Mag de rechter zo maar in het pleidooi van de verdediging zitten schrappen ?

Dat gebeurde vanmiddag bij proces tegen Wilders. De rechter gaf zin voor zin aan wat de advocaat van de benadeelden van zijn pleidooi mocht gebruiken. Ik vond dat maar raar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het is niet het pleidooi van de verdediging, maar van de benadeelden. Dat verschil is wezenlijk voor je vraag. De verdediging mag elk denkbaar argument gebruiken., maar benadeelden mogen alleen aangeven welke schade zij hebben geleden als gevolg van het handelen van de verdachte. Alle andere dingen (en dat zijn er heel veel, bijv. praten over de straf die de verdachte verdient) mogen ze niet. Dat is de taak van het OM.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Precies. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK. That makes sense