Beste Fred, Joop, George en andere geïnteresseerden in celloconcerten uit de Romantiek,
We zijn inmiddels een tijdje verder na het vorige celloconcerten-topic, en het leek me leuk om even een update te geven. Ik heb wat research gedaan en ben tot een semi-definitief lijstje gekomen - een hoop interessante werken die de moeite van het leren kennen waard zijn!
Tot zover hadden we al:
- D'Albert
- Bortkiewicz
- Dvorak
- Elgar
- Herbert 1 & 2
- Lalo
- Offenbach
- Saint-Saëns 1 & 2
- Schumann
- Sullivan
- Vieuxtemps 1 & 2
- Volkmann
- Wolf-Ferrari
Van dit lijstje heb ik inmiddels Saint-Saëns 2 ook aangeschaft - prachtig concert! Onbegrijpelijk dat het nooit wordt gespeeld, veel introverter, maar daardoor ook diepzinniger dan zijn 1ste concert. De concerten van D'Albert, Bortkiewicz, en het 1ste van Herbert zijn helaas nog niet op cd verkrijgbaar , maar het 2de wel. Dit, Fred, is volgens mij het concert wat jij bedoelt - maar uitermate lastig te bemachtigen… Ik ben er nog mee bezig
(diep ademhalen)
Enfin, de volgende concerten moeten er nog zeker aan toegevoegd worden (commentaar heb ik er maar steeds achter gezet).
- Karl Davïdov 1 & 2; nr. 1 is helaas niet op cd verkrijgbaar, maar nr. 2 heb ik een paar weken geleden gekocht, en wat een werk! Ontzettend virtuoos, maar ook met prachtige melodieën die nog urenlang in je hoofd blijven zitten. Als cd gedelete door Chandos, maar nu wel tegen betaling als mp3 van de Chandos-site te downloaden; Niet aarzelen!
- Alexandr Glazunov; zijn “Concerto ballata” is gewoon op Chandos verkrijgbaar
- Reinhold Glière; wel op cd, maar moeilijker aan te komen. Het concert voor harp en dat voor hoorn van deze vergeten laat-romantische meester zijn i.i.g. fantastisch, dus over zijn celloconcert heb ik ook geen twijfels. Kan iemand me meer vertellen?
- Alexandr Gretsjaninov; vandaag gekocht, over toeval gesproken! Fred, dit concert heeft qua vorm en lengte affiniteit met het Volkmann-concert, maar is veel lyrischer, en hoewel de cello idiomatisch gebruikt wordt, is er weinig sprake van “virtuoos gedoe”. Op Chandos, gekoppeld aan zijn 4de symfonie en “Missa Festiva” - nog niet geluisterd, maar als ze van dezelfde hoge kwaliteit als zijn celloconcert zijn, zit ik goed
- Joseph Holbrooke; schijnt ook een celloconcert geschreven te hebben…
- Julius Klengel 1 - 4; toevallig ook een paar weken geleden gekocht, op CPO: concerten nrs. 1 & 4. Ik neem aan (hoop…) dat nrs. 2 & 3 nog worden uitgebracht binnenkort, want deze concerten, die schijnbaar veel late celloconcerten als voorbeeld hebben gediend, zijn erg mooi - het vierde wil ik zelfs meesterlijk noemen (enigszins vergelijkbaar met Davïdov)
- Joachim Raff 1 & 2; op een obscuur label uitgebracht. Dit zullen ongetwijfeld structureel gezien solide concerten zijn, maar Raffs gevoel voor mooie melodie is niet altijd het mijne…
- Carl Reinecke; op de website van de Raff society staat dat dit een heel goed concert is - normaal ben ik dol op Reinecke, maar nu plaats ik er dus toch m'n vraagtekens bij
- Anton Rubinstein 1 & 2; zijn 1ste concert is net uitgebracht op MD+G (zijn 2de is niet verkrijgbaar), als onderdeel van een serie cd's met zijn orkestwerken, ik denk dat dit 1 van mijn komende aankopen wordt - kent iemand dit werk?
- Johan Svendsen; ik heb hier nog geen enkel fragment informatie over kunnen vinden, maar ik houd erg van deze componist, dus als iemand mij meer over zijn celloconcert (waar vind ik het?!) zou kunnen vertellen… graag!
Volgens mij zijn nu alle belangrijke celloconcerten uit de Romantiek voorbijgekomen, maar ik hoop nog altijd dat iemand met iets nieuws komt, aangezien ik de laatste tijd heb gemerkt hoezeer ik op dit gebied nog verrast kan worden!
Groeten,
Z.