Lutoslawski

• Jesse

Zijn er op dit forum meer liefhebbers van de muziek van Witold Lutoslawski? en wat is het dat jullie zo boeit aan deze componist.

Voor mij persoonlijk is hij misschien wel de grootste componist van deze eeuw, los van de enorme bergen prijzen die hij heeft mogen ontvangen, al is dat wel een zeer indrukwekkende lijst.

Lutoslawski's work received wide recognition, including the award of the Polish Composer's Union (1959, 1973); First Prize of the Minister of Culture and Art (1962); the First State Prize (1955, 1964, 1978); first prize at the UNESCO International Rostrum of Composers in Paris (1959, 1962, 1964, 1968); the Sergej Kussewitzky prize (1964, 1976, 1986); the Gottfried von Herder prize (1967); the L. Sonning prize (1967); the Maurice Ravel prize (1971); the Jean Sibelius prize (1973); the E. von Siemens prize (1983); the Charles Grawemeyer prize (1985); the Queen Sofia of Spain prize (1985). In 1983, he was honoured with the Artistic Prize of the Committee of Independent Culture of Solidarity Trade Union. In 1985, he was awarded a gold medal by the Royal Philharmonic Society in London, and in 1992 received a gold medal and the title of musician of the year 1991 from the Incorporated Society of Musicians in Great Britain and the medal of Stockholm's Concert Hall Foundation, and in 1993, the “Polar Music Prize” and “Kyoto Prize” in the field of art. In 1994, Lutoslawski was awarded the highest state prize in Poland - the Order of the White Eagle. He has also been awarded honorary membership in numerous musical associations, academies of art and science, including the International Society for Contemporary Music, the Royal Swedish Academy of Music (Kungliga Svenska Musikaliska Akademien), Free Academy of the Arts (Freie Akademie der Künste) in Hamburg, German Academy of the Arts (Deutsche Akademie der Künste) in Berlin, Academy of Fine Arts (Akademie der Schönen Künste) in Munich, American Academy of Arts and Letters in New York, Royal Academy of Music in London and the Union of Polish Composers. Many universities have granted Lutoslawski honorary doctorates, including the universities of Warsaw, Torun, Chicago, Lancaster, Glasgow, Cambridge, Durham, the Jagiellonian University in Krakow and McGill University in Montreal. Since 1990, the National Philharmonic in Warsaw has been organising the Lutoslawski International Competition for Composers.

Groeten,

Jesse

• joop bluemink

Geachte Lutoslawski fan,

Ik ken alleen zijn concert voor orkest van een K7 die ik heb. Het begin thema is me wel bijgebleven. Zijn variaties op een Thema van Paganini heb ik ook meermalen gehoord. Verder kan ik geen oordeel geven. De lijst van prijzen is indrukwekkend, en waardering zal zeker wereldwijd zijn geweest, maar of dit de enige graadmeter moet zijn geloof ik niet. Kijk maar naar componisten van eeuwen geleden. In hun leven kregen zij weinig of geen prijzen. Toch worden hun werken nog steeds met regelmaat gespeeld.

'Mozart is too easy for children and too difficult for artists (A. Schnabel)

mvg

Joop

• Jesse

Beste Joop,

Ik vind de muziek van Lutoslawski ook niet alleen mooi om dat hij zoveel prijzen heeft gewonnen. Toen ik de eerste cd's van zijn muziek kocht wist ik niet eens wat zij positie was binnen de 20 eeuwse muziek.

Op een of andere manier spreekt de muziek van deze componist mij gewoon enorm aan, ik weet ook niet precies wat het is.

Met vriendelijke groeten,

Jesse

• Eidur

Beste Jesse,

Lutoslawski is voor mij niet de grootste componist van de afgelopen eeuw, maar behoort zeer zeker wel tot het rijtje van, zeg maar, de top-tien. Zo schat ik Strawinsky, Bartok en Debussy hoger in, maar tot dat illustere gezelschap behoort hij wel degelijk.

Het blijft overigens altijd tobben met het uitroepen van de `beste componist van…`, omdat bij de beoordeling veelal de persoonlijke smaak in de weg zit (en dat is weer onvermijdelijk); de lange adem van de geschiedenis blijkt een veel betrouwbaarder, want objectiever oordeel te kunnen geven vanwege het ruime overzicht.

Wat er over Lutoslawski in de komende muziekgeschiedenisboeken zal komen te staan (ettelijke hoofstukken met bijlagen, of slechts een voetnoot…?) blijft uiteraard gissen, maar mijn persoonlijk oordeel over deze componist wil ik wel proberen te onderbouwen (gedrenkt in de onvermijdelijke persoonlijke smaak dus).

Lutoslawski is geen geniale vernieuwer geweest zoals Strawinsky, Bartok, Debussy, Schönberg, Ligeti en noem er nog maar een paar, die door hun anti- en/of a-romantisch klankidioom definitief de deuren van de 19de eeuw dicht hebben gegooid en daarmee verschillende wegen naar de 20ste eeuw hebben ontsloten.

Maar Lutoslawski heeft gedurende die 20ste eeuw het romantisch idioom zó naar zijn hand weten te zetten, dat zijn muziek als het ware dat idioom ontstijgt en daardoor de romantiek een nog niet eerder gehoord `gezicht` heeft gegeven.

Een componist als Shostakowich - bij het `grote publiek` waarschijnlijk veel bekender dan Lutoslawski - heeft zich ook gelaafd aan die romantische bron, maar is daarin kopje-onder gegaan en heeft niets wezenlijks aan die stijl toegevoegd. Lutoslawski wel; bij hem klinkt het - hoewel soms met oorverdovend geweld - objectief, beschouwend.

(even een radicale voorspelling wagen: in de toekomstige muziekgeschiedenisboeken krijgt Shostakowich een voetnoot en Lutoslawski een uitgebreid hoofdstuk, met als commentaar dat Shostakowich in zijn tijd echter veel bekender was dan Lutoslawski. Hoe grillig de muziekgeschiedenis toch zijn kan…).

Mijn favoriete werken van Lutoslawski zijn toch wel zijn orkestliederen (wat kan die man orkestreren!), zijn 3de symfonie (een dik half uur op het puntje van je stoel) en het mooie strijkkwartet uit 1964.

Tot slot: als Witold-fan weet je waarschijnlijk allang dat Naxos een tijdje geleden zijn orkestwerken op c.d. heeft gezet, met het Pools Nationaal Radio Symfonie Orkest o.l.v. Antoni Wit. Een orkest dat zonder blikken of blozen in de schaduw van het Concertgebouworkest kan staan. Prachtig uitgevoerd.

groet,

Eidur

• Jesse

Eidur bedankt voor je leuke reactie. De beste componist is inderdaad heel subjectief, iedereen zal daar inderdaad weer anders op antwoorden, dat ben ik volledig met je eens.

Lutoslawski is inderdaad geen groot vernieuwer al is zijn stijl volgens mij wel uniek/apart. Zijn muziek herken ik uit duizenden. Ik hoef maar een klein stukje te horen en ik weet dat hij het is. Zoiets heb ik b.v. ook met een componist als Nielsen. Dus hij voegt wel wat toe, hoeveel weet ik zelf ook niet. Schnittke is nog zo’n voorbeeld, ook die zijn muziek herken je gelijk. Ik denk dat herkenbaarheid ook erg belangrijk is en mee gaat wegen of een componist ‘bekend’ blijft.

Ik ben alleen bang dat de muziek van componisten als Stravinsky of Schonberg in de verre toekomst nog weinig gedraaid zal worden. Voor veel mensen blijft deze muziek toch te koel ook is deze herkenbaar. Dus er zullen meer factoren zijn die een rol gaan spelen.

Terugkomend op Lutoslawski, zijn orkest liederen en de derde symfonie zijn inderdaad ‘prachtig’,maar ook de vroege 1e symfonie is enorm de moeite waard, of zij celloconcert, Partitia, enz. Ik zou nog even kunnen doorgaan.

Groeten,

Jesse

• Kees Weggelaar

Witold Lutoslawsky behooert voor mij in ieder geval tot de grootsten onder de Poolse componisten;in het rijtje van de “top tien”mag hij ook, maar aan verdere speculaties waag ik me niet, want–terecht zoals iemand anders al zei—wie is “de grootste”???Moeilijk te bepalen. Ook ik heb diverse NAXIS-Cd's in huis, en die vertellen me meer dan genoeg, hoe inmens talentvol deze “grand Seigneur”uit polen is. Op-en-top adellijke joog-verfijnde muziek;betoverend en glanzend ook in zijn instrumentatie, structuur en stylistische veelzijdigheid. En dat alles in een ongeforceerde en natuurlijke ontwikkeling: van een Bartok-achtig vertrekpunt (en hoe!!) naar de meer experimentele stijlen, maar altijd beheerst, om van daaruit weer naar een bezonken, soms tonaa; aandoende stijl zich verder te ontwikkelen, zonder het piblieksgerichte bla-bla van somas andere componisten.Penderecky is beslist (helaas, dat ik dat zeggen moet) de mindere, hoewel ook hij, zeker in de avant-gardetijd zeer interessante dingen heeft gecomponeerd. Kom niet aan Litoslawsky, wat mij beteft: een genie!Jesse schreef:

>

> Eidur bedankt voor je leuke reactie. De beste componist is

> inderdaad heel subjectief, iedereen zal daar inderdaad weer

> anders op antwoorden, dat ben ik volledig met je eens.

> Lutoslawski is inderdaad geen groot vernieuwer al is zijn

> stijl volgens mij wel uniek/apart. Zijn muziek herken ik uit

> duizenden. Ik hoef maar een klein stukje te horen en ik weet

> dat hij het is. Zoiets heb ik b.v. ook met een componist als

> Nielsen. Dus hij voegt wel wat toe, hoeveel weet ik zelf ook

> niet. Schnittke is nog zo’n voorbeeld, ook die zijn muziek

> herken je gelijk. Ik denk dat herkenbaarheid ook erg

> belangrijk is en mee gaat wegen of een componist ‘bekend’

> blijft.

>

> Ik ben alleen bang dat de muziek van componisten als

> Stravinsky of Schonberg in de verre toekomst nog weinig

> gedraaid zal worden. Voor veel mensen blijft deze muziek toch

> te koel ook is deze herkenbaar. Dus er zullen meer factoren

> zijn die een rol gaan spelen.

>

> Terugkomend op Lutoslawski, zijn orkest liederen en de derde

> symfonie zijn inderdaad ‘prachtig’,maar ook de vroege 1e

> symfonie is enorm de moeite waard, of zij celloconcert,

> Partitia, enz. Ik zou nog even kunnen doorgaan.

>

> Groeten,

>

> Jesse