Van welke composities wordt jij vrolijk?

• Jesse

Wat voor compositie(s) en van welke componist(en) doe jij in je cd speler om vrolijk te worden?

Bijvoorbeeld als je een wat mindere dag heb gehad of als je sowieso al vrolijk bent.

Het leek me ook wel een leuk vraag rondom de donkere dagen van kerst.

Tijd of compositie maakt niet uit. Ik ben gewoon benieuwd wat andere forum deelnemers vrolijke muziek vinden.

Ik word persoonlijk bv. enorm vrolijk van de Hardanger Fidle concerten van Tveitt

Als ik het geluid van dat instrument hoor word ik gewoon vrolijk en vergeet ik even alles. Volgens mij draai ik die cd gemiddeld wel 1 x per 2 weken.

Van de Icelandic Folk Dances op. 11 van John Leifs word ik ook erg vrolijk.

Voor de rest verandert de muziek van Ives mijn stemming vaak ten goede.

• Wolferl

Ik word persoonlijk vrolijk van Beethoven's gehele 5de Pianoconcert.

Groet

Melvin

• BastiaanJan van Vliet

Persoonlijk word ik bij een enorme dip vrolijk van jawel, lees goed:

De dodenmars en de gehele vijfde van Mahler, en de vijfde van Beethoven. Twee keer dat klopmotief van het het noodlot klopt mij op een of andere manier uit mijn dip, het is een soort shockeffect wat mij uit mijn dip haalt, en me dus op slag vrolijk maakt, en energiek

M vrg BastiaanJan

• Joop Bluemink

Ik word vrolijk van opzwepende, ritmische muziek. Legio voorbeelden:

Carmen-suites en L'arlésienne Suites van Bizet, Overture Candide

van L. Bernstein, Petruschka van Strawinsky, Sabeldans van

Khatchaturian, Overture ‘Colas Breugnon’ van D. Kabelevsky,

'Improvisations on virginal pieces of Farnaby' van E. Rubbra

(niet opzwepend, maar wel prachtig en opwekkend).

mvg

Joop

• Wolferl

Ja Joop, de Sabeldans van Khatchaturian(lastige naam) is echt hilarisch, net als de Dance Macabre van Saint-Siens.

Vind ''Die winterreise" van Schubert erg mooi, kan ik heerlijk vrolijk van worden, vooral als het sneeuwt dan kan ik genieten.

Het Requiem van Verdi vind ik weer inspirerend(mag dat ook).

Verder Symphony No. 1 in E Major van Hans Rott(studie maatje van Mahler) prachtig, mischien wel de mooiste Symphony ooit gehoord. Word ik erg vrolijk van, jammer dat deze man op zijn 26ste is gestorven.

http://www.hans-rott.de/cdedavie.htm

Deze cd heb ik trouwens van Rott, koste me een grote zak geld, maar dan heb je ook wel top-of-the building kwaliteit. Ik raad iedereen aan om deze (als u hem nog niet heeft) aan te schaffen. Ook de Pastorales Vorspieles zijn fenomenaal.

Groet

Melvin

• Jesse

Ja hoor inspirerend mag ook.

Die symphony van Hans Rott is inderdaad erg mooi. Ik heb hem zelf ook, maar dan op Helios(Hyperion). Mijn pa heeft de uitvoering op CPO.

De uitvoering op Helios is ‘iets’ minder, maar de opname daarentegen is wat mooier. Maar ja wat wil je als Tony Faulkner de Record Engineer is. Het is maar waar je voor kiest. Iedereen die de symphony niet heeft moet hem absoluut aanschaffen.

Wat vind je trouwens van de symphonieen van Franz Schmidt? Zijn ook erg mooi. Alleen jammer dat er nog niet de perfecte uitvoeringen van zijn.

In ieder geval bedankt voor je/jullie leuke reactie(s)

Jesse

• franc

Rott is inderdaad mooi, vind persoonlijk die opname op CPO toch niet zo goed, ken wel geen anderen. Nu bij JPC voor 8 € verkrijgbaar, in NL en B zal dat ongeveer 9.5 € kosten schat ik.

Rott was een ll. van Bruckner.

Als U die symf. hoort dan denkt men direct aan Mahler, alhoewel het eigenlijk andersom moet zijn, toen Rott die symf. gecomneerd had, had Mahler nog geen enkele op zijn actief.

Atterberg is ook zeer de moeite waard, vooral 2 en 3, nu zijn de volledige symf. (9) voor een prikje verkrijgbaar.

• henke

Terzet O soave sia il vento van Mozart uit Cosi fan tutti.

Dit bezorgt mij vrolijke, ernstige, gelukkige momenten. Met dit lied is het voor mij altijd feest. Heb verschillende uitvoeringen. Voor mij tegelijkertijd het mooiste wat Mozart ooit componeerde.

Henke

• Jesse

Twee is inderdaad schitterend, vooral dat tweede deel. Wauw. Eigenlijk had de symphonie daar moeten stoppen. Dat hij daarna nog zo'n goed deel schreef is eigelijk ongeloofelijk.

Het langzame deel van de 6e is trouwens ook een juweeltje.

Ken je dan trouwens ook de symphonieen van Petterson Berger? Die zij ook absoluut de moeite waard.

• Jesse

Waar ik ook erg vrolijk van word, is Paul Bunyan van Britten en dan in de amerikaanse “historische” uitvoering op EMI. Dat is nog steeds de allerbeste.