Vaclav Jan tomasek

• Rob M.

Afgelopen zomer vond ik in een achteraf muziekwinkeltje in Praag een partituur van de Grande Sinfonia Opus 17 van Vaclav Jan Tomasek (1774 - 1850). Bij nadere bestudering van dit voor mij totaal onbekende werk en nog minder bekende componist, bleek ik hier te maken te hebben met het werk van een plaatselijke gigant die een zeer bescheiden orkestraal oeuvre bleek te hebben geschreven tussen 1805 en 1810. Helaas heeft hij zijn levensperiode tegen zich, omdat zijn orkestrale composities de sfeer ademen van een pure classisist, terwijl de muzikale ontwikkelingen in de Duitse landen, waar Tsjechië toendertijd toe behoorde, al een stuk verder waren. Deze symfonie ademt de sfeer van de laatste 6 symfoniën van J. Haydn en van de eerste en tweede symfonie van Beethoven terwijl laatsgenoemde, bij het onstaan van deze Grande Sinfonia, zijn Eroica allang geschreven had. Desondanks hebben we hier te maken met een meesterwerk dat absoluut alle aandacht verdient (weer) uitgevoerd te worden. De door mij gevonden partituur bevat echter zoveel fouten dat ik besloten heb die opnieuw uit te brengen. Ik meen dat vele (amateur) orkesten veel plezier aan dit werk zullen beleven. De muziek laat zich omschrijven als zeer krachtig, maar wel puur in de stijl van de klassieken. De bezetting is:1 fluit, 2 hobos, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken en strijkers. Toonsoort C groot. Ik nodig iedereen uit die geinteresseerd is in dit werk en/ of mij meer informatie kan geven over de componist contact met mij op te nemen middels bovenstaand emailadres. Ik ben benieuwd naar uw reacties!

• Joop Bluemink

De onderstaande link heeft enige informatie, inclusief een portret.

Op mamma.com gevonden.

mvg

Joop

http://www.classical-composers.org/cgi-bin/ccd.cgi?comp=tomasek