Oproepje Mozart luisteraars=====>

• Wolferl==>Mozart

Beste mede-klassiekemuziek liefhebbers,

Door Brilliant Classics is er een mooie grote cd box van Wolfgang Amadeus Mozart op de markt gekomen met 170 cd's. Dit ter ere van zijn 250 jarige jubileum.

Nou staat Brilliant Classics bekend als een zeer gerenomeerd klassieke muziek uitgever. Ik en mischien ook vele van ons hier hebben wel een tiental cd's staan van geweldige uitgever. Kruidvat laat ons ook als groot inkoper van deze uitgever genieten van alles wat te koop is.

Maar nu de box, ze zijn er weer in geslaagd om een schitterende box met al Mozart's werk te publiceren, en dat is volgens mij (mischien weten de oudere mensen onder ons het wat beter?) nog nooit geévenaard. Ik heb die box uiteraard ook gekocht, alleen kwam tot de ontdekking dat er wel een foutje inzit. Het kan zijn dat ik de enige ben maar ik vraag het voor zekerheid maar hier even.

Op CD 21 van Volume 7(Sacred Works - Paars) staat Grabmusik - Davidde Penitente. Maar nu komt het, de tweede helft van de CD, nr's 6 t/m 15 staat geen muziek van Davidde Penitente op maar nummers van CD 8 Volume 7(Sacred Works - Paars) Great Mass KV 427 nr's 1 t/m 9 op.

Kunt u het nog een beetje volgen, ik heb nu een vriendelijke E-mail verstuurd naar Kruidvat om te vragen of ze er een oplossing voor hebben. Heeft u deze box ook en heeft u ook dit probleem dan hoor ik dat graag van u. Als u deze box ook heeft maar nog toegekomen aan deze cd's te beluisteren (is ook niet zo gek want het zijn er 170) dan vraag ik bij deze om het toch even te beluisteren. Dus kort samen gevat, de eerste helft van CD 8 van Volume 7 (Great Mass) staat op de tweede helft van CD 21 Volume 7 Grabmusik/Davidde Penitente, de Davidde Penitente is er dus mogelijk helemaal niet.

Met Vriendelijke Groeten

Melvin

• Fred

Melvin,

ik heb de box nog maar even niet aangeschaft (170 cd's, pfff waar moet ik ze laten?), dus kan niet nagaan hoe een en ander precies er op staat, maar als het om de Grote Mis in c moll gaat; de muziek daarvan is grotendeels of helemaal identiek aan die van ‘Davidde penitente’ . Ik meen dat de Mis er eerst was, en vervolgens heeft Mozart er een andere tekst onder gezet.

Bovenstaade was je misschien al lang bekend, en mocht dit niet de oplossing van het ‘probleem’ zijn, dan weet ik het ook niet.

• henke

Beste allen

Ik zou zeggen doe het jezelf niet aan een box te kopen met 170 cd's.

Je weet niet waar je beginnen moet en door de bomen zie je het bos niet meer.

Het is veel, erg veel. En je zult nooit echt van een bepaald muziekstuk genieten. Je hebt geen rust want je moet nog zoveel beluisteren. Ik heb ervaring met de cantates van Bach (ook brilliant) Koop je 1 cd, ipv zo'n grote box, dan beluister je die veel intenser en vaker. Je geniet er meer van.

Verder ben ik niet zo'n brilliant liefhebber. Liever iets van decca, deutsche gr., sony etc.

vriendelijke groet

Henke

• BastiaanJan van Vliet

Ha Melvin,

Je hebt goed geluisterd! Want Mozart heeft inderdaad voor Davidde Penitente het grootste gedeelte van zijn Mis in c overgenomen. Tekst die hij er onder heeft gezet is in het italiaans en hij heeft er een tweetal nieuwe aria's bij gecomponeerd en ik dacht ook nog een recitatief, of een koorfragment. De muziek is dus bijna geheel identiek aan de mis in c, kv 427.

Trouwens, wat Henke zegt over brilliant, ik denk dat hij toch te kort door de bocht is met brilliant. Er zijn inderdaad slechte opnames maar het overgrote deel is toch van een onovertroffen kwaliteit. Ofdat bij EMI of DECCA alles zo volmaakt is. Ach, die discussie heb ik met maestro Koopman zelf gevoerd tijdens een lunch. Oftewel, zoek bij alles de voordelen en zie de nadelen als positief om de voordelen des te meer te laten blinken.

Wat betreft de grote aantallen tegelijk, ja daar zit wat in maar de echte luisteraar pikt er uit op wat hij nodig acht. Als compositiestudent vind ik het onontbeerlijk om een uitgebreide discografie te hebben en als echt Mozartfanaat, wil je toch alles van deze maestro hebben, of niet?

Groet, BastiaanJan

• Wolferl==>Mozart

Het zijn papieren hoesjes, dus je kan ze makkelijk opbergen.

• Sander

Wat een notoire zeikerds heb je toch op deze wereld. Voor twee kwartjes vijftig een serie CD's en dan nog zeiken.

• Cor

Twee kwartjes vijftig?????????????????????????

• Melvin(mozart)

Beste Sander was het maar ´twee kwartjes vijftig´.

• Pim

Vandaag ga ik de box kopen, heb hem al ‘appart’ laten leggen, ben benieuwd.