Celloconcerten, deel II

• joop bluemink

Hallo Z

Erg leuk hoor, die lijst. Ik weet er nog een:

Jules Massenet: Elegie voor Cello en orkest;

Als ik de lijst van componisten bestudeer, zie ik, behalve Schumann, vooral componisten van de 20ste eeuw. Daar is niets mis mee. Het zal jullie zeker bekend zijn dat ook Vivaldi, Friedrich Monn, L. Boccherini en Leonardo Leo, allemaal 17e en 18e eeuwse componisten, ook cello-concerten geschreven hebben.

Ik zag een tijdje geleden een masterclass met Rostropovich; wat een geweldige musicus! In de concertzaal zag ik hem als dirigent met het Washington National Orchestra. Borodin's Polovstian Dances werden met vuur en vlam gespeeld.

mvg

Joop

• Z

Joop, bedankt voor je toevoeging van Massenet, dat is een goeie, en perfect voor het lijstje!

Als je de lijst bestudeert, zie je vooral componisten van de 19de eeuw. i.i.g. niet personen geboren na 1880. Je opmerking dat barokke en klassieke concerten er niet bijstaan, klopt; ik heb in de inleiding ook specifiek gemeld dat het hier om celloconcerten uit de Romantiek ging.

Monn, Leo en Boccherini kwamen al eerder langs in het vorige topic, samen met Haydn, Danzi en Pleyel. Misschien moeten we hier Romberg nog aan toevoegen?

En ja, die Rostropovitsj, dat is idd een kanjer, zeker 1 van de beste cellisten van de afgelopen eeuw… Net als Du Pré en vooral ook Fournier!

• Z

Fred,

Deze dubbel-cd zag ik liggen bij de Fame, maar toen ik de opnamedatum en spelers zag had ik niet direct zoiets van: “yes”. Ook zit ik niet echt te wachten op zijn symfonie nr. 3, maar goed, ik zal toch eens even gaan luisteren een dezer dagen. Het concert, zag ik, duurt trouwens een volle 3 kwartier, waarmee het zelfs de proporties van Dvorak op.104 overschrijdt!

…nog even zijn hoornconcert opgezet; dit is zo ontzettend mooi, dat ik eigenlijk niet snap waarom ik niet direct naar de Fame ren om Glière's celloconcert te luisteren… oh ja, het is 0:00 uur geweest! :D

Met je laatste punt ben ik het zeker eens; daarom kopieer ik zelden tot nooit van anderen. Het liefst heb ik alles in tip-top condition (ben toch een echte verzamelverslaafde… ;) ), en bovendien zou je, zeker bij zulke obscure werken, de vaak reuze-interessante en gedetailleerde info uit de CPO-booklets niet willen missen.

Voor het lijstje heb ik overigens nog de volgende werken:

- Klughardt: Celloconcert in a, op.59. Een dringende toevoeging van deze vergeten laat-romanticus, verkrijgbaar op het label Sterling. Vorige week beluisterd - prachtig; ga hem zeker nog kopen! Had ik het geld voor al die aanschaffen maar… :(

- Zandonai: “Concerto Andaluso”. Hierover heb ik na een flinke tijd zoeken geen enkele info kunnen vinden! Deze laat-romantische opvolger van Puccini schreef ook instrumentale muziek, waaronder een prachtig strijkkwartet (2 weken geleden gevonden bij Concerto), een vioolconcert (net uitgekomen op CPO, vorige maand) en dus dit onbekende celloconcert. Kan iemand mij meer vertellen hierover???

- Korngold: Celloconcert in C, op.37. Schijnbaar voor het eerst gebruikt in de film “Deception” - niet lastig voor te stellen met Korngolds reputatie als filmmuziekschrijver. Hij is vrij laat geboren (1897, ofzo), en zijn stijl sloeg me eerst heel erg als onbegrijpelijk 20ste-eeuws, maar door alle bronnen word ik steeds weer gewezen op zijn romantische componeerstijl. En toen ik voor de 3e x zijn vioolsonate op.6 luisterde, begon ik het zowaar te geloven! Kent iemand zijn celloconcert, of - belangrijker - kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen of Korngold echt een romanticus is?

• Z

Zojuist een delen van Korngolds pianoquintet en vioolconcert geluisterd op www.naxos.com - ik ben er nu van overtuigd dat deze meneer een laat-romanticus pur sang is. :D

Grappig, wel, als je naar zijn geboortedatum kijkt! De laatste romantici van de oude stempel werden omstreeks 1880 geboren, waarna het ophield. En hier hebben we iemand van zo'n 20 (!) jaar later - die niet alleen een zgn. wonderkind genoemd mag worden, maar ook aanmerkelijk (!) jonger is dan Stravinski, Schönberg, Berg, Webern en alle andere vernieuwers die muziek doorstootten naar het nieuwe tijdperk - die gewoon lekker doorschrijft in de stijl van mensen op dat moment al fossiel werden verklaard.