Mysterie!

• Wolferl

Ik heb net gelezen dat het laatste portret van Mozart:

Niet Mozart is, maar een koopman uit Munchen, Joseph anton Steiner, dat wordt beweerd door het stadarchivaris van Munchen. De man voegt er nog aan toe dat Mozart het in 1790(toen dit schilderij werd geschildert) veel ste druk had om te poseren voor een schilderij. Voorals nog blijft deze schilderij:

de meest lijkende. volgens de stadarchivaris van Munchen. En weer is er een illussie minder door dit verhaal.

Ik vond hem al, niet lijken.

Greetz Melvin

• Marcel

Eerst het dodenmasker die van een ander blijkt te zijn..

Nu is de persoon op het schilderij weer een ander..

Het zou me niks verbazen als de schedel die nu wordt onderzocht ook niet van hem blijkt te zijn.

?????????????????????

• BastiaanJan van Vliet

Ha Melvin, ik weet waar je dit hebt gelezen, haha. Maar toch vind ik deze bron daarover ook niet betrouwbaar! IK vind het wel degelijk Mozart, op het schilderij. Vergelijk maar eens met het schilderij van Barbera Krafft en van het anonieme italiaanse schiderij waar Mozart de pauselijke orde om heeft. Een paar onmiskenbare karakteristieken: dikke wallen onder de ogen, “vetranden” bij de mondhoek, wat starre ogen die je niet echt aankijken, en de vorm van de neus. Als je het haarimplantaat vergelijkt met het schilderij van Joseph Lange zie je dat dat bijna indentiek is, op die andere portretten staat Mozart met een pruik. Kijk ook naar de ogen die wat bol (uitpuilend) zijn, op alle afbeeldingen. Op alle portretten het bleke gelaat. DIe archivaris kan naar de maan vliegen, het is een snel ouder geworden, bezadigde Mozart maar ik weet zeker dat het hem is, Mensen laten we elkaar niet gek maken maar ook vertrouwen op onze waarneming, en die bedriegt soms minder vaak dan oude, niet exacte, historische feiten en rationele beschouwingen!

Gr Bas

• Rolf

Ook de opmerking “Ik vond hem al, niet lijken” (sic) is kostelijk. Zoiets kun je uiteraard alleen zeggen als je de heer Mozart zelf ooit in levenden lijve hebt ontmoet, of op zijn minst foto's/filmbeelden van hem hebt gezien.

• Marcel

Forensisch pathologen zijn nu bezig met een reconstructie van Mozart's gezicht.

Het resultaat zal waarschijnlijk niet eerder dan 2006 (Mozartjaar) worden getoond.

Hoop daarom dat de mysterieuze schedel van hem is, omdat je dan natuurlijk het dichtst bij het werkelijke gezicht van Mozart komt.

En dan zal blijken in hoeverre de gelijkenis zal zijn met de bekende schilderijen.

Groeten Marcel.

• Wolferl

Ja dat is jou slappe mening erover.

Ik vind het opmerkelijk dat een mens in 1 jaar zo kan veranderen. Gezien die onderste foto en de bovenste foto.

Als jij daarover een leuke mening heb hoor ik het graag, want die laatste foto is zijn meest lijkende(volgens Constanze) en laat die nou in 1790 geschilderd zijn, weliswaar niet afgemaakt maar toch. En laat die bovenste(die verleden jaar ontdekt is) een vermeende schilderij zijn uit 1791. Neen ik weet nu wel zeker dat dat hem niet zijn, een mens kan niet in maximaal 1 jaar zo immens veranderen.

grrtzz Melvin

• BastiaanJan van Vliet

Ha Melvin,

Ik denk dat je naar een aantal facetten moet kijken. Het Lange-portret is geschilderd toen Mozart achter het klavier zat. Die ander uit Munchen is een “passieve”shoot, echt poseren. En de gezichtspunten waaruit Mozart is geobseveerd is ook totaal anders. Bijvoorbeeld de neus. De neus uit Munchen is van de voorkant, de neus uit Wenen van de zijkant. Allerlei factoren maken het anders. Lange kon Mozart persoonlijk dus had een persoonlijke kijk op de componist. Dat portret in Munchen is veel meer officieel, objectiever. Tevens had elke kunstschilder een eigen kijk op zijn vak, en observeerde anders dan de ander.

Aangezien het bekend is dat Mozart een niet echt opvallend gezicht had, vergeleken met de ruwe, lelijke imponerende blik van Van Beethoven, is het niet verwonderlijk dat de schilder al snel meer een eigen interpretatie maakte. Een schilderportret is nu eenmaal niet zo objectief als een foto. Ken je het portret van Mozart met de orde van de paus uit 1771? Overeenkomsten te over met het Munchenportret. Tevens was Mozart in 1790 ziek, had een niet zo productief jaar en had vele ziektes gehad waaronder reuma, waardoor je al snel verouderingskenmerken krijgt.

Dit is mijn beschouwing hoor, wellicht de moeite waard dit eens nader te bestuderen

Greats, Bazzl

• BastiaanJan van Vliet

Ha Melvin, hoe krijg ik foto s op dit prikbord?

http://w3.rz-berlin.mpg.de/cmp/mozart_8.jpg

Bekijk anders deze link eens en vergelijk hem met de munchenportret

• Rolf

Waarom kom je nu meteen weer met het bijvoeglijk naamwoord ‘slappe’ op de proppen? Het is me vroeger al vaker opgevallen dat bepaalde normale omgangsvormen aan jou geheel voorbij zijn gegaan. Toen kwam je met een of ander excuus over problemen in de huiselijke kring, dus gaf ik je het voordeel van de twijfel en hoopte ik nog dat het misschien daaraan zou kunnen liggen. Het ging vervolgens een tijdje goed, maar nu blijkt eens te meer dat jij niet in staat bent om normaal op andere mensen te reageren.

Je bent altijd erg snel met het geven van negatieve waardeoordelen wanneer iemand het niet helemaal met je eens is. Erg jammer.

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat je niet kunt stellen dat een schilderij niet op een persoon lijkt als je die persoon nooit hebt gezien.

Nu zeg je echter dat de beide schilderijen niet op elkaar lijken. Dat ben ik in zeker mate met je eens, maar dat zei je in eerste instantie niet. In ieder geval niet duidelijk.

Weet je overigens ook in welke maanden de beide schilderijen gefabriceerd zijn?

Wees dan tenminste zo volledig de maanden er ook nog bij te vermelden, want je hebt het nu wel leuk over ‘maximaal 1 jaar’, maar van januari 1790 tot december 1791 is toch echt bijna 2 jaar……..

Ook is de post van BastiaanJan om 22:16 zeker het overwegen waard.

• Wolferl

Plaatjes erop zetten doeje als volgt:

mvg Melvin