Compositie studeren op latere leeftijd

• Ambrosia

Hallo,

na een a-muzikale jeugd ben ik een paar jaar geleden alsnog cello gaan spelen. Ik ben dus nog een beginner op muzikaal gebied en moet nog een heleboel leren.

Nu loop ik al een tijdje met het gevoel rond dat ik ooit, later als ik iets wijzer en beter muzikaal onderlegd ben, zelf wil gaan componeren.

Ondertussen ben ik nu bijna 30 en gaat dat dus nog even duren.

Mijn vraag is, is het nog mogelijk om op latere leeftijd toegelaten te worden op een conservatorium om daar compositie te studeren?

Zijn er hier mensen die op latere leeftijd nog naar het conservatorium gegaan zijn?

Hoe is dat gegaan?

Groeten,

Ambrosia

• Lowell Dijkstra

Beste Ambrosia,

Bij toeval kreeg ik jouw bericht/ vraag onder ogen.

Misschien is het wat voor je om aan mijn cursus componeren deel te nemen die ik eind augustus in Mirmande (Fr) geef. Mijn website waar alle bijzonderheden op staan is: www.lowelldijkstra.com

Wie weet, tot ziens

Lowell DijkstraAmbrosia schreef:

>

> Hallo,

>

> na een a-muzikale jeugd ben ik een paar jaar geleden alsnog

> cello gaan spelen. Ik ben dus nog een beginner op muzikaal

> gebied en moet nog een heleboel leren.

> Nu loop ik al een tijdje met het gevoel rond dat ik ooit,

> later als ik iets wijzer en beter muzikaal onderlegd ben,

> zelf wil gaan componeren.

> Ondertussen ben ik nu bijna 30 en gaat dat dus nog even duren.

> Mijn vraag is, is het nog mogelijk om op latere leeftijd

> toegelaten te worden op een conservatorium om daar compositie

> te studeren?

> Zijn er hier mensen die op latere leeftijd nog naar het

> conservatorium gegaan zijn?

> Hoe is dat gegaan?

>

> Groeten,

> Ambrosia

• otto

Volgens mij is er een max. leeftijd bij de conservatoria. In “mijn tijd” was dat i.i.g. zo en deed ik daarom toelatingsexamen bij de zg. MPA's, muziekpedagogische akademie. Toen besloot, ik meen Deetman, de minister dat het allemaal conservatorium moest heten en zat ik alsnog op het Conservatorium. Het kan dus raar lopen. Toch, er zijn altijd langs de officiele weg nog een hoop andere wegen die naar Rome leiden. Succes!Lowell Dijkstra schreef:

>

> Beste Ambrosia,

>

> Bij toeval kreeg ik jouw bericht/ vraag onder ogen.

> Misschien is het wat voor je om aan mijn cursus componeren

> deel te nemen die ik eind augustus in Mirmande (Fr) geef.

> Mijn website waar alle bijzonderheden op staan is:

> www.lowelldijkstra.com

>

> Wie weet, tot ziens

>

> Lowell DijkstraAmbrosia schreef:

> >

> > Hallo,

> >

> > na een a-muzikale jeugd ben ik een paar jaar geleden alsnog

> > cello gaan spelen. Ik ben dus nog een beginner op muzikaal

> > gebied en moet nog een heleboel leren.

> > Nu loop ik al een tijdje met het gevoel rond dat ik ooit,

> > later als ik iets wijzer en beter muzikaal onderlegd ben,

> > zelf wil gaan componeren.

> > Ondertussen ben ik nu bijna 30 en gaat dat dus nog even

> duren.

> > Mijn vraag is, is het nog mogelijk om op latere leeftijd

> > toegelaten te worden op een conservatorium om daar compositie

> > te studeren?

> > Zijn er hier mensen die op latere leeftijd nog naar het

> > conservatorium gegaan zijn?

> > Hoe is dat gegaan?

> >

> > Groeten,

> > Ambrosia

• Ambrosia

Hallo Lowell,

dat lijkt me op zich een hele leuke cursus. Helaas is mijn vakantie alweer volgepland.

Verder denk ik dat ik eerst maar wat dichter in de buurt een cursus ga zoeken van een avond in de week ofzo.

Dat conservatorium is echt een lange termijn droom. Ik wilde alleen weten of het überhaupt mogelijk is, of dat je na je 30ste per definitie geen kans meer maakt.

Groeten,

Ambrosia

• Ambrosia

Maar geldt die maximale leeftijd dan ook landelijk voor ieder conservatorium en voor alle richtingen?

En inderdaad, er zijn vast nog meer mogelijkheden.

In elk geval bedankt!

• fred

Beste Ambrosia,

houd één ding voor ogen; je bent nooit te oud om iets te leren. Dus als jij je wilt verdiepen in het componeren, dan kan dat. Er zijn wel meer mensen op ‘latere’ leeftijd (en dan bedoel ik nog véél later dan dertig) met componeren begonnen.

Ieder ambacht/vak begint wel bij de basis, en die is voor componeren; kennis van de muziek theoretische vakken; harmonieleer, contrapunt, analyse, kennis van muzikale vormen etc. Dus mocht je daar nog niet zo veel van weten, zou ik me daar eerst mee bezig houden. Cursussen hierin worden gegeven aan bijv. de Open Universiteit, of muziekscholen, en ook wel privé. Natuurlijk is ook veel kennis uit boeken (bieb) te halen.

Ik vraag me af of conservatoria een maximum leeftijdsgrens hanteren, maar zoiets kun je natuurlijk gewoon bij de instellingen zelf te weten komen. Best mogelijk dat je, na enige kennis van muziek-theoretische vakken opgedaan te hebben, kunt beginnen aan een conservatorium-studie compositie. Maar ik zou me er niet blind op staren; er zijn meerdere wegen, zoals iemand hierboven al opmerkte. Zo heb je in Utrecht de Schumann Akademie, daar kun je ook compositie studeren, en allerlei (voor)opleidingen volgen. Zie www.schumann.nl.

Heel veel succes gewenst,

Fred.

• Jinx

Ik zou even op deze pagina gaan lezen:

http://composer.rowy.net/

• Robert Ramaker

Hoi,

Nog even een suggestie van mijn kant. Je kan ook een componist in de buurt uitzoeken die je wat dingen kan leren. Ik heb zo een aantal jaar een avond per week les gehad.

Groet,

Robert

• T. Janssen

Hoi Ambrosia,

Natuurlijk is dat mogelijk. Je moet het gewoon zelf heel hard willen. Ikzelf wist tot mijn 21e amper iets van muziektheorie (harmonieleer, contrapunt, instrumentatie, analyse, solfege, etc.) af. Ik ben toen muziekwetenschappen gaan studeren en dat heeft me van een goede algemeen-wetenschappelijke muzikale basis voorzien. Tegen het eind van mijn studie ben ik pianolessen gaan nemen en heb ik me vooral zelf verdiept in compositie (boeken lezen, uitproberen, informatie zoeken etc.). Ik ben toen ook keuzevakken gaan volgen aan het conservatorium en heb een Master in de Muziektheorie gevolgd (let wel: dit is géén compositie). Nu ben ik 27 en ben toegelaten tot de opleiding compositie. Het is gewoon mijn ding en ik heb het gevoel dat ik dit altijd al had moeten doen. Hoewel ik er met een ‘omweg’ terecht ben gekomen, heb ik niet het gevoel dat ik het eerder gekund had…ik had gewoon de muzikale basis, de attitude en het muzikale inzicht nog niet.

Dus: ja ook na je 30e kun je echt nog compositie gaan studeren. Het is goed dat je cello speelt maar ik zou zeker pianolessen gaan nemen want elk conservatorium vraagt een redelijke beheersing van de piano. Verder zou ik me behoorlijk verdiepen in de muziektheorie en solfege, hier cursussen voor volgen of bijles vragen van een docent. En ja, verder natuurlijk zorgen dat je compositie-werk er enigszins professioneel uitziet e.d. Let wel: dit leer je niet in een jaar. Trek er een aantal jaren voor uit om aan je portfolio te werken en aan je muzikale basisvaardigheden en kennis. Doe dan toelatingsexamen. Misschien kun je zelfs een privé-compositiedocent nemen om je verder te helpen met je blinde vlekken e.d. Be creative, je kunt het!

Groet!