Raadsel Mozarts dood opgelost?

• BastiaanJan van Vliet

RAADSEL DOOD MOZART OPGELOST

Hoe kwam Mozart zo vroeg aan zijn eind? Dat is lang en raadsel geweest. In de film Amadeus wordt gesuggereerd dat jaloerse concurrent Salieri hem vergiftigd zou hebben. Vergiftigd klopt, maar Salieri heeft er niets mee te maken.

Veel theorieën zijn er losgelaten op de voortijdige dood van Mozart, die op 5 december 1791 op 35-jarige leeftijd stierf: voedselvergiftiging, een burn-out of allerlei natuurlijke aandoeningen die hem funest zouden zijn geworden. Nu is bij toeval ontdekt dat Mozart inderdaad door gif om het leven is gekomen, maar door eigen toedoen. Onbedoeld overigens.

Bij onderzoek aan zijn manuscripten vonden de musicologen Oliver Hahn en Claudia Maurer Zenck grote hoeveelheden arsenicum in de inkt van het manuscript van ‘Die Zauberflöte’, de opera waaraan Mozart in het laatste jaar van zijn leven werkte. Arsenicum werd in de 18e eeuw in de vorm van acqua tofana door artsen gedoseerd voorgeschreven als middel tegen malaria, koorts en zwakte. Dat leidde tot bijwerkingen als depressies en paranoïde persoonlijkheidsveranderingen, symptomen waaraan Mozart in zijn laatste levensjaar leed. Mozart nam waarschijnlijk acqua tofana om de pijn van zijn nierziekte en de streptokokkeninfectie waaraan hij leed, te verlichten.

Overgenomen van internet.

Stelling: Wat is de bindende factor tussen aqua toffana in het manuscript van de Zauberflote en Mozarts medicijngebruik?

Heeft er iemand een idee?

Vr gr BastiaanJan

• Marcel

Het arsenicum is slechts in 1 druppeltje inkt op het manuscript gevondenen. De vondst was puur toeval aangezien het tweetal ( Oliver Hahn en Claudia Maurer Zenck) op zoek was naar de juiste datering van de verschillende onderdelen van Die Zauberflöte. Dus waarschijnlijk heeft Mozart gewoon een druppel van zijn Acqua Tofana op het manuscript gemorst.

Ik neem aan dat je dit bedoeld BastiaanJan, anders hoor ik het graag.

M.v.g. Marcel.

• BastiaanJan van Vliet

Terwijl er in het onderzoek staat: grote hoeveelheden. Ik vind het geen raar idee dat Mozart teveel aqua toffana heeft ingenomen maar anderzijds klaagt hij er zelf over dat hij zegt te zijn vergiftigd door aqua toffana.Er is ook bekend dat Mozart geen aqua toffana innam maar kwik, ter genezing. Allemaal zeer tegenstrijdig. Net als alles met Mozart is het weer mythe. Als we de hygiene van die tijd bekijken in het licht van Mozarts weerstand, tja, de dood lag in die tijden toch al sneller op de loer. Wat te denken over het aderlaten. Ik heb het idee dat Mozarts vroege dood gewoonweg een ongelukkige samenloop van omstandigheden was.

Vr gr, BastiaanJan

• henke

Mits de juiste dosering heeft arsenicum een therapeutische werking.

Begrijp dat de gezondheidszorg ver beneden het peil was van ons huidige stelsel.

Mozart had nog nooit van een basisverzekering gehoord; laat staan van aanvullende verzekering.

Eigenlijk vind ik het helemaal niet interessant; het gespeculeer over hoe Mozart aan zijn eind is gekomen.

Ik ga nu luisteren naar een van zijn strijkkwintetten.

Henke

• Wolferl

Ik meen te weten dat er ergens een mozart prikbord is……..

• BastiaanJan van Vliet

Waar dan melvin?

• BastiaanJan van Vliet

Je hebt gelijk, zijn muziek is veel interessanter dan zijn leven maar ik heb helaas een tic als het gaat om wetenschappelijke informatie

Vr gr BastiaanJan

• BastiaanJan van Vliet

Er is een grote overeenkomst te zien tussen Mozarts bijna explosieve creativiteit in zijn laatste jaren en wellicht zijn medicijngebruiik zoals kwik en arscenium. Ik las net een medisch artikel over overtoxische middelen die foute, valse neurotransmitters aanmaken in je brein. Dit zorgt voor een innerlijke overcapaciteit in de hersenen, en als dat geen halt toegeroepen word, is de rekbaarheid van het leven er snel uit. Blijkbaar zijn er verbanden met de over-genialiteit van de achtiende eeuw en het foute medicijngebruik. Heel vreemd vind ik de verbanden die je bij alle genieen ziet in hun lichamelijke gesteldheid en hun geestesgesteldheid. Bij de een aantal genieen is het opvallend dat ze allemaal leden aan darm en ingewandproblemen. Ik las in het medische artikel dat veel te maken heeft met de werking van de darmflora in relatie tot foute medicijnen, eetgewoonten en bepaalde stoffen.

Ik ben er niet op uit om genialiteit te ontkennen maar vind het interessant om te zien dat er bepaalde verbanden zijn. Had Beethoven het ook niet altijd aan zijn darmen en is het van hem niet bekend dat hij teveel lood zou hebben ingenomen, in punch en wijn zat in die tijd veel lood, om de smaak te neutraliseren.

Wie heeft hier een mening over.

Hier het medisch wetenschappelijk rapport:

http://www.autismeonderzoek.nl/dan-notities.doc

Vr gr, BastiaanJan

• Marcel

Hier..

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=2412