika wat http://www.onino.co.uk/classical.html voor Europa is; je moet niet denken dat alles wat erop te vinden is ook daadwerkelijk te koop is, zelfs al staat er een prijs bij. Ik gebruik het vooral als database (overigens was dit een tip van een medewerker bij Concerto) waar je informatie over werken van componisten vandaan kan halen, en zien hoe (vaak) iets is opgenomen.

Over de concerten waar je naar zoekt:

- Bortkiewicz is dus nog nooit opgenomen.

- Saint-Saëns nr. 2 is een klein aantal keren opgenomen, waarvan de beste opnamen me die op BIS en Naxos lijken - ik heb alleen de laatstgenoemde, en moet zeggen dat ik heel tevreden ben, temeer omdat de cd zijn complete werken voor cello & orkest bevat.

- Wolf-Ferrari's celloconcert bestaat volgens mij alleen maar op een CPO-cd, gekoppeld aan zijn Sinfonia Brevis (ook een mooi werk, met een heel doorschijnende quote uit Berlioz' “Harold en Italie” - waar het booklet vreemd genoeg geen woord over rept). Deze opname heb ik, en ik kan je de cd in zijn geheel van harte aanraden (zeker voor die 8 of 9 euro die die kost…). Ik zag afgelopen week nog 1 exemplaar liggen in de Fame, en ook een cd met zijn vioolconcert - als je tijd hebt, moet je daarvan even het booklet lezen; ik denk dat alleen dat je er al van zal overtuigen die cd óók aan te schaffen!

- Glière's concert is volgens mij wel opgenomen (1 x), maar ik moet het nog tegenkomen. Als jij meer weet…

- Gretsjaninov… ook bij de Fame, hoewel je dan full price geld moet neertellen (voor wat in zijn geheel een mooie cd is, ben ik inmiddels achter).

Vreemd is idd dat Herberts eerste concert niet in zijn geheel te krijgen is, misschien is het al voor onze tijd uit de catalogus gedelete? De inhoud van die Sullivan-cd van EMI waar ik naar zocht is in zijn geheel, zoals je opmerkt, overgeheveld naar die operettedoos; ik mag dan nieuwsgierig zijn naar het concert, maar puur uit principe - nog los van het geld - zou ik er geen 10 cd's vol muziek die ik (mild gezegd) verafschuw bij willen hebben

*op fluistertoon*

De 3 concerten uit bovenstaand lijstje die ik wél bezit, passen ruim op 1 gekopieerde cd…

Z

• Fred

Z,

het Glière cello-concert is opgenomen door de mij onbekende cellist Sergei Sudsilovsky, en staat op een dubbel-cd met daarbij de derde symfonie “Ilya Murometz” , op het label Regis.

Dank voor je informatie over de overige werken, en wat betreft je laatste regel ; ook dank voor die informatie, misschien ‘fluister’ ik je daar nog nader over, maar ik ga eerst even zelf op zoek, want ben ook wel nieuwsgierig geworden naar bv. die Sinfonia Brevis, bovendien bevatten de booklets ook vaak aardige informatie.

gr. Fred