Adriën Henri Bähler

  • Jan Koops

    Kan iemand mij helpen aan boeken, stukken en / of informatie over de Nederlandse componist Adrien Henri Bähler?

    Geboren Kesteren 1869; overl. Utrecht 1939.

    Studeerde aan het Conservatorium in Leipzig.

  • Ad Ritmeester

    Geachte heer Koops,

    Ondergetekende is bekend met Siegfried Bähler, zoon van Adriën Henri Bähler geboren in Kesteren 19 augustus 1868 en gehuwd geweest met Johanna Cornelia Ritmeester.

    Van Siegfried bezit ik een plakboek over zijn 25 jarig jubileum als 1e violist van het Koninklijk Concertgebouw Orkest te Amsterdam.

    met vriendelijke groeten,

    Ad Ritmeester

    (geb. 1938)

    In mijn necrologie staat als geboortedatum van Adriën Henri Bähler 1868 i.p.v. 1869.

  • Jan Koops

    Geachte heer Ritmeester,

    Na een periode van afwezigheid zie ik uw bericht.

    Hartelijk dank.

    Elk antwoord dat ik krijg bij mijn onderzoek levert vaak ook weer vervolgvragen op.

    In dit geval heb ik de volgende zaken die voor mij open blijven staan.

    Hebt u ook de gegevens over data van tot wanneer Siegfried aan het Kon. Conc. Geb. Orkest verbonden is geweest?

    Heeft Siegfried ook zelf composities nagelaten?

    Had Siegfried wellicht ook kinderen?

    Bij voorbaat dank voor uw reactie.

    Hartelijke groet

    Jan Koops

  • Jan Koops

    Aanvullende informatie:

    Uit de archieven van Kesteren, die in Tiel door mij zijn geraadpleegd, is als geboortedatum van Adriën Henri Bähler geregistreerd: 19 augustus 1869

    Hartelijke groet

    Jan Koops

  • Jan Koops

    Ad Ritmeester Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > Van Siegfried bezit ik een plakboek over zijn 25

    > jarig jubileum als 1e violist van het Koninklijk

    > Concertgebouw Orkest te Amsterdam.

    >

    Beste Ad,

    Zou het mogelijk zijn om één of meerdere scans van foto's uit dat plakboek (zijn jubileum) te ontvangen?

    Ik ben bezig met een beschrijving van de Bählers in Nederland (zowel een website als een nog eens te publiceren boek) en beeldmateriaal ter ondersteuning is dus zeer welkom !!

    Hartelijke groet

    siegfried@bahler.nl

  • peter ritmeester

    t.a..v. Jan Koops

    Kortgeleden kreeg ik van mijn broer je naam door en begreep dat je belangstelling had/hebt voor Siegfried Bahler. Ik weet niet of de zaak nog opportuun is maar ik heb uit de nalatenschap nog een foto van hem in een kamer vol bloemstukken ws tgv van zijn jubileum. Ook heb ik nog een document op zijn naam gesteld vanwege het ereburgerschap van de stad Evansville (Indiana US) afgegeven op 5 mei 1961 ongetwijfeld tijdens de tournee van het Concert Gebouw Orkest door de VS.

    Mocht je daar belangstelling voor hebben dan stuur ik je dat graag toe.

    H. groet,

    Peter Ritmeester

  • Fred

    Goh, wat leuk om de naam van Siegfried Bahler tegen te komen. Mijn vader had vioolles van hem en als jochie logeerde ik nog wel eens bij hem en zijn vrouw Abelien. Hij is in mijn gedachte als een grootse, intens lieve man. Niks was hem te veel, was de goedheid zelve. Wat ik me nog herinner was de heerlijke rabarber uit eigen tuin.

    Mocht er inmiddels een website zijn met foto's etc. hoor ik dat graag.

    Met vriendelijke groet,

    Fred Waterman

    15-05-1950