Hoofd van Mozart gestolen in Salzburg

• Peter

Wolfgang Amadeus Mozart.Onbekenden hebben het hoofd van een wassen beeld van de beroemde componist Mozart gestolen uit het wassenbeeldenmuseum in het Oostenrijkse Salzburg. Volgens de politie gebeurde de diefstal wellicht tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag. Het hoofd heeft een geschatte waarde van ongeveer 15.000 euro.

Momenteel ontbreekt van de daders elk spoor. Het museum werd vorig jaar in oktober geopend en stelt in totaal 77 wassen beelden van beroemde personen tentoon. (belga)

Bron: Het Laatste Nieuws

http://www.hln.be/hln/cch/det/art_116749.html

• Z

Opknopen dit tuig, bitte sehr!

• Wolferl

Ze hebben er geen hol aan.

• Eidur

Beste Wolfelr,

Geen hol, maar waarschijnlijk wel lol.

Maar maak je niet druk; het had veel erger kunnen zijn, althans, wanneer we de historie even nagaan: elf jaar na de dood van Joseph Haydn werd zijn hoofd (en ik bedoel dan echt: zijn hoofd) geroofd! Zijn voormalig werkgever vorst Esterházy, wilde het lijk van zijn toenmalige kamermusicus laten opgraven om het te laten herbegraven in een crypte van een kerk in Eisenstadt. Een obscure club van schedelverzamelaars was hem waarschijnlijk allang voor geweest en hadden het hoofd van der Joseph afgesneden van diens romp.

De onlangs overleden schrijver Theun de Vries heeft over dit historische voorval een fantastisch spannend boek geschreven: een soort musicologische crimi: “het hoofd van Haydn”. Wolferl, dit is verplichte kost voor jou!

Over de roof van Mozart's wassen beelden hoofd zou ik dus willen zeggen: een wassen neus. En, Z, vooral geen halszaak van maken. Hoewel ik mij wel een nuttiger tijdsverdrijf en hobby kan voorstellen.

• Eidur

Aanvulling:

Wolfelr moet natuurlijk Wolferl zijn (het is net alsof ik dyslectisch ben), en ik had vergeten om behoorlijk af te sluiten. (zo'n vakantie gaat je niet in de kouwe kleren kleren zitten…).

Bij deze:

groet,

Eidur

• Z

Vakantie? Gezellig! Waar ben je heengegaan, Rudie? Of moet ik hier een nieuw topic voor openenen? :D

• Eidur

Beste Z (orro?),

Ik ben niet heengegaan, ik ben er nog.

Verder geef ik toe, dat het wel eens lastig is om hoofd- en bijzaken te (onder)scheiden.

Eidur

• Wolferl

Ach ja ik zal kijken waar dat boek te krijgen is, maar ik ga niet wakker liggen van een nep hoofd van mozart die gestolen is. Geeft maar weer aan dat de beveiliging opgeschroefd kan worden van dat museum.

• joop bluemink

Aanvulling:

De wassen buurman van Mozart, de beroemde dirigent Herbert von Karajan bleef ongedeerd.

Misschien stond hij met zijn dirigeerstok te wijzen en heeft dat de dieven afgeschrikt.

mvg

Joop

• Andere Peter

Gelijk kaarsjes van maken en opbranden die handel!!!