Classic Fm: beste componist allertijden

• Wolferl

Tja, ik ben er ooit mee bezig geweest op dit prikbord, maar nu lijkt Classic fm mijn idee gejat te hebben.

Nee, grapje.

Wel hebben ze ook een allerbeste gekozen, volgens hun is Mozart de nummer één, J S Bach nummer twee, Beethoven nummer drie, Tsjaikovski nummer 4 en Mahler nummer 5.

Voor verdere info kijk op www.classicfm.nl

Ja en dan de meningen, wie is het roerend eens met de top 5 van de Classicfm luisteraars, en wie niet. Geef ook je mening hierover.

Grtjs

Melvin

• B@rt

Bestaat Classic FM dan nog? Ik dacht dat zij opgeheven waren???

• Joop Bluemink

Ja, ik kan de vraag nog wel herinneren. Ik noemde E.G. Moeran, Jean Sibelius en Leonard Bernstein, met de aantekening dat deze van dag tot dag verandert!!

Mijn CD-verzameling bevat meer dan 600 componisten, dus genoeg keuze om per dag drie favorieten te noemen. En ook voor muziek geldt (om maar even een variant op ‘smaak’ te gebruiken: verandering van klank doet genieten.

mvg

Joop

• Wolferl

Nee, Radio 4 is uit de ether gehaald, classic fm is nog alleen te beluisteren op internet.

• BastiaanJan

Toch ook op de kabel?

Ik dacht dat radio 4 nog in de ether was…

• Fred

Zo'n top-5 wordt bij Classic FM natuurlijk een top-5 van ‘meest populaire componisten’.

Wanneer het om de allergrootste componisten gaat, vormen Bach, Mozart en Beethoven de top drie (en wat mij betreft in deze volgorde), maar komen Tsjaikovski (hoezeer ik hem ook een warm hart toedraag) en Mahler daar niet in voor. Daarvoor in de plaats; Schubert en Brahms.

• Z

Helemaal mee eens. Mahler in de top 5? Dat lijkt me wel heel absurd! Dan nog eerder Wagner!

• rene pootjes

Hallo, ik denk dat Bach op nr. 1 komt te staan. Waarom? Bach benaderde de muziek op een andere manier dan Mozart bijv. Missa Solemnis van Beethoven vind ik prachtig, maar er zitten ook zwakke (te operaachtige momenten) in.

Bach wilde het totale uit de tonaliteit halen, wat hem is gelukt, kijk naar Musikalischer Opfer, of Kunst der Fuge of Goldberg variaties.

Geen een componist heeft dit zo uitgebuit dan Bach. Alleen al hierom (uiteindelijk gaat het om de compositie of je het nu mooi vindt of niet) zou Bach het moeten zijn.

Je kan het niet baseren op het feit of je het mooi vindt of niet, dat is persoonlijk.

Ik had laatst met mijn broer een discussie hierover (hij is fanatiek operafan).

Hij zegt, wat maakt het mij nu uit of het doorwrocht of contrapuntisch is, het gaat er mij om of het mij raakt. Dus naar mijn mening kun je dus qua smaak geen beste componist kiezen, dus alleen op basis hoe goed is je compositie. Bach dus duidelijk. Als ik persoonlijk naar opera luister (en geloof me ik heb er wat gehoord met alle solisten vanaf de jaren 40/50 tot heden, van wagner Verdi Puccini noem maar op. Ik vind sommige stukken toch wel oppervlakkig en overdreven en niet meer van deze tijd

en een werk als Musikalischer Opfer is tijdloos, omdat het zuiver om het notenspel gaat, m.a.w. de muziek op zich.

mvg,

Rene

• Wolferl

Dat is jou intepretatie en mening, ik word persoonlijk niet echt warm of koud van Bach, wel van Mozart. Ben ik dan eentonig? nee ik denk van niet, Mozart heeft naar mijn idee(tja mijn mening) veel helderer muziek geschreven. Maar goed ieder zijn mening ieder zijn smaak, ik vind Bach totaal niet slecht, hij zou bij mij op de 2de plaats komen. Ik kijk ook graag met mijn ogen dicht naar hoe ze tegen over elkaar zouden staan en een wedstrijdje improvisatie spelen. Het waren beide de grootste en beste improvisaters van de afgelopen eeuwen.

GRTZZ melvin

• rene pootjes

Ik ben het ook met je eens wat je laatste alinea betreft, maar je moet met mij eens zijn dat wanneer je ( als voorbeeeld) naar muziek luistert die je heel erg aanspreekt, maar waarvan de compositie van geen kant klopt, je toch moeilijk kunt beweren dat hij daarom beter zou zijn als componist dan Mozart Bach of Beethoven. M.a.w. je kan dat alleen beoordelen door naar de compositie te kijken

qua structuur, contrapuntisch etc. immers voor Bach zelf, hij stelde de compositie hoger dan de uitvoering. Ik zou niet weten waar je het anders mee zou moeten vergelijken.

mvg

Rene