Wat is een zgn. 'pepermunt-akkoord'?

• Dorado

Beste lezer,

In teksten over muziek (bijv. interviews) tref ik heel soms de term ‘pepermunt-akkoord’ aan. Meestal niet in een complimenteuze context. Maar…

Wat is een pepermunt-akkoord precies? Wanneer krijgt een akkoord die titel? (Wat is de herkomst van de naam?)

Iemand enig (gefundeerd) idee? Alvast hartelijk dank voor de eventuele uitleg!

Gegroet,

Dorado

• lex hakker

Onder een ‘pepermunt-akkoord’ verstaan jazzmusici een eenvoudige drieklank (bijv. c-e-g). Een drieklank kan zeer schoon klinken (Mozart, ABBA, The Beatles, Gavin DeGraw e.v.a.), maar voor jazzmusici is een drieklank ten opzichte van hun typische akkoordtaal (5- en meerklanken, al dan niet met alteraties) vaak een kale en daardoor onbruikbare klank.

Anders wordt het als een drieklank gebruikt wordt met een ‘verkeerde’ bastoon, bijv.: c-e-g met een fis in de bas. Dan ontstaan er interessante klanken, ook wel ‘slash-chords’ genaamd (naar de notatie: drieklank-schuine streep (slash)-bastoon.

De herkomst van deze benaming zou ik zo gauw niet weten.

Lex Hakker

componist/arrangeur

• Dorado

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Nog slechts benieuwd naar de herkomst van de term - wat is de link van pepermunt met dus wat simpel gespeelde akkoorden - is de voornaamste betekenis me nu tenminste duidelijk.

Gegroet!

Dorado

• sterredag

wordt gebruikt onder jazzmusici een of andere eenvoudige drieklank.

Dit kan heel mooi zijn wordt wel gebruikt door mozart en abba, beatles bijvoorbeeld. Alleen jazz is natuurlijk niet echt de muziek die hierbij past, die gebruiken meer 5- en meer klanken.

Als er dan weer een verkeerde bastoon bij komt, dan veranderd dat de zaak en valt het weer niet onder pepermunt akkoord

Toegevoegd na 4 minuten:

o ja komt uit de jaren 60 vandaan

• Rowy

De herkomst is mij evenmin bekend, maar ik wil wel een gokje wagen.

Er wordt beweerd dat een preek in een protestantse kerkdienst ongeveer zo lang duurt als het verorberen van een pepermuntje door er op te zuigen. Aangezien men in protestantse (Gereformeerd of Hervormd, dat weet ik niet; ben niet kerks) kerkdiensten in het verleden, en nu misschien nog wel, psalmen in een eenvoudige zetting tot klinken bracht die met name geschraagd werden door eenvoudige drieklanken (hoofdzakelijk in grondligging), is het mogelijk dat men met de benaming ‘pepermunt-akkoord’ refereert aan dergelijke drieklanken.

• Fred Willems

Rowy Schreef:

——————————————————-

> De herkomst is mij evenmin bekend, maar ik wil wel

> een gokje wagen.

>

> Er wordt beweerd dat een preek in een protestantse

> kerkdienst ongeveer zo lang duurt als het

> verorberen van een pepermuntje door er op te

> zuigen. Aangezien men in protestantse

> (Gereformeerd of Hervormd, dat weet ik niet; ben

> niet kerks) kerkdiensten in het verleden, en nu

> misschien nog wel, psalmen in een eenvoudige

> zetting tot klinken bracht die met name geschraagd

> werden door eenvoudige drieklanken (hoofdzakelijk

> in grondligging), is het mogelijk dat men met de

> benaming ‘pepermunt-akkoord’ refereert aan

> dergelijke drieklanken.

Volgens mij is een pepermuntakkoord geen mineurakkoord en is een mineurakkoord geen pepermuntakkord; dus bijv in toonsoort C zitten er alleen de pepermuntakkoorden F en G of in de toonsoort D de pepermuntakkoorden G en A, enz..