Wie kan er een zinnige mening geven over het feit dat de huidige compositiestijlen (20e eeuw) zo ver zijn van de leer van de schoonheid. Ik zou via deze topic graag een aantal reacties zien van anderen.
Groetjes BastiaanJan
Wat bedoel je hier precies mee? Er is namelijk zeer schone (ik lijk net een belg) muziek geschreven in de 20 eeuw. Ik zit nu bv. toevallig net te luisteren naar het derde en vierde deel van de opera The House of the Sun van Rautavaara en dat is pure schoonheid ten top. Prachtig gewoon.
Maar misschien bedoel je iets anders.
Mvg,
Jesse
Tja, wat bedoel ik er mee. Inderdaad, er is veel schoons geschreven in de twintigste eeuw dus daarom ook de uitzonderingen nagelaten.Laat ik zeggen, zet de muziek van de Renaissance, Bach, de Verlichting, Mozart e.d er tegenover. Maar het is inderdaad om over na te denken, wat is Schoonheid in muziek. Ik hoef niet perse kant en klare antwoorden, ik werp een balletje op.
Vr gr, Bas
Beste Bastiaanjan, ik weet niet precies hoe jij het bedoelt, maar als ik het goed heb begrepen denk ik omdat er ook weer nieuwe muziek moest worden geschreven, net zoals de veranderingen in de schilderkunst hebben plaatsgevonden. (Bach staat buiten kijf natuurlijk, want die is nooit geevenaard)
Bach vond ik geenszins een uitgesproken barokcomponist (m.u.v. zijn verplichte composities) immers een Musikalischer Opfer is tijdloos, en had net zo goed in de 20e eeuw kunnen worden geschreven. Een abstract werk.
Ik vind muziek van de 20e eeuw niet allemaal slecht. Bijv. Martin, Schonberg,
Berg hebben toch schone dingen voortgebracht. Misschien kijken de mensen over 200 jaar net zo terug op hun zoals wij nu naar Bach terugkijken. Wie weet.
De Weense smaak (na Bach) was natuurlijk wel oppervlakkiger, dan de muziek van Monteverdi, di Lasso en Bach natuurlijk. Het is serieuzere muziek.
mvg
Rene
Inderdaad, de meeste muziek van Bach is tijdloos. Ik beluisterde gister nog het Agnus dei, uit de Hohe Messe, hemelse muziek. Ik zou graag wat meningen willen weten over de huidige avantgardistische componeermethodes die op de conservatoria gestimuleerd worden heden ten dage. Als de muziek van Bach, Mozart e.d tijdloos is, waarom kan er in deze tijd geen muziek gecomponeerd meer worden met dezelfde eeuwigheidswaarde als voorgenoemde componisten. Nogmaals, ik scheer niet alle twintigste eeuwse muziek over 1 kam, er is veel schoons geschreven maar heden ten dage, om beroerd van te worden soms.
Esthetica relateer ik aan het griekse denken. En de periodes van herleving daarvan.
Vr gr, BastiaanJan
20e eeuw muziek die ik mooi vind:
Steve Reich . Bv Different trains (uitvoering Kronos Quartet); Six piano's ook zeer bijzonder.
Arvo Part; Hele mooie religieuze stukken
Mauric Durufle: zijn Requiem. Prachtig (In paradisium + pie jesu)
Shostakovich. Celloconcert 1 & 2; pianotrio en nog veel meer
En mag ik heel voorzichtig Lennon/Mcartney er tussen zetten of is dat op deze site een doren in ieders oor.
Maar de klassieken blijven me toch meer boeien. Ludwig, Johan, Franzt, Johannes
Wolfgang etc. Het is die muziek voor mij>
Groet Henke
Ik denk dat het tegenwoordig in de muziek meer gaat om symboliek of een soort shockerend effect. Je hebt geloof ik een muziekstuk (ik geloof van J. Adams) voor 12 of 14 (die 1 of 2 radio's maken dan ook niets meer uit) radio's.
Of een componist die aan de vleugel zit en dan 10 minuten niets speelt en dan wegloopt.
De muziek moet dan de reactie van het publiek voorstellen. Nu dit gaat nergens over (je zou het hoogstens een bepaalde soort van art kunnen noemen maar heeft mijns insziens niets met muziek te maken).
Het lijkt wel of de moderne componist (van deze tijd dan) niet meer in staat is een mooi stuk muziek te schrijven. Je kan als componist natuurlijk niet Bach, Beethoven of Mozart overtreffen.
Maar wat mij betreft mogen componisten gewoon op de compositietechnieken van toen muziek maken. Wees eens origineel en probeer eens mooie muziek te maken, in plaats van uit te blinken in ingewikkelde a-muzikale stukken.
Kijk, Bach's muziek was ook heel complex, maar bracht daarmee wel een onovertroffen rijkdom aan muziek voort. Waar ligt dit dan aan zou je denken.
Als de hedendaagse componist zich nu daar eens over buigt, komt het misschien goed. Ik weet niet of iemand het koorwerk Lux Eternae van de componist Giorgi Ligeti kent, ook heel apart en toch grote expressie en klankrijkdom. Mooi gecomponeerd.
Ik vind dat veel componisten aan hem een voorbeeld kunnen nemen.
mvg
Rene
Je hebt gelijk Rene,
Het werk van Bach, Mozart of Beethoven kun je nu ook niet overtreffen. Maar over 150 jaar wel, stel dat ik nu een muziek stuk ga schrijven, in de geest van de 21 eeuwse klanken en ritme's, dan word ik pas over 150 jaar echt begrepen.
Wat we wel kunnen doen is muziek maken in de geest van de bovengenoemde drie, dan ben je niet aan het herscheppen, maar je doet inspiratie op aan je grote voorbeelden. Daar is helemaal niets mis mee, dat ded Beethoven Bach en Mozart ook voortdurend. Vooral Mozart deed aan inspiratie opdoen van zijn ‘grote’ voorbeelden. Denk aan Michael Haydn of Johann Christian Bach of Antonio Salieri.
Herscheppers hebben dat niet, die herscheppen de muziek enkel, kijk een Wibi Soerjadi die man heeft een fenomenaal piano speel techniek, maar echt mooi muziek schrijven kan ie niet. Wibi is een herschepper pur-sang, en daar is niets mis mee, maar in deze tijd worden de herscheppers als goden verheven, wat puur onterecht is.
Ik had het gister met Bas erover dat eigenlijk nu pas Mahler word begrepen, Mahler is momenteel ongelovelijk populair bij het ‘klassieke’ publiek, dat heeft te maken met de ‘trage’ benadering van de mensheid. Wij ‘mensen met een extreem gevoelig gehoor’ hebben vaak meer dingen sneller in de gaten dan de ‘normale’ mens.
Waarom begrpeen de mensen in Beethoven's tijd de gehele 9de van Beethoven niet? Ze ontdekte net pas wie Mozart werkelijk was, en er stierf weer een groot componist. Soms zeggen ze wel eens dat klassieke muziek voor hoge gevoleige mensen is. Ik vind dat geen slechte stelling, want als je het globalistisch bekijkt dan is het eigenlijk wel zo. Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar mensen in mijn omgeving die nog nooit naar klassieke muziek hebben geluisterd zijn wel een beetje dommig, je moet ze alles 20 keer uitleggen, en ze blijven te lang hangen in die pop, rap en dis scene.
Mijn persoonlijke voorkeur is dat ik alleen maar vrienden heb die van klassiek houden, want zodra ik met mensen optrek die niet daar naar luisteren voel ik me snel een lelijk eendje. Dan kom je automatisch terug op het traag begrijpen van mensen, dat ze de hemelse klanken pas honderden jaren later gaan begrijpen.
Grotendeelse mensheid wist niet eens wat Johann Sebastiaan Bachhad geschreven, totdat ene …..Felix Bartholdy Mendelssohn de Matteus Passion opvoerde(uit zijn hoofd nog wel)…….
Kunnen wij muziek maken dat Mozart, Bach en Beethoven zal overtreffen, ik denk van wel. Er zal ooit wel weer iemand komen die nog genialer is dan wie dan ook, maar ja dan moet ook echt alles als puzzel van 10.000 stukjes kloppen he.
Groetjes Melvin
Ha Rene en Melvin,
Goede reacties! Ik ben blij dat jullie het ook zo beleven als ik het beleef. Inderdaad, rene, de huidige music-art is doorspekt met shokkeereffecten, dwaze handelingen, vreemde zienswijzen. Heeft het niet met de algehele ziekte van de moderne wereld te maken? Het lijkt wel of de mensheid het niet meer accepteerd als er weer eens iets schoons word geschreven. Het goddelijke van Beethoven, Bach, Mozart e.d mag van mij part wat meer genuanceerd worden. Ik erken de universaliteit in hun muziek, het eeuwige maar het waren wereldbewoners net als ons. Ik zeg dit om de drempel die de conservatoria naar deze namen hebben gelegd, weer wat lager te doen lijken en zodoende niet zo angstig te zijn, hun grootsheid te willen benaderen. Kennen jullie de componist Hans Kox? Ik heb een relaas van hem gelezen dat hij ook zo worstelde met de grillen van de kunst in deze tijd. Hij kreeg het hele publiek over zich heen omdat hij het waagde Bachkoralen te schrijven die mijns inziens erg goed zijn. Die man is naar mijns inziens slachtoffer geworden van deze tijd. Hij heeft zich niet los kunnen maken van de druk van de geldende normen tegenwoordig. Ik denk dat als je er in deze tijd in slaagt, je uit de druk van de tijdgeest te bevrijden, dat je met schoonheid, symmetrie, vakkundigheid, heroiek, grootsheid, e.d. Bach, Mozart en Beethoven zeker kan benaderen. Erin geloven, ervoor gaan, geobsedeert er mee bezig zijn, ja, ik geloof er nog in.
Britten, Poulenc, Sjostakovitch, Stravinsky e.d. Grootse waardering voor deze namen, maar die zijn toch al weer uit een ander tijdperk. Wij leven na 1960….
Kunst, sex, politiek, losgeslagen warboel…….. Sociologie, mensen…
Vr gr , BastiaanJan
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?