uitleg 6e van Beethoven

• BastiaanJan

Dit vond ik nog in een discussie, een jaar geleden.

Het is de verbeelding van de indrukken van Van Beethoven in Heiligenstadt

Het aankomen van de boeren in rustige tred

De natuur zucht onder de warmte en het onheilspellende

De boeren zijn klaar met hun manipuleren van de natuur

Een persoon met een tragische uitdrukking op zijn gezicht

Hij zit aan een beekje onder een boom en staart naar het vreedzame tafereel

Zolang zijn gehoor dit toelaat, luisterd hij naar het gezang van de vogels

Een gezang dat zijn laatste strofen aan het blazen is

De eenzame man ziet dat de boeren feest vieren in een uitbundigheid die blijdschap uitstraalt na een geslaagde dag

De man voelt wat de boeren nog niet voelen

En dat is het dreigende noodweer

De man onder de boom kijkt naar de lucht en schrikt

Inmiddels hebben de boeren door wat er gaande is

Ineens…..

Het noodweer barst in alle hevigheid los boven het habsburgse landschap

De boom waaronder de eenzame toondichter zit, schud wild heen en weer

Hevige lichtflitsen en knallende donder doen de eenzame man beven

De boeren zijn niet meer te zien

Een flits, de donder rolt angstaanjagend over het veld

De storm is nu in zijn volle hevigheid losgebroken als een leeuw in de arena.

Gierend fluit de storm door de bomen, angst en beven

Maar, als de nood op het allerhoogst is, is de redding nabij

De donder vecht om bestaansrecht maar verliest

Ach, wie kan het van de zon winnen die doorbreekt?

De eenzame man geeft een zucht van verliching en komt doorweekt van zijn plaats

Hij rekt zijn schouders en kijkt dankbaar naar een paar herders die vanuit hun schuilplaats tevoorschijn zijn gekomen

Zolang zijn gehoor dit toelaat, zuigt hij de tonen op van de wijsjes die de herders zingen als dankbaar gevoel na de storm

De eenzame man die achter deze beschrijving schuilt is

Ludwig van Beethoven geen componist maar een toondichter

• Henriette

Bedankt voor doorzending van dit toondicht. Omdat ik struikel over de grammaticale fouten zal ik het eerst moeten bewerken, voordat het in mij goed tot z'n recht kan komen. Maar het is wel een mooi beeld.

Met vriendelijke groet, Henriette

• BastiaanJan van Vliet

Kunt u het bewerkte exemplaar ook op dit prikbord zetten? Bedoelt u de d-t verwarringen? Ik heb dyslectische neigingen dus zie ze niet, excuses

Vr gr, Bas

• Henriette

Op verzoek van BastiaanJan:

'Het aankomen van de boeren in rustige tred. De natuur zucht onder de warmte en de dreigende sfeer van onheil.

De boeren zijn klaar. Een persoon met een tragische uitdrukking op zijn gezicht zit aan een beekje onder een boom en staart naar het vreedzame tafereel. Zolang zijn gehoor het toelaat, luistert hij naar het gezang van de vogels. Een gezang dat zijn laatste strofen aan het blazen is. De eenzame man ziet dat de boeren feest vieren in een uitbundigheid die blijdschap uitstraalt na een geslaagde dag. De man voelt wat de boeren nog niet voelen: het dreigende noodweer. Hij kijkt naar de lucht en schrikt.

Inmiddels hebben de boeren door wat er gaande is.

Ineens…..

Het noodweer barst in alle hevigheid los boven het Habsburgse landschap. De boom waaronder de eenzame toondichter zit, schudt wild heen en weer.

Hevige lichtflitsen en knallende donder doen de eenzame man beven. De boeren zijn niet meer te zien.

Een flits, de donder rolt angstaanjagend over het veld.

De storm is nu in zijn volle hevigheid losgebroken als een leeuw in de arena.Gierend fluit de storm door de bomen, angst en beven, maar, als de nood op het allerhoogst is, is de redding nabij. De donder vecht om bestaansrecht maar verliest.

Ach, wie kan het van de zon winnen die doorbreekt?

De eenzame man komt met een zucht van verlichting doorweekt van zijn plaats. Hij rekt zijn schouders en kijkt dankbaar naar een paar herders die vanuit hun schuilplaats tevoorschijn zijn gekomen.

Zolang zijn gehoor dit toelaat, zuigt hij de tonen op van de wijsjes die de herders zingen als uiting van dankbaarheid na de storm.

De eenzame man die achter deze beschrijving schuilt is

Ludwig van Beethoven, geen componist maar een toondichter.'

• BastiaanJan van Vliet

Hartelijk dank!!

Ik begrijp nu uw strekking van grammatica. Toen ik dit verzon had ik de beelden en muziek in mijn hoofd die de pastorale oproept. De vertaling naar goede grammatica vergeet ik op zo een moment. Deze beschrijving had ik in 1 minuut klaar, vandaar. Bijvoorbeeld “het manipuleren van de natuur” is een omleiding voor bewerken en bebouwen van landbouwgrond. Dat ik de zin “ de natuur zucht onder het onheilspellende” niet afmaak, komt vanwege mijn beelden.

Maar in ieder geval hartelijk dank voor uw revisie.

Vr gr, BastiaanJan

• guido gilbert de winne

inderdaad heel ontroerende muziek, evenals de Negende van Beethoven.