het tragische einde van Noel Mewton Wood

• rolf

Hallo Allemaal,

Op mijn pagina

http://homepages.ipact.nl/~otterhouse

Deze week het 1e pianoconcert van Chopin door Noel Mewton Wood.

Een grillig en eigenzinnig (in de goede zins des woords)

pianist met een tragisch levenseinde. Sonia Orchard is bezig met

een boek gebaseerd op het leven van Mewton Wood. (Meer over de

schrijfster op mijn site).

Groetjes,

Rolf

• Benjamin Fourie

Ek skryf in “Afrikaans”; dalk verstaan u die boodskap.

Ek is ‘n Suid-Afrikaanse pianis wat onder meer ’n CD gemaak het van werke wat ter nagedagtenis aan Noel Mewton-Wood gekomponeer is. Dit sluit in: Arnold van Wyk se Nagmusiek en Hubert du Plessis se 7 Preludes opus 18. Van Wyk se werk is simbolistiese musiek met die Nag as simbool van die Dood. Dit het ook apokaliptiese ondertone en 'n woordelose toonsetting van Rainer Maria Rilke se “Ernste Stunde” in die Epiloog. Du Plessis se styl is neo-Romanties, met sterk ekspressionistiese, asook mistiese eienskappe.

Myns insiens was Mewton-Wood ‘n groot gees; ek geniet veral die opname van die Busoni Sonate met Max Rostal. As enigste kind het hy moontlik onder druk van sy moeder te vinnig ontwikkel wat later psigologiese komplikasies veroorsaak het. Ten spyte van ’n formidabele repertoire kon hy blykbaar ook nie ‘n permanente opnamekontrak met ’n groot platemaatskappy sluit nie, wat dalk impliseer dat materiele oorwegings vir groot maatskappye deurslaggewend was en dit ‘n kunstenaar wat nie kompromiee aangegaan het nie noodgedwonge in professionele isolasie geplaas het. Vandaar dalk ook sy gehegtheid aan William Federick. Dalk het sy toewyding aan nuwe musiek hom ook laat besef dat daar nie in sy lewe energie vir ’n heteroseksuele verhouding sou wees nie, en het hy 'n vreemde bestemming moes navolg.

Hoe dit ook-al sy, dit sal interessant wees om die boek te lees.

Benjamin Fourierolf schreef:

>

> Hallo Allemaal,

>

> Op mijn pagina

> http://homepages.ipact.nl/~otterhouse

> Deze week het 1e pianoconcert van Chopin door Noel Mewton Wood.

> Een grillig en eigenzinnig (in de goede zins des woords)

> pianist met een tragisch levenseinde. Sonia Orchard is bezig

> met

> een boek gebaseerd op het leven van Mewton Wood. (Meer over de

> schrijfster op mijn site).

>

> Groetjes,

> Rolf

• Benjamin Fourie

Verskoning: my e-posadres is bsf.musique@mweb.co.za

• floor senteur

Mewton wood was mijn eerste inspiratie,toen ik begon te luisteren naar pianoconcerten(half jaren 50)

Half jaren 50 verraadt misschien,dat de opnamen,waarnaar ik luisterde,van de MMS label waren.

Mijn eerste confrontatie was het eerste piano concert van Tschaikowsky.Daar wist hij wel mee om te gaan,zij het,dat hij

niet vies was van onorthodoxe vrijheden.(in het middendeel ipv staccato voorgeschreven,fortissimo met pedaal gebruikend)

In het eerste deel was hij nogal nonchalant met dubbeloktaven,maar het geheel dwong toch een groot respect af.

Over zijn uitvoering van Schumann's pianoconcert,flinke tempi in de cadens van het eerste deel,het laatste deel was

nogal onrustig,en,waar accenten werden verlangd,daar bleken ze nauwelijks te zijn.

Betreffende zijn pianoconcert van Chopin op 11,een markante uitvoering,ook vaak een over de dingen heenspelen in het

eerste deel,maar,oooh,wat een brilliant rondo!!!!!Daar konden velen een puntje aan zuigen!

Ook het concert op 21 heb ik nog,maar daar is niet zoveel over te zeggen.

Was het niet Tchaikowski's Allegro de Concert(ook op een MMS 25 cm LP,waar hij liet zien,dat hij toch wel degelijk

dubbeloktavenpassages kon spelen?Waarom niet in Tschaikowski eerste concert?

Laten we nu eens balans opmaken over zijn(helaas)korte carriere:

Mewton Wood was een pianist met grote capaciteiten,maar,maakte hij elk werk,wat hij op de plaat zette,wel terdege af?

Ik had altijd de indruk,dat hij veel teveel bij de kop pakte om zoveel mogelijk te “produceren”.

• floor senteur

Toevoeging Mewton Wood.

Toch wel even belangrijk nog,

Ik had reeds lang de indruk,dat Mewton Wood weleens een zeer groot repertoire kon hebben gehad.Dat houdt vaak

automatisch in,dat niet elk werk optimaal afgerond wordt.

Verder,het linkerhand werk liet technisch weleens te wensen over.

Zou dat misschien verraden,dat hij ook veel jazz speelde?Hetgeen NIET wil zeggen,dat alle jazz pianisten geen linkerhand

hebben.

Had MW maar twee dingen anders gedaan in zijn leven,dan was zijn carriere anders geweest,maar het blijft immers

duister lezen in andermans boeken.