Taneyev

• Fred

Waarom heeft niemand mij ooit gewezen op de componist Sergei Taneyev, en mij gezegd dat ik onmiddellijk zijn Vierde symfonie en de ouverture ‘ Oresteia ’ moest aanschaffen? Nu heb ik jarenlang rondgelopen zonder van het bestaan van deze fantastische werken ook maar een vermoeden te hebben…..

Wat een geweldige, direkt aansprekende (bij mij althans), romantische muziek, van een componist die het ‘ambacht’ tot in de puntjes beheerst. Het was duidelijk geen nieuwlichter, en behoorde ook duidelijk niet tot de Russische nationale school; hij volgde eerder de weg van Tsjaikovski, maar is daar allesbehalve een slap aftreksel van. De Oresteia-ouverture vind ik een waar meesterwerk, en evenzo de vierde symfonie, dat langzame deel….wat een melodische vondsten, wat een schitterende harmonische wendigen…

Zijn er hier mensen die ander werk van Taneyev kennen, en zoja, is dat ook van zo'n niveau? Heb gezien dat er inmiddels het een en ander is opgenomen, en ben met name benieuwd naar de Tweede symfonie, kamermuziek (trio's, kwartetten en kwintetten) en een cantate ‘ At the Reading of a Psalm’

• Z

Naar ik gelezen heb is Tanejev, i.t.t. zijn tijdgenoten, iemand die extreem geïnteresseerd was in muziek van de oude meesters uit de Barok, en in zijn leven waarschijnlijk de meest deskundige contrapuntist. Ook was hij degene die Tsjaikovski's pianoconcerten stuk voor stuk speelde op hun premières, waarna hij ook nog eens zijn 3de pianoconcert van Tsjaikovski - die trouwens ook zijn leraar was - heeft voltooid.

Vorige week aangeschaft en onmiddelijk 1 van mijn favoriete werken voor viool & orkest geworden: de concertsuite op.28. Dit romantische vioolconcert van bijna 3 kwartier is ongelofelijk knap wat betreft zowel vorm als inhoud, met een immens mooi thema met variaties als 4de deel. Dit werk staat op met 2 ouverturen (waaronder Oresteia) op een cd van Ondine, tijdelijk extra goedkoop omdat dat label zijn 20-jarige bestaan viert.

Afgelopen maand is - vreemd genoeg op DGG - een cd uitgebracht met zijn ongetwijfeld meesterlijke pianotrio & pianoquintet, gespeeld door o.a. Pletnev; volgens mij hebben we het helemaal aan deze Russische pianogigant te danken dat zoiets obscuurs überhaupt op dit label verschijnt. Voor meer informatie hierover, en over wat Tanejev voor componist was, lees:

http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=pletnev-taneyev

(even op “insights” klikken)

Ook interessant is het Tanejev-verhaal door Reilly, met een aantal interessante aanraders; helaas enigszins verouderd, dus niet helemaal nuttig. Toch kan ik je aanraden zijn artikel ook door te nemen:

http://www.crisismagazine.com/april2003/music.htm

Op mijn lijstje staan i.i.g. nog zijn strijktrio's (op MD+G) en de eerstvolgende (première-?) opname van zijn pianoconcert. En ik zal direct eens goed gaan luisteren naar zijn Oresteia-ouverture, Fred! :)

Groet,

Z.

• Z

Hoewel Tanejev idd een paragraaf of 2 voorkomt in de link van Reilly die ik gaf, doelde ik eigenlijk op het volgende artikel (van dezelfde hand):

http://www.crisismagazine.com/september2002/music.htm

excuses

• Fred

Dank voor de tips, leuk om te vernemen dat er meer mensen op 't spoor van deze Russische geheelonthouder (een contradictio in terminis, of is dat een vooroordeel :)) zijn gekomen.

Ik heb zojuist besteld:

-de opname van het pianokwintet + pianotrio door Pletnev en zijn clubje mede-sterren (wat lijkt die Lynn Harrel ‘opeens ’ op leeftijd (om het maar netjes te zeggen) te zijn gekomen, komt waarschijnlijk omdat ik 'm jarenlang niet gezien heb op foto/film of hoe dan ook, maar ook door dat baardje..) Wat ik uit de luisterfragmenten kan opmaken, gaat het hier ook weer om fascinerende muziek;

-de Ondine-cd met de suite voor viool en orkest die jij noemt;

-de tweede symfonie in bes (waar dan ook weer de vierde opstaat,heb ik die dubbel, altijd interessant om te vergelijken) Het begin van de tweede klinkt in elk geval schitterend.

Verder kan ik niet ontdekken of er van de strijkkwartetten opnamen zijn te krijgen/bestellen. Het “Krasni-kwartet” schijnt met een reeks opnamen bezig te zijn, maar ik kan daar geen verdere gegevens over vinden. Jij misschien?

(Er bestaat/bestond ook een “Taneyev-kwartet” , maar dat heeft zich dan weer toegelegd op Miaskovsky en Beethoven….)

Hoe is de Oresteia bevallen? Niet te veel ‘lawaai à la Liszt’ in het eerste gedeelte voor jouw oren :) ? Het slotgedeelte zal in dat geval de pijn wel verzachten.

En nu maar wachten op een flink pakket cd's (want ook Wolf-Ferrari (Cello + vioolconcert) en Martucci (cellosonate) moeten nog komen…

groet, Fred

• Bronsky

Hoi Fred ,

Er is nog een Taneyev Alexander Sergeievich 1850-1918 en heeft ook n vierde

symfonie, ik vind het prachtig werk misschien kun u het ook beluisteren en ook nog tweede symfonie van deze Taneyev op het label MarcoPolo, maar ik weet wat u bedoeld heel mooie werk vooral de tweede deel prachtig;

• Fred

Alexander blijkt een oom van Sergei te zijn, en heeft, naast een carrière als ambtenaar, gestudeerd bij Rimsky-Korsakov, met als resultaat o.a. drie symfonieën en kamermuziek. Als het van hetzelfde niveau is als dat van zijn neef wil ik er graag kennis mee maken. Denk alleen niet dat er opnames van bestaan.

Iedereen die dit leest: KOPEN die vierde van Sergei! Je zult er absoluut geen spijt van krijgen…

• Fred

Ah Bronsky, ik heb net ontdekt welke cd je bedoelt van Alexander Taneyev, met zijn tweede symfonie (net als de tweede van Sergei in bes-klein) en tweede suite voor orkest. Ik was deze cd al eerder tegengekomen op het net, maar had toen helemaal niet in de gaten dat het hier om een andere Taneyev ging…… verwarrend hoor, die familie-zaken. Ze lijken ook nog eens behoorlijk op elkaar, als ik de afbeelding op de cd bekijk.

Bedankt voor de tip.

gr. Fred

• Z

Ik ren al… :)

• Z

…ik was allang verbaasd erachter te komen dat meneer Harrel nog leeft… Vroeger dacht ik overigens dat Lynn een vrouw was… :D

Mijn Oresteia-oordeel schort ik nog even op! :)

Ik zal je maar met rust laten, nu, want je hebt een hoop luisterwerk te verrichten… :P

• Z

Gevonden op de “unknown composers” website:

Sergei Taneyev (Russian, 1856 - 1915)

There ain't no justice. Here's someone who wrote the second-best Russian symphonies of the 19th century (after Tchaikovsky). Yes, better than Glazunov; yes, better than Borodin (much as I like them both). This guy should be played by every big orchestra several times each year. Instead, only half of his symphonies are recorded. Sergei could write big melodies, and did rhythmic things with them that make them roar in your ears. When around 1988 I first heard his 4th symphony, on a great Arabesque cassette with Yuri Ahronovich, I posted about it on rec.music.classical (yes, I'm a net.old-timer) and was told to seek out his 2nd symphony as well. It was every bit as amazing and memorable. So in a way I'm repaying a debt by encouraging more people to seek out his music and clamor for the recording of more of it…. Check out: Symphonies #2 & 4 Avoid: Music by Alexander Taneyev, Sergei's relative. It's nowhere near as good.