Vergeten Componisten

• Wolferl

Beste liefhebbers,

Wat mij zo leuk lijkt is namelijk ‘vergeten’ componisten in het zonnetje te zetten.

Heb je dus een componist of meerdere waarvan je denkt, die mag echt wel veel meer aandacht krijgen, plaats hem dan hier.

Zou ook leuk zijn om je motivatie te schrijven.

Ik trap wel af.

Namelijk 4 componisten, allereerst Joseph Martin Kraus ook wel de Zweedse Mozart genoemd - schreef wat mij betreft schitterende vioolsonates, aria's en symphonieen.

De tweede is Jan Ladislav Dussek, geweldige componist, met name zijn harp werken en piano sonates zijn van geniaal niveau.

De derde is Antonín Rejcha, met name diens symphonieen zijn briljant.

De vierde en laatste die ik aanbeveel is Joseph Boulogne Chevalier de Saint-Georges, wordt ook wel Noir Mozart (Zwarte Mozart) genoemd. Zijn Vioolwerken zijn echt van birljant niveau.

Nou succes.

Groet,

Wolferl

• Gilbert Baudet

Aan de lijst van vergeten componisten zou ik graag enkele namen willen toevoegen.

In de eerste plaats die van Anthon van der Horst die in elk geval een prachtig Te Deum heeft geschreven, Engelstalig voor solisten, groot koor en orkest. Ooit in de jaren '60 uitgevoerd in Zwolle in het kader van het Holland Festival onder leiding van Charles de Wolff.

In de tweede plaats Bertus van Lier. Op de laatste CD van de verzamelbox van Elly Ameling staat een werk van hem, The Song of Songs, geschreven voor sopraan, tenor en bariton, koor en orkest. Het is volkomen onbekend, maar volkomen ten onrechte. Het is prachtig en verdient minstens een heruitvoering.

In de derde plaats zou ik een lans willen breken voor het superieure werk ‘'In Terra Pax’' van Frank Martin. Deze componist is niet echt vergeten, maar dat lot bedreigt hem wel, ook ten onrechte. Het is geschreven in 1944 voor solisten, groot koor en orkest in opdracht van Radio Suisse Romande. Nog tijdens de oorlog opgenomen om meteen te worden uitgezonden zodra de wapenen zwegen. Inderdaad werd ‘'In Terra Pax’' uitgezonden op de avond van 8 mei 1945. In Nederland schitterde onder andere de in die dagen beroemde bariton Bernard Kruysen in dit werk. Daarna nooit meer zo ongelooflijk mooi gehoord!

Gilbert Baudet