Welke werken uit de voorbije eeuw hebben op jou grote indruk gemaakt.

• Z

“Iemand in dit forum heeft een afkeer van Strawinsky; dat is zijn goed recht.”

Hey! Ik zou graag met die weldenkende zielsverwant in contact willen komen! :D:D:D

Respighi is een componist van de 19de eeuw, zowel qua geboortejaar als qua stijl. De 20ste eeuw heeft hij “toevallig” in geleefd, maar modernisme was hem vrij vreemd, en het liefst greep hij idd terug op barokke of zelfs nog oudere muzikale ideëen. Niet alleen in zijn bekende “Arie e danze antiche” en “Trittico Botticelliano”, maar ook in zijn - mijns inziens veel interessantere - 2de pianoconcert, wat niet in een “moderne” sleutel maar in de myxolidische modus staat, en in zijn prachtige vioolconcert (“Concerto gregoriano”) - een van de mooiste werken voor die bezetting aller tijden, als u mijn bescheiden mening vraagt… ;)

• joop bluemink

Hallo Z,

Bedankt voor de aanvullende info. Ook interessant te weten (maar denk dat het jou bekend is): zijn echtgenote werd over de 100 jaar. Zij arrangeerde zijn muziek voor ballet. Ik had een krantenbladzij met info over haar maar kan het momenteel niet vinden.

mvg

Joop

• Z

Hoi Joop,

Dit wist ik niet! Het lijkt me echter dat zij daar niet slecht in geweest zal zijn, aangezien zij eerst zijn leerlinge op het conservatorium was en vervolgens de rest van zijn leven met hem heeft doorgebracht. Maar ze is dus vrij recent doodgegaan?

Groet,

Z.

• Wolferl

Symphonie Nr. 1 E-Dur

Van Hans Rott (of Roth)

Die hebben wel veel indruk gemaakt op mij, zo'n vrij onbekende componist die zoveel indruk achter laat met zijn Symphonie, dankzij dit werk ben ik mneer gaan kijken naar onbekendere componisten en het gaat me niet minder af.

Wolferl

• Jesse

Wolferl ken je toevalig ook de 1e sinfonie van Karol Rathaus (1895 - 1954) ? Dat is ik ook zo'n bijzonder opnieuw ondekt werk. Wat een drive zit er in die muziek.

Na dat hij het werk had gecomponeerd durfde geen enkele orkest de premiere aan. Volgens menig één was het werk te moelijk om te spelen. Pas na ik geloof vijf jaar werd het voor het eerst uitgevoerd, echter daar na is het van het repetoir verdwenen, onbegrijpelijk.

Overigens is dit wel een redelijk modern werk met af en toe zeer complexe strukturen.

Een componist met een zeer eigen gezicht. Op Decca (Entarte Musik serie) is een prachtige (en ik dacht enige) opname te verkrijgen. Op CPO zijn overigens enkele andere van zijn iets meer toegankelijke sinfonieen te verkrijgen .

Joop de sinfonieen van Benjamin Frankel zijn ook zeer bijzonder, vooral het eerste deel van ik geloof de vierde. Daarnaast heeft hij natuurlijk een fantastisch vioolconcert geschreven dat tot de beste concerten in het repetoir hoort van de vorige eeuw.

• Hen

Matthaus passion van J.s.Bach

• Bronsky

Zesde symphonie van Tchaikovsky

• joop bluemink

Hallo Jesse

Bedankt voor de info over Frankl. Zijn deze werken ook op CPO verkrijgbaar? Moet weer nodig op CD-jacht.

gr

Joop

• Eidur

Beste Hen, (en ook Bronsky),

Niet om lullig te doen, maar de heren Bach en Tchaikowsky waren van de 18de resp. 19de eeuw. Maar de Mattheus en de 6de zijn ondanks dat, grootse werken, die inderdaad indruk op een mens kunnen maken (zo zelfs, dat je de tijd vergeet…).

Heeft iemand trouwens - om toch maar in de voorije eeuw te blijven - wel eens (muziek) gehoord van Giacinto Scelsi? Wanneer je mij zou vragen werken uit de voorbije eeuw te noemen die grote indruk op mij gemaakt hebben, dan zij het zijn vijf strijkkwartetten. Wat een poëzie, wat een beheersing van klankmateriaal, wat een kennis van strijkinstrumenten! Ik durf deze strijkkwartetten op één lijn te stellen met de zes strijkkwartetten van Bela Bártòk; muziek overigens, die op mij misschien wel de grootste indruk heeft gemaakt (of was het toch de Psalmensymfonie van Stravinsky of `Jetzt immer Schnee` van Gubaidoelina?).

Eidur

• Jesse Nederlof

Joop die cd's zijn inderdaad op cpo te verkrijgen. Ze zijn zelfs in een box verkrijgbaar. 4 cd's met alle symphonieen en enkele overtures voor rond de 30 euro.

De uitvoeringen zijn over het algemeen goed te noemen. Alleen de cd met de 2 & 3 symphony wordt wat minder beoordeeld, wat overigens niet betekent dat hij slecht is.