Anekdotes?

• Wolferl

Ik wil vragen of jullie nog leuke anekdotes weten van en over componisten.

Je mag ze hier plaatsen, maar ook e-mailen naar mozart@pagina.nl

Ze hoeven dus niet over Mozart te gaan, mag wel.

Maar ook andere componisten zijn welkom.

Wat ook handig is om erbij te vermelden over welke componist het zou gaan, mocht het lukken ook nog de jaartal waar het in is geroepen/geschreven.

Bij voorbaat Dank

Melvin Kef

• henke

ik las laatst een stuk over de begrafenis van Chopin.

Dat tijdens zijn uitvaart het requiem van Mozart werd uitgevoerd.

Ik vind dat op zich wel een “grappige” anakdote omdat juist Frederic Chopin zo'n monumentale dodenmars heeft gecomponeerd: (Pianosonate 2, marche funebre, lento.)

Overigens mooie grafzerk (Pere Lachaise,Parijs te Fran-krijk).

Henke

• BastiaanJan van Vliet

Tja, dit krijg je als de anek er met de dote van door gaat…

• henke

MO-ZART

In de actiefilm last action hero speelt F. Murray Abraham een gangsterrol. Abraham kennen we natuurlijk als Salieri uit Amadeus. Op een gegeven moment wil hij iemand in vertrouwen nemen. Dan zegt een ander persoon “don't trust him, he killed Mo Zart”.

Waarop Abraham (Salieri) “who the hell is Mo Zart”

(kleine uitleg omdat je de grap moet horen. Hij spreekt Mo uit als de voornaam en Zart als achternaam.)

Henke

• Wolferl

Heey Henke bedankt, hier heb ik zeker wat aan.

Groetjes Melvin

• henke

waaraan?

aan de grap?

misschien niet zo leuk als je het leest maar als je het ziet en hoort is het echt hilarisch.

Overigens matige film.

H

• Joop Bluemink

Op een dag wandelde Franz Schubert naar de plaatselijke herberg en zag daar een met de hand geschreven compositie liggen. Hij speelde het stuk op de piano en zei ‘wie heeft dit gecomponeerd. het is prachtig’.

Wat bleek: Schubert had het zelf gecomponeerd, maar hij herkende zijn eigen handschrift niet!

Joop

• Jesse

Dat is een leuke Joop. Had hij soms een druppeltje te veel op. Haha

• Wolferl

Ja die kende ik Joop, dat is een leuke anekdote van Schubert.

Schubert heeft flink moeten leuren om zijn composities gepubliceerd te krijgen. Waarom is niet duidelijk, maar het lukte hem maar mondjesmaat. In 1817 deed hij een poging om zijn lied Erlkönig te publiceren bij de Leipziger firma Breitkopf & Härtel. Zij kenden alleen ene Franz Schubert uit Dresden en zonden hem daarom het manuscript ter bevestiging.

Deze nu volstrekt onbekende Franz Schubert antwoordde: “Met de grootste verbijstering bezweer ik u dat ik deze cantate nooit heb geschreven. Ik zal alles doen om erachter te komen wie u zo onbeschaamd zulke rommel heeft toegestuurd en daarbij ook nog eens mijn naam heeft misbruikt.” Het manuscript werd na dit incident zonder commentaar retour gestuurd naar de echte Franz Schubert.

Tijdens zijn verblijf in Hongarije componeerde Franz Schubert het Deutsches Requiem voor zijn broer Ferdinand die liet voorkomen alsof hij het werk zelf had geschreven, waarschijnlijk om zijn naam als muziekleraar te promoten. Hij pronkte feitelijk met andermans veren. In een brief aan Franz biechtte Ferdinand zijn

“zonde” op. Schuberts antwoordde hier heel liefdevol op in één van de liefste brieven die hij ooit schreef: hij maakte totaal geen punt van wat zijn broer hem had bekend en schreef enkel dat het de grootste beloning voor het schrijven van het requiem was die hij zich kon indenken. Pas in 1880 werd deze brief ontdekt. Voor die tijd werd het requiem altijd aan Ferdinand toegeschreven.

Groet

EMlvin

• Joop Bluemink

Over het fenemonale, fotografische geheugen van Toscanini zijn heel wat anekdotes bekend. Enigszins begrijpelijk omdat hij zeer slecht kon zien.

Hij kon als het ware de gehele partituur in gedachten ‘zien’. Zo kon hij dus naar waarheid vertellen dat in de zoveelste acte van een opera, tijdens een aria, er geen basklarinet in de partituur voorkwam (of iets dergelijks).

George Gershwin was op bezoek in Parijs en vroeg M. Ravel om compositieles.

Daarop antwoordde Ravel: waarom een 2e klas Ravel worden, terwijl U een 1e klas Gershwin kunt zijn.

Hij vroeg hetzelfde aan Strawinsky. S. op zijn beurt vroeg: hoeveel verdient U met componeren? Toen G. hem een bedrag noemde zei S.: nu, dan kan ik beter bij U compositieles nemen.

mvg