Nu we toch bezig zijn heb ik nog een componist waar ik de mening wel eens over wil weten op dit forum, namelijk Giya Kancheli.

Internationaal lopen de meningen over deze componist zo zeer uit een dat ik wel eens wil weten wat jullie er van vinden.

Als ik de reviews en recenties lees vindt de een zijn muziek vreselijke kitsch en de ander vindt het prachtig.

Ik weet nog niet precies waar ik sta. Ik heb nu een aantal werken van hem op cd?s en ik moet zeggen als ik mijn ogen sluit bij deze muziek (vooral de meer spiritueel getinte muziek van na 1990) kom ik in een volledig andere wereld en ben ik al ?agressie? die zich op dat moment in mij bevindt kwijt. Dus het is in ieder geval ergens goed voor.

Dus ik zou kunnen stellen dat ik zijn muziek wel waardeer en ik moet ook zeggen zijn composities bevatten soms prachtige momenten, zoals bijvoorbeeld het laatste gedeelte van ?.à la Duduki, wauw, wat een weemoed.

Aan de andere kant houd ik niet zo van muziek die zich herhaalt zoals net als bijvoorbeeld bij Arvo Part. Ik vind de muziek van de laatst genoemde vaak vreselijk. Gek toch. Ik denk dat het o.a. komt door de structuur van de muziek, die vind ik bij Kancheli zoveel beter. Daarnaast zijn de herhalingen vaak minder lang als bij Part. Ik vind Part vaak goedkoop klinken en dat heb ik bij Kancheli niet echt op bepaalde fragmenten na. Het blijft denk ik toch gissen waarom ik het een wel waardeer en het andere niet. Ik ben er dus nog niet uit

Misschien dat anderen er wel een duidelijke mening over hebben. Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Jesse